Dead Rising saavutti vuosi sitten neljännen sarjanumeronsa, kun Dead Rising 4 pamahti Xbox Onelle ja PC:lle. Puolittainen yksinoikeus Xboxilla kesti sen tutun vuoden verran, ja nyt zombitappaja Frankin paluu Willametten ostarille ilmestyi myös Playstation 4:lle lisänimellä Frank's Big Package.
"Frankin iso paketti" on nimenä hieman harhaanjohtava. Mukana on toki peliin julkaisun jälkeen ilmestynyt ladattava lisämateriaali, mutta suurin osa tästä on vain hassuja asuja, aseita ja naamareita. Erityisesti mukana on Capcomin pelien sankareiden asusteita, joten jos olet koskaan halunnut nähdä Frankin Street Fighter -pelien mimmien kuteissa, niin tässäpä on siihen mahdollisuus. Asut ovat suhteellisen tarpeettomia lisukkeita, mutta onneksi mukana on myös tuntuvampaa sisältöä muun muassa moninpelissä minigolfin merkeissä ja pelitilassa, jossa pääsee pelaamaan epäkuolleella versiolla Frankistä. Merkittävin osa paketissa lienee kuitenkin viimeisin lisäri Capcom Heroes, joissa asusteiden lisäksi Frank saa myös Capcom-hahmojen kykyjä. Näihin lukeutuvat esimerkiksi Devil May Cry'n Dante, Megaman X ja tusinan verran muita. Osa näistä on aika höhliä, mutta sentään tarjoavat kivasti vaihtelua. Moodin ongelma on vain se, että yksinpelikampanjan rakenne ja sisältö ovat samat. Jos siis hulluttelu ei kiinnosta ja pelin on jo kertaalleen vetänyt läpi, tuntuu pelimuoto auttamattoman päälle liimatulta.
Dead Rising 4: Frank's Big Package on ristiriitainen setti arvioitavaksi. Kuten jo arvioissa vuosi sitten tuli esille, on peli harmittavan keskinkertainen. Suurin ongelma on, että se ei tarjoa loppujen lopuksi riittävästi uutta pelisarjaan. Zombit ovat pahasti läpikulutettu teema videopeleissä, eikä Dead Rising 4 lisää sarjan tuttuun kaavaan sellaista, joka nostaisi sen ylös massasta. Uutuudet tuntuvat edellä mainittujen asujen tapaan pahasti pinnallisilta. Uudella EXO-puvulla voi silloin tällöin käyttää entistä jyräävämpiä aseita, ja sekopäisiä aseyhdistelmiä sekä vihollisia on enemmän. Tarina on kuitenkin lineaarisempi kuin koskaan ja kameralla paikoitellen vedettävät tutkimuskohtaukset eivät päästä eteenpäin ennen kuin kaikki on löydetty. Aikarajoitukset ja valintojen tekeminen oli ensimmäisissä sarjan peleissä merkittävä ominaisuus, joka on nyt poistettu kokonaan. Juoni etenee siten raiteilla, vaikka avointa maailmaa saa toki tutkia nyt omaan rauhalliseen tahtiin.
Sapiskaa DR4 ansaitsee lisäksi audiovisuaalisesta ilmeestä. Graafisesti se on vaisu, ja hahmomallit näyttävät olevan jäänne edelliseltä konsolisukupolvelta. Samoin tekstuurit ja ympäristöt eivät ole kummoisia. Ei tämä ole tietty täysin negatiivinen asia, sillä ainakaan peli ei yski vaikka kuinka paljon kalmoja kävelisi ruudulla samaan aikaan. Silti on pakko marmattaa, että rumat NPC-hahmot pistivät silmään vähän väliä.
Niin se vain valitettavasti on, että Dead Rising 4 on sarjan heikoin edustaja. Jotenkin tuntuu tekijöiden missanneen ne asiat, jotka tekivät ensimmäistä osista kulttisuosikin. Osasyy on monta vuotta kestänyt zombi- ja selviytymispelien ylitarjonta markkinoilla. Uusia ideoita vaikea keksiä ja se näkyy DR4:ssä. Peli ei ole huono, mutta tuntuu ahdistavan monessa mielessä perusmätöltä. Siihen eivät auta hassut asut, sekopäiset aseet tai pöhköt moninpelimuodot. Ei enää zombipelejä vähään aikaan, eihän. Kiitos.