Suomi
Gamereactor
ennakot
Dune: Awakening

Dune: Awakening, kun Arrakis tuntuu niin aidolta

Selviytymistä painottava Funcomin MMO saatiin Gamereactorin testiin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Ohjaaja Denis Villeneuven elokuvakaksikko Dyyni on nostanut Frank Herbertin luoman tieteismaailman taas kerran ihmisten tietoisuuteen. Conan Exiles -pelillä kunnostautunut Funcom päätti ryhtyä luomaan selviytymistä painottavaa MMO-peliä nimellä Dune: Awakening. Julkaisun ajankohta ei ole tiedossa, mutta Summer Game Festin humussa pääsin seuraamaan pelin esittelytilaisuutta, ja samalla näin pätkän sitä oikeaa pelattavuutta.

Ajatus selviytymistä painottavasta MMO-pelistä ei minua niin suuresti kiinnosta, mutta lasken itseni Dyynin faniksi. Funcomin luoma Arrakis vaikuttaa aidolta. Kyseessä on aavikkoplaneetta, ja tekijät ovat lisänneet mukaan mielenkiintoisia maamerkkejä, erilaisia ryhmittymiä asumaan siellä ja täällä puhumattakaan tutuista henkilöhahmoista. Tietysti on pidettävä muistissa, että planeetalla on se ihan oikea uhka ja vaara alati läsnä. Dune: Awakening ei kuitenkaan ole osa sitä niin sanottua virallista kaanonia.

Tämä maailma on Paul Atreidesin luomus. Paul eliminoi itsensä kuvasta kokonaan, ja äiti Jessica synnytti tyttären Bene Gesseritin toiveiden mukaisesti. Toisin sanoen Atreidesin sukua ei tuhottu pian Arrakisiin saapumisen jälkeen. Duke Leto neuvonantajineen on sodassa Harkonnenien kanssa Arrakisin hallinnasta. Keisari on julistanut fremenit sukupuuttoon kuolleiksi, mutta niin ei tietenkään ole.

Tämä on mainos:

Ne tunnetut henkilöhahmot ovatkin ne ainoat, joita oikeasti pelissä tavataan. Selviytymistä painottavassa MMO-pelissä tavoitteena on kehittää sitä omaa pelihahmoa. Mukana on perinteistä kaivostoimintaa ja metsästämistä, joista saatuja tuloksia sitten käytetään parannuksiin ja päivityksiin. Lopulta pääsee rakentamaan myös ornitoptereita ja rakentamaan kodiksi kutsuttavaa tukikohtaa. Kehittäjien mukaan suurin osa nikkaroinnista tapahtuu pelaajalle annettujen ehtojen puitteissa.

Arrakisissa tietenkin kohdataan myös muita pelaajia, eivätkä he aina ole vihamielisiä. Pelin pääalueena alussa toimii Hagga Basin, ja se on kuulemma kooltaan samaa luokkaa kuin koko Conan Exiles. Hagga Basin on sitten se alati kehittyvä ja huollettu paikka, jossa edistys tapahtuu. Pelaaja voi valita puolensa, eli olla joko Harkonnenin tai Atreidesin puolella. Valinnoilla on merkitystä tulevaisuudessa. Sen sijaan siellä Deep Desertin alueella ei edistystä tallenneta, ja muut pelaajat ovat selvästi isompi uhka.

Deep Desert on ylimääräinen alue, ja itse asiassa vain yksi monista, joihin matkustetaan Overland-kartalta. Kaupunki Arrakeen on sitten se paikka, jossa suurin osa niin sanotusta endgame-pelaamisesta tapahtuu. Joka viikko Deep Desert nollautuu suuren hiekkamyrskyn vuoksi. Toisin sanoen kaikki sinne rakennettu katoaa tyystin. Toisin sanoen kaikki kerätyt tavarat ja raaka-aineet on saatava kuljetetuksi Hagga Basiniin ennen hiekkamyrskyä.

Pelissä pääsee kiipeämään mihin tahansa, ja rakettireppu on niin ikään käytössä. Toisaalta hiekalla liikkuminen vaatii oman tyylinsä, ja jos sitä ei tee, ilmaantuu paikalle hiekkamatoja eli Shai-Huludeja. Hiekkamadon syömäksi tulemista kannattaa välttää. Tavallisessa kuolemassa kannossa olleet tavarat putoavat maahan, mutta hiekkamato kun syö, katoaa kaikki sen sileän tien lopullisesti.

Tämä on mainos:

Dune: Awakeningia aloittaessa voi luoda oman hahmonsa erilaisista erikoistumisista, kuten Mentat, Swordmaster ja Bene Gesserit. Ja kun erikoistuminen on valittu, voi siinä edelleen kehittyä saaden uusia kykyjä ja keinoja auki käyttöönsä. Alussa tehty valinta ei lopullisesti estä tekemästä muita valintoja jatkossa. Pelin maailmassa kohtaa oman alansa taitajia, joille voi tehdä tehtäviä, ja siten oppia uutta ja salattua.

Ulkoisesti Dune: Awakening on paljon muutakin kuin pelkkää aavikkoa. Tarjolla on korkealle kohoavia vuoria, syviä luolastoja, maanalaista luontoa tutkittavaksi, kyliä ja kaupunkeja koluttavaksi unohtamatta tuhoutuneita avaruusaluksia ja muita mielenkiintoisia maamerkkejä.

Taistella voi niin lähietäisyyden lyömäaseilla kuin kauempaakin. On kuitenkin otettava huomioon se kilpisuojaus, kuten Dyynissä on tapana. Selviytyminen on tärkeä osa-alue, joten omaa "stillsuitia" on huollettava ja vesikuria pidettävä yllä. Vesi on rohdon eli spicen ohella se tärkein kauppatavara, jolla Arrakis toimii. Pelaajan on kerättävä raaka-aineita ja sitten myytävä niitä. Toisaalta rohtoa voi käyttää itse kykyjään parantaen, mutta silloin on riippuvaiseksi tulemisen vaara.

Piti sitten MMO-pelaamisesta tai selviytymispeleistä, Dune: Awakening on muovautumassa Funcomin käsittelyssä sellaiseksi teokseksi, joka saa maailman tuntumaan Herbertin luomalta maailmalta. Vaikka tietysti joitakin vapauksia otetaan. Ainesta on totta vie, joten nyt vain jää nähtäväksi, toimivatko kaikki osatekijät hyvin yhteen. Elokuussa Gamescomin humussa luvattiin näyttää oikein kunnolla sitä oikeaa pelattavuutta.

Dune: AwakeningDune: AwakeningDune: Awakening
Dune: AwakeningDune: AwakeningDune: AwakeningDune: Awakening

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä