Destiny 2 on mahtava peli, ja puutteistaan huolimatta olen jatkanut tarinan seuraamista menneen vuosikymmenen. Tuleva Destiny 2: The Final Shape päättää niin sanotun Light and Darkness Sagan, ja samalla se on hyvä hetki ottaa lomaa pelistä, jonka pelaaminen on muistuttanut osa-aikatyötä.
The Final Shape saapuu linjoille viikon kuluessa. Pääsin katsomaan tarjontaa ennakkoon, ja mukana oli lukuisia jo ennakkoon paljastettuja ominaisuuksia. En voi vielä sanoa, miten sujuvilta Prismatic-kyvyt tuntuvat, tai kuinka panostava uusi pahis Dread onkaan. Monesta muusta asiasta voin silti kertoa jo nyt.
Jokaisella laajennuksella Bungie on lisännyt mukaan uuden pelattavan alueen. The Final Shapessa päästään Travelerin sisään uudelle alueelle nimeltä The Pale Heart. Paikka on mahtava, ja luovassa mielessä omaa luokkaansa. Korkeuseroja on runsaasti, avoimia laakeita paikkoja ei ole unohdettu, ja erityisiä huomiota kerääviä pisteitä todellakin on. Vihamieliset alueet tuovat mieleen Kuun Hive Shadowkeepin. The Pale Heart on vähän kaikkea aiemmin nähtyä niin kenttäsuunnittelun kuin ulkonäönkin osalta.
Tarkoituksena on siis herättää muistoja, ja se myös näkyy. The Pale Heart on mahdollisesti se kaikkein kiinnostavin ja jännittävin Destiny 2:n pelialueista. Tärkeää tietysti on, pystyvätkö erilaiset tehtävät samaan. Siihen en pysty vielä vastaamaan.
The Final Shapessa nähdään melkein kaikki nykyiset pahisten ryhmittymät. The Witness kutsuu kaikkia taistoon pelaajan turmioksi, joka koettaa tuhota Travelerin. Vastassa ovat siis niin Taken kuin Hive, mutta myös tuunatut Hive Guardianit ja kovat Tormentorit. The Witness on tuonut mukaan uusia pahiksia, eli siis Dreadin.
Dread on uusi pahisjoukkio, joka muistuttaa aiempia. Kyseessä on Psion-joukon pienempi versio, ja ne isommat tuovat mieleen tormentorit, joilla on käytössään Darkness-voimaa tekemään pelaajan elämästä vaikeaa. Harbinger ja Weaver vievät pelaajat koviin paikkoihin Strandilla, kun taas Omen ja Attendant hidastavat Stasiksella. Grim laittaa vielä taivaallekin vaaroja. Jokainen vihollistyyppi lisää haastetta, mutta se haasteen määrä riippuu tietysti valitusta vaikeustasosta. Tavallisella tasolla muutama lyhyt sarja rynnäkkökivääristä näyttää edelleen tekevän selvää jälkeä.
Muutama uusi taistelumekaniikka on mukana. Kilvillä varustettujen pahiksien kaataminen on vaikeaa. Tarkoituksena on tietysti käyttää Prismatic-kaivoja tehtävissä, jotta Transcendance latautuu, ja sitten kilven saa rikki. Näin Bungie tekee paluun enemmän luolastomaiseen pelaamiseen, ja samaa varmasti jatketaan raidissa muutama päivä laajennuksen lanseerauksen jälkeen.
Prismatic on uusi alaluokka, ja mitä nyt näin niin vaikuttaa siltä, että hahmoluokka pystyy suurin piirtein kaikkeen. Ajatuksena on, että guardian on saavuttanut tasapainon Lightin ja Darknessin kesken. Yhdistää voi Solarin Stasisin kanssa, Strandin Voidin kanssa ja tuunailla vielä Aspectien ja Fragmentien kanssa, ja sitten päälle vähän erilaista Superia. Vielä mukaan Transcendance, jolla oman guardianin voi "ylikellottaa". Näin Prismatic on sen luokan aliluokka, että oksat pois.
Tietenkään kaikki kyvyt eivät ole saatavilla Prismaticin kautta, mutta kuitenkin se oman hahmon rakentelu tulee olemaan aivan uudella tasolla. Keinot tulevat käyttöön niitä viimeisiä haasteita suorittaessa, sillä nyt voi luoda aliluokan, joka taitaa useamman kuin yhden elementin. Erilaisten "buildien" rajoitukset ovat siis pian muisto vain. Käytännössä Prismatic niin kuin mikä tahansa muukin alaluokka käyttöliittymän ja muun sellaisen suhteen.
Paljon on tietenkin vielä selvittämättä The Final Shapen tarjonnasta. Kuten esimerkiksi se raidi ja se, mitä muuta Destiny 2 tarjoilee vuoden aikana. Ennakossa Bungie näytti uuden Striken, joka näyttää haastavan tavallista enemmän. Myös tuttua rynnäkkökivääriä menneisyydestä näkyi mukana, ja niitä muitakin tuodaan takaisin.
Bungie näyttää ajattelevan The Final Shapea tarinallisena käännekohtana. Tuttua on paljon, ja tällä kertaa se tarina näyttää saaneen eniten huomiota osakseen, ja vuoden kuluessa jatketaankin vielä kolmen Episoden voimin. Luvassa on kehittäjien itsensäkin mukaan se mittavampi tarjonta tarinan osalta.
Onko Destiny 2: The Final Shape se vastaus siihen, miten tulevaisuus tuo mukanaan? Siihen en osaa vastata, mutta ainakin kehittäjien itsensä mukaan tarinoita on vielä kerrottavana.