Suomi
Gamereactor
arviot
Disco Elysium

Disco Elysium: The Final Cut

Salapoliisityötä ja sekakäyttöä tarjoileva Disco Elysium kompuroi konsoleille

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

PC:llä parisen vuotta sitten mainetta niittänyt roolipeli Disco Elysium on nyt myös saatavilla PS4:lle, PS5:lle ja Google Stadialle. Vaikka käännöstyö ei ole ollut täysin virheetön, on silti helppoa nähdä syy pelin suosioon.

Omaa maailmaamme muistuttavaan rinnakkaistodellisuuteen sijoittuva seikkailu tarjoaa omaperäisen vaihtoehdon perinteisille fantasiaroolipeleille. Urhean ritarin tai pelottoman revolverisankarin sijaan päähahmo on turvonnut alkoholistietsivä, joka on menettänyt muistinsa. Hän ei muista edes omaa nimeään, saati sitten minne jätti virkamerkkinsä, aseensa tai kenkänsä. Kaiken tämän hämmennyksen keskellä hänen pitäisi ratkaista murhamysteeri poliittisesti pingottuneessa kaupunginosassa, jonne virkavalta ei ole tervetullutta.

Disco ElysiumDisco ElysiumDisco ElysiumDisco Elysium
Tämä on mainos:

Tässä tutkivassa työssä käytetään apuna ennen kaikkea aisteja - nyrkkien ja luotien sijaan ongelmia ratkotaan Disco Elysiumissa empatialla, käsitteellistämisellä, retoriikalla ja logiikalla. Pelin roolipelimekaniikat keskittyvät erilaisiin psykofyysisiin ja henkisiin kykyihin. Valtaosa poliisityöstä perustuu ihmisten jututtamiseen ja esineiden ja rikospaikkojen tutkimiseen, missä päähahmon päättelykyky ja sosiaalinen pelisilmä ovat enemmän etualalla kuin reaktionopeus ja taistelutaidot. Pelaajalla on vapaat kädet erikoistua erilaisiin kykyihin ja aisteihin, jotka vaikuttavat päähahmon sisäiseen dialogiin ja reaktioihin. Esimerkiksi logiikka- tai suggestiokyky voivat paljastaa, jos kuulusteltava henkilö valehtelee, mihin taas hahmon auktoriteetti ja empatiakyky voivat tarjota erilaiset vastareaktiot.

Mielenkiintoisen tästä systeemistä tekee näiden eriävien alitajuisten impulssien väliset näkökantaerot siitä, mikä olisi optimaalisin lähestymistapa, sekä se miten päähahmon oma henkinen tila ja päihtymystaso vaikuttavat näiden signaalien vuorovaikutukseen. Toisinaan tutkimustyön lomassa voi käydä dialogia esimerkiksi oman limbisen järjestelmänsä tai liskoaivojensa kanssa. Aivotyöskentelyä voi myös värittää alkoholilla ja erilaisilla huumeilla, joiden kokeilemisesta saa jopa kokemuspisteitä terveyden kustannuksella.

Disco ElysiumDisco ElysiumDisco Elysium

Tutkimustyö etenee epälineaarisesti ja se haarautuu moneen eri suuntaan. Erilaisia sivutehtäviä ja johtolankoja voi tutkia vapaasti, joskin välillä tulee seinä vastaan ja joutuu odottamaan joko sitä, että voi kokeilla epäonnistunutta dialogivaihtoehtoa tai toimintoa uudestaan, tai että uusi alue aukeaa kartalta. Suuri osa etenemisestä perustuu erilaisiin taitotarkastuksiin, joita tulee vastaan haastatellessa kyseenalaisia kadunmiehiä ja tutkiessa rikospaikkoja ja johtolankoja. Näihin taitotarkastuksiin voi vaikuttaa pukemalla päälleen erilaisia vaatteita, joista saa bonuksia taitoihinsa, sekä käyttämällä tiettyjä esineitä. Esimerkiksi ruumista tutkiessa päähenkilön lounas ei pysy sisällä, ellei hänen fyysinen kestävyytensä ole tarpeeksi korkea. Ammoniakki voi auttaa tilannetta, mutta mikäli silti epäonnistuu taitotarkistuksessa, raatoa ei voi tutkia ennen kuin kokeilee jotain uutta, vaikkapa sisäistämällä ajatuksen, joka vahvistaa hahmon kestävyyttä.

Tämä on mainos:
Disco ElysiumDisco ElysiumDisco ElysiumDisco Elysium

Taitotarkistukset pelillistävät ajatustyön ja dialogin tavalla, joka lisää niiden mielekkyyttä ja pelaajan tuntemusta interaktiivisuudesta. Disco Elysium nojaa niihin kuitenkin ehkäpä liikaa, sillä iso osa pelistä perustuu passiiviseen tekstin pläräämiseen. Tähän kannattaakin varautua, sillä peli on hidastempoinen ja seikkailupelimäinen pelattavuudeltaan. Roolipelielementit keskittyvät lähinnä siihen, millaisiin taitoihin ja aisteihin sekä ajatuksiin tahtoo allokoida kokemuspisteensä. Suurin osa ajasta kuluu edestakaisin juostessa ja erilaisia dialogivaihtoehtoja poimiessa: sen syvempiä pelimekaniikkoja ei juuri ole. Hidasta tempoa eivät helpota PS4-version pitkät latausajat ja käyttöliittymä, jossa aikaa kuluu turhaan siihen, että ympäristöstä löytyviä esineitä pitää tutkia juuri tietystä paikasta. Ja tänne toki löntystellään leppoisaan tahtiin.

Disco ElysiumDisco Elysium

Se, kuinka paljon Disco Elysiumia voi suositella riippuu täysin siitä, kuinka valmis on uppoutumaan hyvin tekstivetoiseen ja tarinapohjaiseen pelikokemukseen. Pelimaailma ja sen hahmot ovat hyvin kirjoitettuja, ja käsikirjoitus onnistuu olemaan hauska useaan otteeseen. Siihen nähden kuinka poliittinen tämä tarina on, diskurssi ei ole kuitenkaan kovin vivahteikasta. Monessa kohtaa peliä voi saada sellaisen vaikutelman, että sen tekijät koettavat pakottaa omia poliittisia näkemyksiään pelaajalle. Hyvin mustavalkoisten ja karikatyyristen poliittisten stereotyyppien alla on kuitenkin jonkinlaista tasapuolisuutta, kun tarkastelee eri henkilöhahmoja tarkemmin. Esimerkiksi pelaajan mukana roikkuva etsivä Kim Kitsuragi tasapainottaa sekä päähahmon toilailuja että kadunmiesten kannanottoja. Muuten käsikirjoitus on mielenkiintoinen, varsinkin mitä tulee päähahmon mielenjuoksuun ja siihen, kuinka moniulotteisesti poliisien aivotyö esitetään. Jos tavanomaisten fantasiaroolipelien räime ja räiskintä kyllästyttää, kannattaa Disco Elysiumia kokeilla.

Disco ElysiumDisco ElysiumDisco Elysium
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Omaperäinen, hyvin kirjoitettu, mielenkiintoiset pelimekaniikat
-
Köykäinen pelattavuus, latausajat ja hidastelu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä