Vuonna 2010 Euroopassa julkaistiin From Softwaren peli, joka synnytti kokonaan uuden lajityypin Souls-like. Demon's Souls tuli tunnetuksi vaikeana pelinä, jossa tutkittiin tummaa ja ankaraa fantasiamaailmaa, ja taisteltiin haastavia pomoja vastaan. Omana aikanaan kyseessä oli hyvin omaperäinen roolipeli. Nyt sitten remasterointien ja uusiksi tehtyjen pelien asiantuntija Bluepoint Games on tehnyt Demon's Soulsin kokonaan uusiksi alusta alkaen Playstation 5:lle. 11 vuoden ero teknologisessa kehityksessä on erittäin merkittävä. Tällä hetkellä kyseessä on ehdottomasti se Playstation 5 -konsolin vaikuttavimman näköinen peli ulkonäkönsä osalta.
Kaikki näyttää uskomattoman hyvältä ja tarkalta. Värejä käytetään hyvin, ja yksityiskohtia riittää. Ray tracingia ei ole mukana, mutta silti valaistus on mahtava. Valo heijastuu hyvin muun muassa vesilätäköistä ja haarniskan pinnasta. Kaiken kaikkiaan uudet valaistustehosteet tekevät ison vaikutuksen. Näin luodaan omanlaisensa tunnelma ja paikan tuntu, jossa alkuperäinen ei koskaan onnistunut. Valittavana on kaksi erilaista tilaa: Cinematic Mode (4K ja 30 fps) ja Performance Mode (1440p ylösskaalattuna 4K-lukemaan ja 60 fps). Tällaisessa pelissä tarkkuus on tärkeää, joten suosittelen Performance Moden käyttöä. Cinematic Mode on hyvä silloin, kun haluaa ottaa Photo Modella hyviä kuvia. Näiden kahden eri graafisen tilan välillä voi vaihtaa aina halutessaan pelin aikana.
Liikeanimaatiot ovat kautta linjan sulavia, mitä ei voinut sanoa alkuperäisestä Demon's Soulsista. Pelaaja tuntee olevansa täysin ohjaksissa kaiken aikaa, ja nyt erilaisten bugien ja viiveen aiheuttamat mokat jäävät tekemättä. Uusiakin liikeanimaatioita on mukana.
Kamera on sekin uudistunut toimien alkuperäistä paremmin. Kamera ei jää jumiin nurkkiin, joskin on edelleen vielä väärin asemoitu tiukoissa käytävissä. Selkään puukottaessa näkymä zoomaa, jolloin tilanteen näkee aiempaa paremmin.
Alkuperäisen Demon's Soulsin pelanneet muistavat, että jotkut pahikset käyttäytyivät oudosti. Ne saattoivat esimerkiksi juosta päin estettä, ja jatkaa juoksua pääsemättä mihinkään. Toiset taas väistivät voimalla rullaten kokonaan kielekkeeltä alas tyhjyyteen. Valitettavasti sama pätee myös uusintaversioon.
World Tendency on edelleen paikallaan. Jos esimerkiksi kuolee paljon ihmismuodossa, peli rankaisee muuttumalla hiljakseen kohti Pure Black World Tendencya. Näin ollen pahikset ovat entistäkin pahempia, ja mukana on erityisen kovia Black Phantomeja. Jos taas saa puhtaan Pure White World Tendencyn pieksämällä pomovastuksia, päihittämällä omaan peliin tunkeutuneet "inveidaajat", päihittämällä Black Phantomit tai vain kuolemalla ihmismuodossa peli muuttuu pelaajaa kohtaan ystävällisemmäksi. Pahikset ovat vähemmän haastavia, niillä on vähemmän terveyspalkkia ja tehottomammat aseet. Valitettavasti pahikset tiputtavat myös vähemmän niitä valuuttana toimivia sieluja. World Tendency vaikuttaa myös pelimaailmaan päästäen pelaajan paikkoihin, joihin ei olisi asiaa tilassa Pure Black tai Pure White World Tendency. Moinen lisää uudelleenpeluuarvoa, ja siksi pidän siitä. Toiminto olisi silti pitänyt selventää pelaajille paljon nykyistä paremmin.
Bluepoint Games on tehnyt joitakin muutoksia, joiden ansiosta pelaaminen on aiempaa nautinnollisempaa. Viimeinkin pääsee liikkumaan aukaistujen Archstonejen välillä yhden maailman sisällä ilman, että on ensin palattava Nexusiin, ja sitten palattava takaisin. Näin ollen pelin tutkiminen on paljon aiempaa miellyttävämpää.
Ymmärrän halun pysytellä alkuperäiselle uskollisena, mutta ainakin tavaravalikon keinotekoisen rajoituksen olisi saanut poistaa. Moinen ei lisää haastetta: se vain ärsyttää. Sitä paitsi ominaisuutta ei ole sittemmin koskaan käytetty myöhemmissä Souls-peleissä. Onneksi mukana on mahdollisuus siirtää tavaraa suoraan valikosta stash-varastoon Nexusiin pelaamisen aikana.
Alkuperäisen äänisuunnittelu oli melkoisen yksinkertaista, eikä siinä ollut juuri vaihtelua. Uusintaversio onnistuu kaikin puolin paremmin. Äänimaailma luo ison osan pelin tunnelmasta. Musiikki on äänitetty uudelleen oikean orkesterin kanssa, joten musakki kuulostaa erilaiselta alkuperäiseen verrattuna.
Bluepoint Games todistaa jälleen kerran olevansa uusintaversioiden ja remasterointien ehdoton kunkku. Playstation 5:n Demon's Souls on ehkä se studion paras työ tähän asti. Pelaaminen kaiken lisäksi vielä tuntuu erilaiselta Dualsense-ohjaimen haptisten värinöiden ansiosta. Jos siis kärsivällisyys riittää, on tässä alkaneen konsolisukupolven ehkä se paras valinta.