Suomi
Gamereactor
ennakot
Crusader Kings III

Crusader Kings III

Julkaisu siintää syyskuussa, ja Gamereactor pääsi katsomaan menoa jo ennakkoon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Crusader Kings II:n merkittävin huono puoli oli se, miten hankala vuoden 2012 peliin oli päästä niin sanotusti sisään. Pelikokemus oli monimutkainen ja monipuolinen. Ideana on ohjata hiekkalaatikkomaisessa ympäristössä mahtavaa dynastiaa halki historian, mutta samalla on otettava ainakin tusinan verran erilaisia järjestelmiä huomioon, ja hahmonkehitys oli tehty sanalla sanoen vaikeaksi ymmärtää. Kaikki yritykset tehdä peli aloittelijaystävällisemmäksi valuivat tyhjiin viimeistään silloin, kun Paradox julkaisi uusia laajennuksia. Tästä huolimatta ikä alkaa jo näkyä, mutta onneksi jatkoa on tulossa. Gamereactor pääsi kokeilemaan Crusader Kings III:n varhaista versiota.

Crusader Kings III:ssa ei ohjasteta ainoastaan yhtä kuningasta tai kuningatarta, vaan siinä ohjataan kokonaista sukua suojellen omaa dynastiaa halki historian. Tämä tapahtuu usealla eri tavalla, mutta yleissääntönä tarvitaan tukea ja valtaa. Moista taas saavutetaan olemalla hyvä hallitsija, mutta samaan pääsee myös juonittelulla, vaikutusvallalla ja painostuksella. Mukana on uusi hook-järjestelmä, jonka avulla tehdään palveluksia ja suoritetaan niitä, jotta pääsee haluamaansa lopputulokseen. Järjestelmä tuntui toimivan varsin hyvin. Vuosien varrella kohdataan monenlaisia haasteita aina poliittisesta pelistä suvun kanssa juonitteluun asti. Sotia käydään joukoilla, jotka on rekrytoitu omasta kansasta, ja rahoitettu oman maan kirstusta.

Ennen sotimisen aloittamista on tietysti tiedettävä, miten kaikki toimii, ja siihen menee oma aikansa. CK2 osoittautui suosituksi huolimatta sen korkeasta aloituskynnyksestä. Siksi jatko-osan suurin haaste tulee olemaan tehdä peli helpommin lähestyttäväksi. Eräs osoitus tästä on pelin sisäinen encyclopedia, johon pelaaja voi syöttää hakusanoja saadakseen tietoa. Tällöin aukeaa erillinen ikkuna vastaten ainakin toivottavasti pelaajan tiedontarpeeseen.

Tämä on mainos:
Crusader Kings III

Käyttöliittymä ja erilaisten valikoiden sijoittelu on tehty kokonaan uusiksi. Uuteen oppiminen vie oman aikansa, mutta jonkin ajan kuluttua kaikki alkaa tuntua tarkoituksenmukaiselta. Demon testaamisen jälkeen kokeilin uudelleen CK2:hta, ja eron huomasi erittäin nopeasti tulevan jatko-osan eduksi. Näkymää hallitsee nyt aiempaa enemmän graafinen loisto, joka on sekin merkittävä edistysaskel vanhaan verrattuna. Uudet kolmiulotteiset hahmomallit ovat dynaamisia. Jokainen uusi peli alkaa samoilla hahmoilla, mutta joka kerta lapset ovat erilaisia yhdistelmiä vanhemmistaan. Lisäksi ominaisuudet, kuten sairaalloisuus, muuttavat lasten ulkonäköä.

Luonnollisesti myös karttaa on päivitetty. Yksityiskohtia on enemmän, ja maailmankartta näyttää upealta kauempaa katsottuna. Lähellä zoomaillessa taas huomaa uusia yksityiskohtia. Näkymä ulottuu Islannista Afrikkaan ja aina Intiaan saakka. Kaikki uskonnot ja kulttuurit ovat edustettuina. Maanpiiri muodostuu maista, joista jokaisella on oma control- ja development-tasonsa, joita on vahdittava. Mukana on paljon erilaisia suotimia, joiden avulla pääsee tarkastelemaan juuri sitä asiaa kuin haluaa. Moinen on erittäin hyödyllinen ominaisuus ainakin ensimmäisellä pelikerralla.

Crusader Kings III
Tämä on mainos:

Opastusosio aloittaa pelin Irlannista. Joitakin monimutkaisempia uskonnollisia järjestelmiä ei ollut mukana, mutta silti peli tuntui hyvin kokonaiselta. Kyseessä oli pieni selkeä saari, jossa pääsee kokeilemaan pelin erilaisia mekaniikkoja. Testin aikana pääsin neljänteen sukupolveen saakka, mutta sitten aloitin yhden sodan liikaa, jolloin Skotlanti nielaisi koko valtakuntani.

CK2:n opinion-systeemi tekee paluun, mutta suurempi vaikutus hallitsijaan on perinteinen roolipelikehitys, jolla avataan käyttöön uusia kykyjä. Pelin voi aloittaa määrittämällä hallinnon mallin valitsemalla sellaisen kumppanin, jonka omat kyvyt tukevat hallitsijan kykyjä. Sitten vain pitää varmistaa syntyvälle lapselle sellainen koulutus, joka muovaa hänet halutuksi hallitsijaksi. Aluksi panostin sotilaalliseen voimaan, mutta myöhemmin hallitsijani muuttuivat enemmän diplomatiaa painottaviksi.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Uskontoa on muokattu peliin melko paljon, ja uskonasioita voi lisätä hallintoonsa ennalta arvaamattomilla tavoilla. Isoin muutos on valikoima uusia mahdollisuuksia uskontoa luodessa. Uskonnon voi muovata työkaluksi valtakunnan laajentamiseksi. Harhaoppeja vastaan taisteleminen on toinen hyvä tapa kohottaa kansan hurskautta. Mahdollisuutena on myös luoda kokonaan oma uskonto, ja kohottaa siten kansallisen yhtenäisyyden tunnetta.

Hallitsijan stressitaso on myös otettava huomioon. Persoonallisuutta vastaan toimivien päätösten tekeminen kohottaa stressitasoa. Tätä vastaan voi kehittää selviytymismekanismeja, ja yleensä kyse on eräänlaisista minitehtävistä. Yleensä nämä ovat hauskoja, joskin huomasin 12 tunnin demon pelaamisen aikana myös jo hieman toistoa. Kuitenkaan mikään suuri ongelma ei tämä toisto vaikuta olevan.

Crusader Kings IIICrusader Kings III

Toiminta alkaa vuodesta 1066, eli normannien Englannin valloituksesta. Aloituspisteitä suositellaan laitettavaksi tiettyihin paikkoihin. Yleinen vaikeustaso Crusader Kings III:ssa riippuu kulloisestakin tilanteesta. Jos on mahtavien naapurien ympäröimä, saattaa ongelmia olla tiedossa varhaisessa vaiheessa. Hauskuus ei kuitenkaan aina ole peräisin naapurin kimppuun käymisessä, vaan matka on yleensä päämäärää tärkeämpi. Uusi Crusader Kings on parhaimmillaan, kun roolipelaa omaa valtakuntaansa, ja hiekkalaatikkomaailma toimii tarjoten tilanteita, joita ei muille edes tapahdu.

Toistaiseksi on vaikea sanoa, miten tasaisesti Crusader Kings III pystyy tarjoilemaan näitä mahtavia hetkiä, mutta nyt koetun perusteella jatko-osa näyttää jatkavan edeltäjiensä viitoittamalla tiellä. Tosin tällä kertaa kaikki näyttää paremmalta ja helpommin lähestyttävältä, ja kaikki pienet muutokset yhdessä tekevät ison yhteisvaikutuksen. Jokin ominaisuudet puuttuvat, kuten kaupankäynti ja "inventory", mutta toisaalta mukaan sisällytetyt keskittyvät tuomaan henkilöhahmot ja draaman etualalle. Ja tietysti samalla rohkaistaan luomaan se sukupolvia kestävä oma perintö.

Pelattuani 12 tuntia Crusader Kings III:n demoa, en enää pystynytkään palaamaan Crusader Kings II:n pariin takaisin. 1. päivä syyskuuta pitäisi odotukseni päättyä.

Crusader Kings III
Crusader Kings IIICrusader Kings IIICrusader Kings III

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GR Livessä tänään Crusader Kings III

GR Livessä tänään Crusader Kings III

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Maaliskuun lopulla Paradox Interactive laski maailmalle konsoliversion pelistä Crusader Kings III. Moisen strategian hoitaminen peliohjaimella kuulostaa hankalalta, mutta...



Ladataan seuraavaa sisältöä