Suomi
Gamereactor
arviot
Cities: Skylines II

Cities: Skylines II kärsii julkaisussaan teknisistä ongelmista

Patrik aloitti pormestarina, ja yrittää rakentaa unelmiensa kaupungin kauan odotetussa jatko-osassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Cities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines II

Cities: Skylines II on jatko-osa sille pelille, joka korvasi Sim Cityn. Kehittäjä Colossal Order on sanonut kuunnelleensa ensimmäisen pelin palautetta. Jatko-osa pyrkii rakentamaan sille, mikä teki edeltäjästä niin hyvän. Alusta asti on selvää, että grafiikkaa ja äänimaailmaa on parannettu. Pelkästään radiokanava soittamassa musiikkia on hieno juttu. Ääninäyttelijät tekevät työnsä hyvin, ja heitä jaksaa kuunnella pitkään. Asukkaat kertovat kuulumisiaan Twitter-parodia Chirperissä. Pelaajakin voi sinne sukeltaa reagoiden saatuun palautteeseen.

Rakentamista on päivitetty, ja varsinkin tiet ovat aiempaa helpompia rakentaa. Heti kättelyssä käytössä on enemmän työkaluja, joten alku ei ole samanlaista taistelua kuin edeltäjässä. Ja kuten ennenkin, taloja ilmaantuu teiden viereen. Tietä rakentaessa näkee, millaisia rakennuksia viereen tulisi rakentaa. Sim City 4 teki samoin, mutta nyt pelaajalle on määrätty, mihin saa rakentaa. Koen tämän sekä heikkoutena että vahvuutena. Teillä on nyt valmiit jäte- ja vesiputket, jotka voi kytkeä toimintaan.

Pelaajalla ei ole täyttä valtaa siihen, mihin kaikki rakennetaan ja miltä kaikki näyttää. Se ei välttämättä ole huono asia. Rakentaessa kaupunkia voi rakennuksien arkkitehtuuria muuttaa. Peruspeli kattaa niin eurooppalaisen kuin pohjoisamerikkalaisen arkkitehtuurin, ja näitä voi vapaasti keskenään yhdistää. Lisäksi mukana on useita erikoisempia rakennuksia, jotka voi asettaa mihin haluaa. Ja kuten sanoin, heti alusta asti on mukana hyvä valikoima sitä, mitä voi rakentaa. Erikoisempiakin laitoksia voi laittaa pystyyn, ja näin oma kaupunki suuntautuu joko keräämään tai jalostamaan erilaisia raaka-aineita. Pelin kuluessa avataan kykypuusta uusia rakennuksia omaan kaupunkiin.

Tämä on mainos:

Mieleen jää hahmonkehitys. Pelaaja tuntee jatkuvasti edistyvänsä. Erilaisten ongelmien jäljittäminen on helppoa, ja kaupungin kasvaessa työtä riittää. Tahti on edeltäjään verrattuna hitaampi, mutta toisaalta tekemistä on niin paljon, ettei verkkaisuutta huomaa. Kartat ovat viisi kertaa niin suuria kuin edeltäjässä, ja karttoihin voi todellakin rakentaa megaluokan kaupunkeja. Kaupunkisuunnittelu on tärkeää. Rakennuksien ja teiden sijoituksen korjaamiselle on työkalut, mutta kaupungin keskustassa moinen on vaikeaa. Tämä aiheuttaa pitkässä juoksussa ongelmia varsinkin liikenteelle, ellei kaupunkiaan ole suunnitellut pitkällä tähtäimellä.

Kartoissa ei välttämättä ole montaa erilaista vaihtoehtoa, mutta sää ja ilmasto vaikuttavat kaikkeen. Jos valitsee napa-alueen kartan, voi odottaa lyhyitä kesiä ja pitkiä talvia. Jos taas valitsee Suomen alueen kaltaisen kartan, saa neljä vuodenaikaa. Jokainen päivä ja yö ovat pelissä yksi kuukausi. Näin näkee muutoksen selvästi. Talvisin kuorma-autot auraavat teitä lumesta, ja kesäisin saattaa tulla metsäpaloja. Luonnonkatastrofeihin voi toki valmistautua, jos vain siihen on tilaisuus. On siis selvää, että jokaisen kartan parissa saa kulumaan runsaasti aikaa. Silti olisi toivonut, että niitä karttoja olisi ollut enemmän. Toivottavasti tulevaisuus tuo mukanaan aavikon erilaisine haasteineen.

Jäin kaipaamaan polkupyöriä ja vuorovaikuttamista eri rakennuksien kanssa. Jotkut paikat tuntuvat vain tyhjiltä ja käyttämättä jääneiltä. Kaupunki herää eloon, kun sen asukkaat käyttävät pelaajan rakentamia paikkoja. Sää toki vaikuttaa asukkaiden käyttäytymiseen, mutta olisin halunnut nähdä enemmän elämää. Jos taas pitää enemmän pikkukaupungeista, saattaa ongelmaksi osoittautua se, että suurin osa rakennuksista on ajateltu keskikokoisiin ja suuriin kaupunkeihin. Rakennuksien uusi päivitystapa on mahtava. Jos esimerkiksi klikkaa poliisiasemaa, voi sitä päivittää lisäämällä autoille tallin. Kouluja voi laajentaa uusille oppilaille tai rakentamalla puiston. Sairaaloille voi laittaa lisää ambulansseja ja tilaa. Tämä on hyvä ratkaisu, sillä se mahdollistaa muokkaamisen käsillä olevan tarpeen ja talouden mukaan.

Cities: Skylines II on hyvä pohja tuleville laajennuksille, mutta vikojakin on. Alkuperäiseen peliin kaikki laajennukset hankkineet tulevat kaipaamaan joitakin ominaisuuksia. Lisäksi Steamin Workshopia ei tueta, mutta Paradoxin käyttämä järjestelmä on paikoillaan. Uskon, että konsolipelaajilla tulee olemaan hauskaa muokata peliä, kunhan se konsoliversio aikanaan julkaistaan. Siihen mennessä suorituskykyyn liittyvät ongelmat on toivottavasti korjattu. Ja tällä hetkellä se suurin ongelma on ehdottomasti tekninen sujuvuus. Colossal Order on jo etukäteen tehnyt selväksi, ettei peli rullaa heti julkaisussa toivotulla tavalla. Tämän huomaa varsinkin korkeammilla asetuksilla pelatessa.

Tämä on mainos:

Olen tyytyväinen aikaani kasvavan kaupungin pormestarina. Pelattavuutta ja ominaisuuksia on parannettu edeltäjään verrattuna, ja sisältöä riittää. Grafiikka ei tee suurta vaikutusta, mutta kaikki näyttää riittävän hyvältä. Harmillisesti se tekninen sujuvuus ei vielä ole halutulla tasolla. Onkin suositeltavaa, ettei ihan vielä pelaa niillä korkeimmilla asetuksilla. Arvosana olisi 9/10 ilman teknisiä ongelmia.

Cities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines II
Cities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines II
Cities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines II
Cities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines IICities: Skylines II
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Vaihteleva, paljon sisältöä, isot kaupungit, kartat, vuodenajat, tekemisen vapaus, hyvät pelimekaniikat, radiokanava
-
Puuttuvat polkupyörät, pienen kaupunkirakentamisen rajoitukset, teknisen sujuvuuden ongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä