Suomi
Gamereactor
uutiset
Deus Ex

Deus Exän luoja ei halua peleistä pelkkiä interaktiivisia elokuvia

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Warren Spector on mies alkuperäisen Des Exän takana, ja hän on luonut myöhemmin esimerkiksi Epic Mickeyn. Hän haluaa haastaa nykypelien tavan kertoa tarinoita. Hän mainitsee esimerkkeinä esimerkiksi Uncharted-pelit, Telltalen The Walking Deadin ja Quantic Dreamin Heavy Rainin, joissa kaikissa on toki vahvat tarinat, mutta ne eivät siltikään hyödynnä pelien tarjoamia mahdollisuuksia. Hänen mielestään pelaajankin täytyisi voida osallistua tarinan muodostumiseen.

Verkkosivusto PowerUpGaming kertoi Spectorin heittäneen PAX Australia -messuilla ilmaan idean yhteisestä tarinankerronnasta. Siinä pelaajilla olisi enemmän valtaa luoda omat tarinansa pelien sisällä. Samalla hän kritisoi pelintekijöitä, jotka pakottavat pelaajat noudattamaan tarkasti heidän asettamiaan rajoja:

"Jos haluat osoittaa fiksuutesi, häivy minun alaltani! Mene tekemään vaikka leffoja, koska niitähän sinä haluat tehdä", Spector tuhahti.

Pelaajien rajallista vaikutusmahdollisuuksista Spector käytti esimerkkinä Uncharted-pelejä. Niissä täytyy hänen mukaansa liikkua tiettyä reittiä pisteestä A pisteeseen B, jotta tarina etenee. Hänen mielestään ne onnistuvat kertomaan hyvän tarinan, mutta ne eivät ole kuitenkaan pelaajan luomia tarinoita. Spector pureutui puheessaan myös Telltalen peleihin ja kertoi pitävänsä niiden kaavasta. Ne ovat hänen makuunsa kuitenkin liian käsikirjoitettuja:

"Rakastan The Walking Dead -sarjaa. Toisaalta sen valinnat ovat pelintekijöiden määräämiä, eivätkä pelaajan itsensä päättämiä. Jokainen päätös on kirjoitettu ennakkoon jonkin suunnittelijan toimesta ja samaten he päättävät myös niiden seuraukset", Spector selitti.

Heavy Rain -pelistä hän oli sitä mieltä, että se on kuin viisi elokuvien käsikirjoitusta puristettuna yhteen. Tarinankerronta toimii, koska pelaajat eivät koskaan voi tehdä mitään yllättävää tai ennalta-arvaamatonta.

Spectorin mielestä peliala on nyt jämähtänyt hieman paikoilleen. Osa peleistä tarjoaa pelaajille sentään jonkin verran mahdollisuuksia ilmaista itseään, mutta tämäkään ei ole vielä tarpeeksi. Enemmänkin voitaisiin tehdä, jotta pelaajat voisivat luoda omat tarinansa pelien sisällä.

Deus ExDeus ExDeus Ex

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä