Suomi
Gamereactor
ennakot
Dead Island 2
KUUMAA NYT: Gamescom 2022 -sisältö

Dead Island 2, Dambuster Studiosin zombeilu vaikuttaa olevan tulossa

Gamereactor pääsi Lontoossa katsomaan ennakkoon peliä Dead Island 2, joka on ollut tulossa melkein 10 vuotta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Vuosien hiljaiselon jälkeen Dead Island on tekemässä paluuta. Gamescom Opening Night Live -lähetyksessä selvisi, että Dead Island 2 on tuloillaan pian. Gamereactor pääsi katsomaan peliä ennakkoon Lontoossa, ja näytillä oli jo valmiiksi kokonaan saatu tarinatila, jota kuitenkin vielä viimeistellään. Pääsin kokeilemaan 30 minuutin ajan menoa, joka sijoittuu "veriseen hiekkalaatikkoympäristöön".

Dead Island ja sen jatko-osa Dead Island: Riptide keskittyivät trooppisella saarella selviytyviin ihmisiin zombien keskellä. Mukana oli runsaasti myös sivutehtäviä ja maailman tutkimista. Pahiksia piestiin monenlaisilla aseilla, ja uusiakin sai nikkaroida.

Dead Island 2 pitää ennallaan monia tuttuja ominaisuuksia, mutta kokonaan uudenlaisessa paikassa. Dambuster Studios on sijoittanut pelinsä "HellA" -kaupunkiin eli Los Angelesiin. Dead Island 2 pudottaa pelaajan karanteenissa elävään Los Angelesiin, josta armeija on jo vetäytynyt. Pelin kuusi pelattavaa hahmoa ovat immuuneja virukselle, ja he aikovat totta vie pysytellä hengissä. Tarkoituksena ei ole ainoastaan selviytyä, vaan jopa menestyä. Tuttuina paikkoina pelissä näkyvät ainakin Bel Air, Beverly Hills ja Santa Monica Beach.

Tämä on mainos:
Dead Island 2

Pääsin pelaamaan Amylla, ja aloitin Santa Monica Beachin hiekalta keskellä yötä ehkä tarinatilan puolivälistä. Tunnelma on hyvin synkkä taustalla näkyvine tulipaloineen. Käytössä aseina oli katana, rynnäkkökivääri ja sähköisiä Wolverinen kynsiä muistuttava ase. Lisäksi sain vielä suuren tulivahinkoa tekevän lekan ja tukevan revolverin. Käyttöliittymän perusteella aseiden nikkarointi on tehnyt paluun, kuten myös hahmonkehitys ja aseiden tuunaaminen erityisillä perk-ominaisuuksilla. Taskulampulla saa valoa pimeyteen.

Ensimmäiset kohdattavat zombit olivat hitaita, joten oli mahdollisuus opetella ohjausta. Se oli huomattavissa, että verrattuna aiempiin peleihin zombit olivat selvästi yksityiskohtaisempia. Lekalla lyödessä osa naamasta irtoaa, ja revolverilla veri roiskahtaa. Toinen zombi menetti raajansa katanalla, ja jatkoi maassa minua kohti ryömien. Kyseessä oli uusi FLESH-teknologia toiminnassa. Se mahdollistaa luut ja sisäelimet, jotka voivat hajota kukin erikseen. Ainakin immersio lisääntyy selvästi.

Santa Monica Pieria lähestyttäessä kohtasin erilaisia zombeja. Yhdellä oli selässään räjähtävä tankki, ja onnistuin sähköttämään muutaman vesilammikossa seisojan. Pelihallissa kohtasin kirkuvan zombin, jonka huuto hidastaa pelaajaa. Tällaisina hetkinä lyömäaseilla hutkinta muuttuu kiivaaksi. Pisteenä iin päällä on rokkaava ääniraita, joka sopii toiminnan tuoksinaan.

Tämä on mainos:

Jonkin ajan kuluttua ammukset alkoivat loppua rynnäkkökivääristä ja pistoolista, sillä patruunoita ei liiaksi pelissä ole. Kehittäjät ovatkin halunneet panostaa lyömäaseisiin ja monipuolistaa niillä taistelemista. Jokaiselle aseelle on oma tehohyökkäys, joka tekee nimensä mukaisesti enemmän vahinkoa. Erikoishyökkäyksenä näin tekniikan nimeltä Ground Pound, joka pökerryttää zombin väliaikaisesti. Lisäksi Fury-hyökkäys latautuu tappelun tuoksinassa, ja tekniikka päällä ollessa mäiskitään pahiksia paljain käsin.

Dead Island 2

Santa Monican maailmanpyörää lähestyttäessä puhkesi uusi intensiivinen kamppailu. Näin Slobber-zombin, joka oksentaa ankarasti, ja Crusher puolestaan iskee nyrkkejään maahan, ja kestää paljon osumaa. Runner on parasta pysäyttää jalkoihin osumalla, ja sitten vasta viimeistelemällä. Vaiheittain räjähtelevä zombi kannattaa hoitaa kaukaa samoin kuin vihreää kaasua selästään levittävä örvö.

Lukuisten erilaisten zombien samanaikainen torjuminen osoittautui haasteelliseksi. Curveball-erikoishyökkäyksellä pystyi viskomaan Molotovin cocktaileja tai zombeja houkuttelevia veripommeja. Kaikkiaan vaadittiin neljä eri yritystä, ja jokaisella kerralla zombien joukko oli hieman erilainen. Toisin sanoen taustalla toimii jonkinlainen satunnaistekijä. Pelaaminen oli kaikkiaan hauskaa ja jännittävää, ja zombien pieksäntä tyydyttävää.

Graafisesti Dead Island 2 näyttää nykyaikaiselta. Hyvin valaistut Santa Monican satama ja maailmanpyörä näyttävät sekä hyvältä että pelottavalta. Ympäristö näyttää elävältä lukuisine yksityiskohtineen. Pimeyden, äänitehosteiden, savun ja musiikin yhdistelmällä loihditaan tunnelma. Dead Island 2 on ehdottomasti tunnelmallinen peli.

Dead Island 2

Dead Island 2 monipuolistaa aiempien pelien pelattavuutta, mutta on samalla tummasävyisempi ja pelottavampi. Erilaiset zombit vaativat erilaisia tekniikoita, ja taistelumekaniikka on haastava ja tyydyttävä. Veriset tehosteet, elävän tuntuiset zombit ja tunnelmalliset tapahtumapaikat lisäävät vaihtelua ja jännitystä. VR-tilassa pelaaminen olisi varmaankin mahtavaa, mutta tätä kehittäjät eivät halunneet kommentoida. Tarina on kuitenkin pelattavissa enimmillään kolmen pelaajan kesken, ja julkaisualustoina ovat PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, Xbox Series S, PC (Epic Games Store), ja Google Stadia. Sitä en saanut tietää, mitä muuta pelissä on tarjolla kuin tarinan pelaaminen kavereiden kanssa.

Dead Island 2 laajentaa ja monipuolistaa aiempien pelien pohjaa. Zombi- ja kauhupelien ystävien kannattaa tätä odottaa.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä