Dragon's Dogma oli mahtava silloin joskus. Klassinen fantasia ja eeppinen toimintaroolipeli, joka oli tyyliltään länsimainen japanilaisilla mausteilla. Pääsin kokeilemaan ennakkoon Dragon's Dogma 2:hta, joka on maailmaltaan ja tyyliltään hyvin samanlainen kuin alkuperäinen. Pian vastaan kuitenkin tulee uusia pelimekaniikkoja, erilaisia henkilöhahmoja ja pelityylejä puhumattakaan tolkuttomasta kartasta, joka lupaa lukemattomiksi tunneiksi tekemistä.
Tarinasta en saanut tietää mitään, joten sen osalta juonipaljastuksia ei ole luvassa. Playstation 5 edessä ja Dualsense kädessä pääsin kokeilemaan pelin kahdeksaa hahmoluokkaa (tai siis vocationeja), katselemaan matkakumppaneita (Pawns), tutkimaan hyvin pientä aluetta kartalla ja kohtaamaan muutaman pomovastuksenkin.
Tunnin testaamisen aikana pääsin kokeilemaan kolmea erilaista hahmoluokkaa: Archer, Warrior ja Thief. Ohjeistuksen mukaan kannatti kokeilla ensin Archeria, joka on kuulemma eniten sidoksissa pelin tarinaan. Näin matka alkoi leiristä kolmen tekoälyn ohjaaman kaverin kanssa, joista jokainen oli eri hahmoluokkaa. Oli pelastettava nuori sotilas, joka ei ollut palannut tiedustelumatkalta. Edessä aukeni aurinkoinen päivä mäkineen, puineen ja ruohoineen unohtamatta alla avautuvaa järveä. Ympäristön suunnittelu on siis hienosti tehty luoden luonnollisen ja elävän vaikutelman.
Pian joukko harpyijoja hyökkää, ja tässä Archer-hahmoluokka on ihanteellinen, sillä pienellä maltilla on helppo ampua hirviöitä painamalla R1-nappia. Ja matkakumppanit sitten viimeistelevät alas ammutut oliot kätevästi. Yksin pelatessa pääsee luomaan oman Pawninsa alusta alkaen omaan taistelutyyliin sopivaksi. Kaksi muuta paikkaa jäävät tyhjäksi, ja näihin pääsee sitten joku muu moninpelissä tai mukaan liittyy muita seikkailijoita matkan varrella. Kavereiden tekoäly yllätti positiivisesti. He osaavat liikkua, käsitellä uhkia ja hyökätä tarpeen mukaan. Auttaakin osaavat, jos pelaaja joutuu harpyijan unitaian kohteeksi.
Tehtävän jälkeen voi palata takaisin leiriin tai jatkaa matkaa kukkuloita tutkien, jolloin vastaan tulee hiisien leiri, jossa vartioidaan arkkua. Dragon Dogma 2:n maailmassa tapahtuu jatkuvasti niin sanottuja "eventejä". Testaamisen aikana näin hiisien ja susien taistelevan keskenään. On tärkeää luoda itselleen joukko, jossa on erilaisia hahmoluokkia ja taitoja. Esimerkiksi harpyijoja kohdatessa taistelu on työläämpää, jos joukosta puuttuu Archer. Toisin sanoen on opittava pelaamaan enemmän joukossa kuin yksilönä.
Warrior on tankki, jolla on miekka ja kilpi. Thief puolestaan on nopea kahden tikarin kanssa. Warrior on selkeä valinta, jos ei halua kikkailla liikaa, ja suosii suoraviivaista lähestymistapaa. Thief on vauhdikas ja tekee tikareillaan paljon tuhoa, jos pääsee pahiksen yllättämään. Puiden seasta rynnisti testin aikana iso kyklooppi, ja pääsin selkäpuolelle iskemään nilkkoihin armotta. Sitten tartuin kyklooppiin kuin Shadow of the Colossus -pelissä ikään, kiipesin päähän asti ja muutaman iskun jälkeen kyklooppi jo kaatuikin. Viimeistelin työn liikeyhdistelmällä, joka koostui suuresta määrästä nopeita iskuja.
Lyhyen testaamisen perusteella Dragon's Dogma 2 vaikuttaa hyvältä. Kartta vaikuttaa erittäin isolta, tekoäly on hyvää, taistelut ovat sujuvia ja erilaiset hahmoluokat varmistavat sen, että pääsee valitsemaan itselleen mieluisan pelityylin. Ongelmina huomasin liikesumennuksen ja ruudunpäivityksen notkahduksen vilkkaassa kylässä astellessa. Ruudunpäivitys varmaankin korjataan julkaisuun mennessä, mutta liikesumennus häiritsi jatkuvasti, eikä sitä voinut vähentää asetuksista ainakaan testatussa demossa.
Ei ole tiedossa, koska Dragon's Dogma 2 julkaistaan, mutta odotan sitä innolla.