Suomi
Gamereactor
ennakot
Concord

Concord-ennakko: Ei hassumpi esitys, mutta edessä on suuria haasteita

Teknisesti Firewalkin debyyttinimikkeellä ei ole mitään hävettävää, mutta ongelmat ovat paljon suurempia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Concord on todella, todella kaunis. Animaatioiden laatu on huippuluokkaa, musiikki on mahtavaa ja peruselementit, kuten kohtausten sommittelu, koreografia ja käyttöliittymäsuunnittelu saavat voimat jylläämään alusta alkaen kaikissa sylintereissä. Audiovisuaalisena harjoituksena Firewalk on todella kasvanut korkoa lähtökohdat huomioiden.

Sanoisin jopa, että puhtaasti sankariteemaisen räiskintäpelin ydinelementtien perusteella arvioituna Firewalk on onnistunut osumaan maaliin useammassa kuin yhdessä mielessä. Hahmomallit on painotettu oikealla tavalla, jokainen laukaus ammutaan merkittävällä rekyylillä ja voimakkuudella, ja mukana tulevat kartat näyttävät myös suhteellisen monipuolisilta.

Toisin sanoen Concord ei ole teknisesti huono, eikä siinä ole mitään syvään juurtuneita pelillisiä ongelmia ratkaistavana viikonlopun noin viiden tunnin beetatestauksen perusteella. Mutta metsä pitää nähdä puilta: Concordilla on ongelmia, suuria ongelmia. Todella suuria ongelmia.

Tämä on mainos:
Concord

Ensinnäkin käyttöliittymä on värikäs, mutta ei kovin kekseliäs, sillä värit, kontrastit ja koko visuaalinen sielu on lainattu Guardians of the Galaxy -elokuvasta, josta on tullut enemmän tai vähemmän kunnianhimoisten kopioiden valtameri. Äänipuolella on täsmälleen sama ongelma. Minulle tarjottiin ensimmäisenä lupaus viikoittain katsottavaksi tulevista uusista kohtauksista, jotka on suunniteltu vahvistamaan suhdettasi sinun ja niiden hahmojen välillä, joilla voit pelata taistelukentällä. Tähän liittyy on valtava kerronnallinen ongelma, josta pian lisää, mutta nämä kohtaukset tihkuvat Guardians-energiaa, eivätkä välttämättä hyvällä tavalla. Eräs käsikirjoittaja tuotti useita vuosia sitten videon niin sanotuista "bathoista" eli taipumuksesta heikentää sankarillisia hetkiä pakotetulla umpikujalla, koska dialogin kirjoittaneet ihmiset eivät todellakaan usko, että me yleisönä hyväksyisimme lähtökohdan, jos se on liian vakava. Guardiansit perustivat moderneja batoja, mukaan lukien Rocket Raccoonin suhteellisen ikonisen "me kaikki seisomme" -linjan. Marvel suorastaan sekoaa batoksen suhteen, vaikka yleisö onkin siihen nyt melko kyllästynyt. Concord halusi ilmeisesti vain tarkastella lähemmin Guardiansia, ja tulos on... vanhanaikainen, tuntuu pakotetulta ja on ärsyttävä.

Tästä syntyy tietysti melko luonnollinen ongelma, kun peli on niin ylpeä esitelläkseen juuri tämän joukkueen, juuri tällä aluksella, ja sitten heittää sinut taisteluihin, joissa he mittelevät kuolemaan asti. Periaatteessa se on ongelma myös Overwatchissa, mutta täällä Concordissa se muuttuu niin nopeasti ylikuormitetuksi narratiiviseksi dissonanssiksi, että se aiheuttaa keskinäisiä ristiriitoja. Tällainen tarinankerronta, tämä kerronnallinen kehys, se ei vain sovi sankariteemaisen räiskintägenren yhteyteen, ja tämäkin hieman tuntematon sekä sopimaton yhdistelmä on vaikea jättää huomiotta.

Peli käyttää valtavasti resursseja ja energiaa vahvan suhteen luomiseen 1-0FF:n ja Haymarin välille, mutta sitten kuuluttaja sanoo, että kohtaamme "kilpailevan miehistön", joka asettaa nämä hahmot toisiaan vastaan ​​edes tiedostamatta sitä. Jos painopiste on kerronnassa, niin näihin jännitteisiin on puututtava tavalla tai toisella - muuten narratiiviin keskittyminen tällä tavalla ei ole pelille suotuisa asia.

Tämä on mainos:

Kirjoittaessani koin useita pieniä teknisiä vikoja, kuten yllättävät pelin katkaisut, Lennoxin aseen lataus ei onnistunut, tai sitten hän juuttui toistamaan animaatiota. Ongelmia oli myös Larkin pienien kasvien kanssa, jotka tehostavat erilaisia ​​ominaisuuksia, sillä ne eivät ilmestyneet lainkaan. Tästä huolimatta peli vaikutti suhteellisen valmiilta, juoksi silkkisen sileästi 60 freimin ruudunpäivityksellä ja onnistui vaikuttamaan kokonaisvaltaisella tasolla.

Concord

On kuitenkin sanottava, että ongelmia syntyy myös silloin, kun maksullinen peli kohtaa genren free-to-play -jättiläisiä, kuten Overwatch 2 ja pian ilmestyvä Marvel Rivals. Concord onnistuu muodostamaan selkeän visuaalisen identiteetin, mutta se lainaa niin runsaasti Marvel's Guardians -universumista, että se näyttää olevan tarkoituksellista, eikä tuotoksessa ole oikeastaan ​​mitään elementtiä, joka näyttäisi olevan ominaista vain Concordille. En ole asiantuntija, mutta 1-0FF:n Air Barrier on tyypillinen esteesi, Star Childin Rage Rush on tyypillinen ryntäys ja IT-Z:n Cosmic Slip antaa sinun heittää energiapallon ja sitten teleportata siihen. Tuloksena on kaoottinen ja jännittävä taistelukenttä, mutta ero kilpailijoihin on siinä, että Concord maksaa 35 puntaa.

Voiko tämä olla menestyvä konsepti? Kyllä, tietysti voi. Voisiko olla niin, että lisääntyvän kokemuksen myötä paljastuu paljon syvempi strateginen kerros? Totta himputissa, mutta Concord näyttää yllättävän hermostuneelta, ja askeleesta väärään suuntaan rangaistaan ​​nopeasti suhteellisen alhaisella TTK:lla, eli miten nopeasti luodit kaatavat kohteen. Voi olla, että muilla media- ja sisällöntuottajilla on täysin erilainen käsitys tästä beetaversiosta kuin minulla? Se on myös mahdollista. Mutta tällä hetkellä Concord näyttää olevan keskellä melko vakavaa identiteettikriisiä, jossa siitä on tullut lähteittensä inspiraatioiden kohde sen sijaan, että se olisi käyttänyt niitä ponnahduslautana ainutlaatuisen identiteetin muodostamiseen. Sen sijaan tämä on johdannainen, eli jotain, joka seisoo jonkin muun harteilla. Vain aika näyttää, kestääkö tämä peli aikaa lopulta pidempään. En ole kuitenkaan kovinkaan varma, että tästä voisi tulla edes jossain määrin menestys esimerkiksi Helldivers II:n tai muiden samanlaisten, vahvojen nimikkeiden tapaan.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä