Suomi
Gamereactor
ennakot
Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inquisition

Roolipelisarjan seuraava osa ei hylkää Biowaren ydinjuttuja, mutta erottuu molemmista edeltäjistään.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Dragon Age: Inquisitionin esittely Edmontonissa aloitettiin jo aiemmin julkaistulla trailerilla, tuoreella demolla uudesta alueesta sekä pelin peruspilarien läpikäymisellä. Pelialueen koossa näkyy selkeästi Skyrim-innoitus. Nyt keskiverto kartta-alue on jopa kolme kertaa Originsin Korcari Wildsin kokoinen. Korkeimman vuorenkin huipulle voi kiivetä, ja hahmot ovat oppineet myös hyppimään. Lisäksi taisteluissa pitäisi riittää arvaamattomuutta. Kehittäjät ottivat demossa matsia lohikäärmeen kanssa, mutta hävisivät tälle hieman nolosti.

Tarina, hahmot, avoin maailma, valinnat ja hahmojen tuunaus ovat käytännössä ne asiat, jotka tekevät kaikista Biowaren peleistä niin upeita. Biowaren toimistolla roolipeliosaaminen oli helppo huomata muun muassa siitä, että hyllyt pursuivat jos jonkinlaista artefaktia aiemmista julkaisuista. Ristiriitojakin on mahtunut matkalle, kenties viimeisimpänä pelien homoseksuaalisesta sisällöstä. Kehittäjille kyse on kuitenkin samanlaisesta asiasta kuin vaikkapa esineiden craftaaminen. Jos sellainen pelisisältö ei kiinnosta, niin pelaajien ei sitten kannattaisi panostaa siihen. Tukemalla valinnanvapautta kehittäjä mahdollistaa peliensä pelaamisen monella eri tavalla.

Dragon Age: Inquisition

Käsikirjoittajien mukaan tavoitteena on tehdä joka pelissä jotain erilaista. Dragon Age: Origins oli eeppinen tarina maailman pelastamisesta, kun taas Dragon Age II oli tiiviimpi, pienempi tarina kodista ja perheestä. Inquisition on jälleen eeppisempi tarina, mutta varustettuna käänteellä, joka erottaa sen Originsista. Tämä käänne on tietysti vielä salaisuus.

Tämä on mainos:

Keskusteluiden sävy uudessa osassa on joustavampi kuin Dragon Age II:ssa, jossa aiemmat valinnat asettivat asiat automaattisesti tietyille raiteille. Pelaajien ja hahmojen välinen interaktio tapahtuu dialogin, toiminnan sekä reaktioiden kautta. Kynäniskat luonnehtivat kahta aiempaa osaa interaktiivisiksi novelleiksi, kun taas Inquisitionia kuvailtiin interaktiiviseksi käsikirjoitukseksi ääninäyttelyineen ja muuttuvine ympäristöineen. Jotkut pelin hahmoista on luotu olemassa olevien tarinoiden ja kuvausten pohjalta, kun taas jotkut ovat arkkityyppejä ja siistien konseptikuvien muunnelmia.

Lehdistötapahtuman haastatteluosiossa Mark Darrah ja pääsuunnittelija Mike Laidlaw kertoivat, että Inquisition kertoo ennen muuta vaikutusvallasta ja voimasta. Pelaajan ohjaama porukka heijastelee näitä teemoja. DA2:ssa pelaaja oli ulkopuolinen, ja niin oli tämän koko joukkokin. Inquisitionissa kaikki ovat vaikutusvaltaisia hahmoja, kuten esimerkiksi Vivienne, joka oli ennen Orlaisin keisarinnan neuvonantaja. Eri kumppanit heijastavat erilaisia teemoja, asenteita ja näkökantoja, joten konflikteja ei voida välttää. Näiden tarkoitus on tietysti auttaa pelaajaa muodostamaan omat mielipiteensä asioista.

Dragon Age: InquisitionDragon Age: Inquisition

Alistairin ja Isabellan seikkailuilla ei ole kehittäjien mukaan "suoraa vaikutusta" Varricin päätymiseen uuteen joukkioon. Sen sijaan Dragon Age II:n Seeker, Cassandra, on "taivutellut" hänet mukaan. Varric edustaa linkkiä menneisyyteen, ja tämän rooli kronikoitsijana tarjoaakin hänelle luontaisen syyn ilmaantua aina sinne, missä tapahtuu.

Tämä on mainos:

Haltioilla ei ole koskaan ollut helppoa Dragon Agen maailmassa, eikä tähän ole luvassa muutosta nytkään. Inquisitionin luvattiin kuitenkin perehtyvän näiden tilanteeseen ja toiseuteen hieman syvällisemmin. Kehittäjien mukaan he eivät pahoinpitele haltioita vain jonkin pointin vuoksi, vaan kaiken tarkoituksena on saada pelaajat ajattelemaan ja hieman funtsimaan itseään jonkun toisen asemassa.

Tiedustelin lopuksi, miten kaikki sarjan pelit, kirjat ja sarjakuvat liittyvät yhteen - mikä on tämä suurempi kuva. Kehittäjien mukaan sellaista suurta kuvaa ei ole varsinaisesti olemassakaan, ainakaan kollektiivisen narratiivin muodossa. Kyseessä on vain sarja tapahtumia, jotka sattuvat sijoittuvat samaan universumiin, eikä Dragon Age ole tässä suhteessa niin kuin osa osalta toisiinsa linkittynyt Mass Effect -sarja. Kehittäjät käyttivät esimerkkinä Avengers-elokuvia sekä Agents of S.H.I.E.L.D. -sarjaa, jotka nekin jakavat saman universumin, mutta joilla ei ole mitään suurta vaikutusta toisiinsa muutamaa viittausta lukuun ottamatta.

Studiojohtaja Aaryn Flynn ja tuottaja Cameron Lee nostivat myös esiin sen, ettei Inquisitionia ole enää kehitetty studion oman pelimoottorin päälle, vaan sen paikan on ottanut EA:n sisällä yhä enenevässä määrin käytettävä, ruotsalaisen Dicen koodaama Frostbite 3. Uusi moottori on muuttanut kehitystapaa ja on johtanut tiiviimpään yhteistyöhön studioiden välillä. Palaute Biowaren ulkopuolelta on ollut studiolle outoa, mutta samalla arvokasta, kaksikko kertoi.

Toteutus on kaikesta päätellen hyvin kunnianhimoinen. Flynn alleviivasi, että pelaajien halutaan muodostavan aikaisempaa vahvemman tunnesiteen peliin, jotta nämä tosissaan tuntisivat olevansa suuri ja vaikutusvaltainen Inkvisiittori. Tavoitteena on siis voittoisa vallan tunne, joka pitäisi pelaajat pelin parissa pitkään myös päätarinan läpäisemisen jälkeen.

Kuinka tässä onnistutaan, nähdään 9. lokakuuta.

Dragon Age: InquisitionDragon Age: Inquisition
HQ
Dragon Age: InquisitionDragon Age: InquisitionDragon Age: InquisitionDragon Age: Inquisition

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Dragon Age: InquisitionScore

Dragon Age: Inquisition

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Dragon Age: Inquisitionin massiivista maailmaa määrittää vahvasti usko sekä hartaalla että päivittäisellä tasolla.

0
Dragon Agen luoja lähtee Biowarelta

Dragon Agen luoja lähtee Biowarelta

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Biowaren toiminta on kuluvan vuoden aikana sanalla sanoen tökkinyt. Mass Effect: Andromeda ei saavuttanut sille asetettuja tavoitteita, ja tämä sai monet Dragon Age...



Ladataan seuraavaa sisältöä