Kaikella on aina kontekstinsa, oli se sitten suuri tai pieni. Olemme sotineet lukemattomissa räiskintäpeleissä erinäisistä, eikä aina kovin kiinnostavista juonellisista syistä. Tiiviimmänkin tulitaistelun takana on aina makroperspektiivi. Dust 514:ssä tämä perspektiivi on valtaisa. CCP Gamesin tuleva räiskintä on linkattu Eve Onlinen avaruusmaailmaan, jossa mahtavat allianssit voivat käskyttää valtaisia taisteluita enemmän tai vähemmän turvallisista aluksistaan. Nämä voimat ajavat sinut, Dust 514 -palkkasoturin tekemään likaisen työn planeettojen pinnalla.
Ajatus PC- ja PS3-alustan yhdistämisestä on tietysti jännittävä, ja se on kiinnostanut pelaajia jo muutama vuosi sitten tehdystä Dust 514:n julkistamisesta asti. Tämä vuoden nörttinirvana Eve Fanfestissa Reykjavíkissa pääsin käsiksi pelattavaan versioon pelistä epäilyttävien islantilaisten ranskanperunoiden kera.
Peli avautuu avaruusalukselta, joka kiertää planeetta DSSEZiä. Kello laskee nollaan ja heittäydyn taistelun tiimellykseen. Kyseessä on planeetan hiekkaisella kamaralla käyty nopea Team Deathmatch seitsemää muuta pelaajaa vastaan aavikon ympäröimässä sotilastukikohdassa.
Ensinäkemältä Dust 514 ei ole nätti peli. Tämä ei ole lopullinen versio, ja se näkyy. Resoluutio on jostain edellisestä sukupolvesta, ja sekä viholliset että ympäristöt ovat melkoisen tylsiä. Näitä toivon mukaan hiotaan vielä runsaasti ennen julkaisua.
Tarjolla on kiitettävä valikoima tuttuja perusluokkia. Perinteinen hyökkäyssolttu, tarkka-ampuja sekä kaksi raskasta luokkaa vielä raskaimpine aseineen, jotka pätevät niin kulkuneuvoihin kuin jalkaväkeenkin. Lisäksi mukana on Shock Trooper, joka heiluttaa perhanan vaarallista supertykkiä, josta lähtee puolisen tusinaa ohjusta kaikkia tiellä seisovia päin. Tämä on ensimmäinen luokka johon tutustun, ja se onkin todella tehokas. Toiset pelitoimittajat lakoavat supersotilaani tieltä, mutta kun vihollinen saa minut tähtäimeensä, tulee hitaasta tykistäni täysin turha. Muutama rundi automaattitulta ja nappi otsaan tarkka-ampujalta imee värit ruudustani ja pääsen taas odottamaan vuoroani kentälle.
CCP korostaa kaikkia niitä vaihtoehtoja mitä hahmojen kehittämiseen tarjotaan. Toki, pääluokat muistuttavat Battlefield 3:sta, mutta Even tapaan mahdollisuudet ovat tätä syvempiä. Mitä enemmän peliä pelaa, sitä enemmän vaihtoehtoja ja sälää ilmestyy. Perusnurmipora aloittaa vakiotaistelupuvussa rynnäkkökiväärin ja kranaattien kera. Ajan kanssa tämä voi saada käyttöönsä uusiutuvat suojat, Scrambler-pistoolin, haulikon ja niin edelleen. Kykypuissa on useita oksia, ja CCP rohkaisee kokeilemaan erilaisia strategioita parhaan pelityylin löytämiseksi. Tarkka-ampujat saavat käyttöönsä erilaisia skannereita, ja antitankkijoukot saavat itselleen vielä tuhdimpia panssareita muutaman tunnin pelaamisen tuloksena.
Runsas valikoima hahmoluokkia tarkoittaa myös runsaita mahdollisuuksia tiimityöskentelyyn. CCP muistuttaa, ettei kaikessa ole kysymys vain yksilöstä, ja esimerkkinä tästä nähdään kuinka kaksi pelaajaa voi neutralisoida vihollisen joukkoaluksen yhdessä. Kyvyt "web generator" ja "force gun" kahdelta eri soltulta ovat täydellinen yhdistelmä, ja yhdessä ne muuttavat uhkan taivailta tuhkaksi.
Kun Team Deathmatch ja ranskanperunat on saatu loppuun, saan palkkioni Eve Onlinen valuuttana, ISK:na, jota voi käyttää uusiin ostoksiin. Dust 514 on ilmaispeli, mutta mikromaksut rahoittavat koko operaatiota. Näiden tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä varakkaista pelaajista voittamattomia, vaan ne tarjoavat vain kosmeettisia lisiä hahmoihin.
Aikani Dust 514:n moninpelin parissa oli kovin lyhyt, mutta ensivaikutelmani on, että peli muistuttaa monia genretovereitaan. Mutta näin on vain kunnes suurempi konteksti aukeaa. Jännä juttu Dust 514:ssä on sen yhteys Eve Onlineen, ja kuinka sen tehtävät tulevat suoraan PC:llä MMO:ta pelaavilta isoilta pojilta.
CCP esitteli noin planeetan kokoisella ruudulla, kuinka taistelu etenee sekä PC- että PS3-pelaajien näkökulmista. Homma alkaa näyttää köpöiseltä kotijoukkueelle, kunnes apua pyydetään Eve Onlinen pelaajalta. Valtaisa taistelualus asettuu kiertoradalle ja alkaa pommittaa sieltä käsin vastustajia. Taistelun suunta kääntyy, ja alustojen raja on ylitetty yhdessä rysäyksessä.
Ideassa ja sen takana olevassa kunnianhimossa piisaa. Kysymys on vain se, kuinka vahva tämä konsepti on saumoistaan ja kuinka Eve-yhteisö ottaa kepeämmät Dust 514 -pelaajat vastaan. Even pelaajat kuitenkin tunnetaan antaumuksestaan ja tietynlaisesta konservatiivisuudestaan. Parhaassa tapauksessa Dust 514:stä tulee ainutlaatuinen toimintakokemus ainutlaatuisessa universumissa. Pahimmassa tapauksessa siitä tulee vain epämääräinen déjà vun tunne.