Suomi
Gamereactor
ennakot
Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

Moniulotteisilla roolipeleillään kunnostautunut BioWare palaa juurilleen. Fereldenin maailmaa uhkaa muinainen pahuus, ja vain pelaajan ohjaama sankari voi yhdistää pirstaloituneet hyvisarmeijat nousemaan ruton lailla vyöryvää vihollista vastaan. Dragon Agessa tallataan siis kliseisiä polkuja, mutta BioWaren tuntien se kaikki tehdään tyylillä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Lyhyessä testituokiossa pääsi kokeilemaan vain pienen tornin tutkimista, ja sessiosta selvisi oikeastaan vain pelimekaniikka. Pelaaja ohjaa neljän hengen ryhmää, joita johdetaan seikkailusta ja konfliktista toiseen. Kun tappelu syntyy, pelaaja voi keskittyä valitsemansa hahmon ohjaamiseen ja jättää muun seurueen tietokoneen ohjattavaksi. Parempaan tulokseen pääsee kuitenkin, jos pysäyttää pelin hetkeksi ja jakaa joukkueen jäsenille tarkempia taistelukäskyjä. Hahmojen varustusta ja käytöstä voi luonnollisesti muuttaa pelityylilleen sopivaksi.

Vaikutelma vanhan ajan seikkailuroolipelistä välittyi hyvin. Torni oli juuri sen verran siisti ja täynnä turhaa sälää, kuin parhaaseen Dungeons & Dragons -henkeen tyyliteltyyn peliin kuuluukin. Graafinen ilme oli mukavan tunnelmallinen lepattavine liekkeineen, hurjannäköisine iskuanimaatioineen ja värikkäine loitsuefekteineen. Genrestä poikkeavasti hirviöinen tappaminen ei ollut puhtoista puuhaa, vaan hahmot peittyivät runsaisiin veriroiskeisiin.

Juonesta ei esittelytilaisuudessa hiiskuttu mitään. Demonstraatiossa kuitenkin pyöritettiin tilannetta, jossa pelaajan moraalinen valinta ratkaisi uhmatilanteen kahdella hyvin toisistaan poikkeavalla tavalla. Esitelty tilanne ei ollut kovinkaan omaperäinen, mutta ainakin se paljasti pelistä löytyvän runsaasti erilaisia moraaliin pohjautuvia etenemisvaihtoehtoja sekä niistä koituvia seuraamuksia. Ryhmän jäsenet saattavat arvostaa tai tuomita pelaajan käytöksen, ja mitan täyttyessä hahmot lähtevät kävelemään.

BioWare ei peleissään tyydy mustavalkoiseen maailmankuvaan, vaan niissä on runsaasti harmaan eri sävyjä. Hahmojen motiiveihin on helppo samaistua, ja toisen oikea on toisen väärä. Esitellyssä kohtauksessa kaksi tahoa tahtoi toistensa tuhoa, mutta molempien kauna ja viha oli ihan yhtä perusteltua. Oikeuden tapahtuminen jää pelaajan käsiin, mutta tekeekö se pelaajasta tuomarin, valamiehistön vai teloittajan?

Tämä on mainos:

Omaperäisyyden puutteesta, tai ehkä juuri siitä johtuen Dragon Age: Origins sai allekirjoittaneen innostumaan. Klassista roolipelimeininkiä kestopisteineen, parannusjuomineen ja poppaskonsteineen? Isoja hirviöitä, salskeita sankareita ja eeppistä juonenkulkua? Rohkeutta, uhrautuvaisuutta ja hyvää dialogia? Kyllähän tällaista kelpaa odottaa, etenkin jos pelin takana on firma, joka ei osaa tuottaa pettymyksiä.

Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Tämä on mainos:
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Dragon Age: Origins - AwakeningScore

Dragon Age: Origins - Awakening

ARVIO. Kirjoittaja Tuomo Luukkanen

Dragon Age: Origins - Awakening on laaja ja tasapainoinen lisäosa. Sen myötä pelaajalle avautuu kohtaloiden kirjo, jonka kanssa ei tiedä, mistä aloittaisi. Se on todella, todella hyvä juttu.

Dragon Age: OriginsScore

Dragon Age: Origins

ARVIO. Kirjoittaja Susi Vaasjoki

Dragon Age: Origins toimittaa sen minkä lupaa: aikuiseksi kasvaneen ja erittäin sisältörikkaan fantasiaseikkailun, joka ei aliarvioi pelaajaansa millään tavoin.



Ladataan seuraavaa sisältöä