DayZ oli se peli, joka toimi aikoinaan innoittajana PlayerUnknown's Battlegroundsille. Näin ollen DayZ on ollut monen niin Battle Royalen kuin selviytymispelinkin alkupiste. Jostain kumman syystä Bohemia Interactive on vasta nyt katsonut ajan olevan kypsä DayZ:n varsinaiselle julkaisulle.
Heti peliä aloittaessa käy ilmi, että grafiikkaa on parannettu. Taso ei kuitenkaan ole niin hyvä kuin voisi odottaa vuosikausia Early Access -tilassa viihtyneeltä peliltä. Tosin on muistettava, että kehitykseen on mahtunut paljon ongelmia, ja puolessa välissä peli tehtiin uusiksi kokonaan uudelle pelimoottorillekin. Vuosien varrella mukaan on lisätty aiempaa monimutkaisempia ominaisuuksia, paranneltuja äänitehosteita, dynaamiset säätilat ja paranneltu selviytymisen simulointi. Kuitenkaan peli ei tunnu kauheasti muuttuneen lopulta.
Onkin kummallista, ettei DayZ:n pääasiallista skenaariota ole vieläkään kerrottu mitenkään selvästi. Edes pieni tarinallinen pätkä ja selitys epäkuolleiden noususta olisi riittänyt erottamaan valmiin tuotteen Early Access -versiosta, joka on ollut pelattavissa jo viisi vuotta. DayZ haluaa olla areena, jossa pelaajat luovat itse oman tarinansa. Silti Bohemia Interactive on jättänyt aivan liikaa tarinasta pelaajien itsensä luotavaksi.
DayZ tarjoaa siis maailmanlopun jälkeisen maiseman, jossa pelaajat pääsevät toteuttamaan itseään ja kertomaan omia tarinoitaan. Tarkoituksena ei ole pelastaa maailmaa, vaan ainoastaan selviytyä hengissä hinnalla millä hyvänsä. Parhaimmillaan DayZ onnistuukin luomaan jännittäviä hetkiä, jolloin pelikokemus tuntuu vaikuttavalta. Samaan aikaan merkittävä osa DayZ:n pelaajista on jo aikoja sitten ohittanut silkan selviytymisen vaiheen, ja heille pelaaminen on muuttunut hiekkalaatikkopelikokemukseksi. He panostavat ennen kaikkea oman joukon kanssa tukikohdan rakentamiseen. Tällä tavalla aloittelijalle niin vaaralliset zombit ovat veteraanijoukolle enemmänkin hidaste.
Pelaajilla on paljon asioita, joista on pidettävä huolta. Näitä ovat muun muassa janon ja nälän tasot, samoin kuin lämpimänä pysytteleminen. Moinen onkin vaikeampaa kuin voisi luulla, sillä maastossa on melko vähän resursseja kerättäväksi. Tietysti tarvitsemansa voi ottaa toiseltakin pelaajalta väkivalloin. Tämä luo jokaisen oikean pelaajan kohtaamiseen aivan oman jännityksensä, ja nämä hetket ovat DayZ:n parasta antia.
Kun joukko on aseistautunut ja toimii ohjatusti, asiat muuttuvat helpommaksi. Yksinäinen susi on kovin haavoittuvainen, ja on yleensä vain ajan kysymys, milloin joutuu yksin kulkiessaan zombien saaliiksi. Ajoittain ympäristökin voi toimia pelaajaa vastaan. DayZ vetoaakin monin tavoin ihmisen perustarpeisiin päätöksenteossa. Suurin uhka eivät ole zombit tai ympäristö, vaan toiset pelaajat.
Huonointa DayZ:ssä on sen taistelu, ja ennen kaikkea lyömäaseilla hutkiminen. Aseiden käsittely on tarpeettoman vaikeaa. Tämä jos mikä on kummallista ottaen huomioon kehitysajan ja sen, miten keskeinen osa pelaamista taisteleminen on. Asiaa ei auta perusliikkumisen kömpelyys. Polven korkuisen aidan ylittämisen luulisi olevan vaivatonta ja helppoa, mutta DayZ:ssä se on immersion rikkovan takkuista.
Ympäristössä on omanlaisensa teemaan sopiva alakuloisuus. Sivuvaikutuksena tästä on se, ettei maaston tutkiminen ole erityisen kiinnostavaa. Löydettävää tavaraa on liian vähän, ja suurin osa pelaamisesta on paikasta toiseen juoksemista ja tavaroiden etsimistä. Ikävintä on, jos sattuu pitkän etsiskelyn päätteeksi kohtaamaan väkivaltaisen pelaajan, joka varastaa kaikki tavarasi. Kehitystiimi ei myöskään ole panostanut visuaaliseen tarinankerrontaan, jossa ympäristö itsessään olisi kertonut pieniä tarinoita paikkoja nuuskivalle pelaajalle. Maailma ei missään vaiheessa tunnu siltä, että rakennuksissa olisi joskus joku asunut.
Saadakseen pelistä parhaan mahdollisen ilon, on otettava mukaan ainakin muutama kaveri seuraksi. Peliseura merkitsee lisäturvaa ja juttuseuraa, mutta samalla pelaamisesta katoaa tietty uhkan tunne. Bohemia Interactive luottaa liiaksi siihen, että pelaajat luovat itse oman hauskuutensa. Kaikkien näiden vuosien aikana sen olisi pitänyt pystyä kehittymään paremmaksi. Nyt DayZ jää pahasti menestyneempien jälkeen tulleiden pelien varjoon.