Tiimin edellinen ote aiheesta oli kohtuullisesti menestynyt City of Heroes ja sen lisäosa, superpahiksiin keskittyvä City of Villains. Aikaisemman Bill Roperin haastattelun lisäksi Gamereactor pääsi myös tyypittelemään itse, miltä tuntuu supersankarina olo. Peli oli kirjoitusvaiheessa suljetussa betavaiheessa, mikä tarkoitti tarkoin rajattua peliaikaa, mutta ensifiilisten keräämiseen se riitti.
Champions Onlinen yksi suurimmista valteista löytyykin välittömästi asia peliin kirjautumisen jälkeen. Hahmonluonti pään muotoineen, ruumiinrakenteineen ja mitä moninaisimpine asuvalintoineen on mahdollisesti massiivimoninpelien laajin. Kuningasajatus onkin ollut, että pelaaja pystyisi rakentamaan näistä palikoista juuri sellaisen lasikanuunan, mörssärin tai mystikkorobotin kuin itse haluaa. Jo testaamassamme esiversiossa asustevalikoima oli todella laaja, ja lisää on kuulemma tulossa.
Ulkoasun lisäksi voimavalikoimakin on lähes yhtä vapaasti pelaajien käsissä, eikä varsinaisia lokeroivia hahmoluokkia ole lainkaan. Erilaisten kykypolkujen rakentelumahdollisuudet ovat lähes rajattomia, mutta kaikkein korkeimman tason kyvyt vaativat saman sarjan alempia kykyjä pohjiksi, eli esimerkiksi korkean tason tuliloitsu vaatii alemman tason tulipallon. Muuten pelaajan sankari voi surutta yhdistellä vaikka tulimagiaa ja teknologiaa tai konetuliaseita ja mystiikkaa pahantekijöiden kurmottamiseen. Mikä siisteintä, pelaaja voi itse päättää miltä kyvyt näyttävät, ja lähtevätkö hahmon röntgensalamat silmistä, sormenpäistä vai rintakehästä!
Champions -roolipelin sääntöjen pörrätessä taustalla peli kannustaakin kokeilemaan erilaisia yhdistelmiä erilaisilla sankareilla. Testiversiossa hahmopaikkoja oli rajattomasti, ja päädyinkin erinomaisessa hahmonluonnissa vääntämään peräti 12 erilaista supersuorittajaa! Testaajan suosikiksi päätyi pienen kioskin kokoinen lähitaistelija Bulk, joka alkuseikkailun jälkeen oppi hyppimään pitäjästä toiseen valtavilla loikilla.
Itse seikkailu näyttää noudattavan varsin pitkälti hyväksi, tai ainakin sopivimmaksi koettua kaavaa. Maailma on vähän sekaisin ulkoavaruuden vihamielisen rodun sun muun kuokkavieraan rällätessä. Tällä varjolla apuun kutsuttu superhenkilö sitten noutaa esineitä, pelastaa kaupungin asukkaita pinteestä ja liiskaa alleen nilviäisiä, torakoita ja käärmeitä. Näiden yhdysvaltalaisten investointipankkiirien lisäksi taistellaan myös taikuutta, teknologiaa sekä superrikollisia vastaan, joista jälkimmäisiä pääsee toivon mukaan City of Villainsin tyyliin joskus itsekin pelaamaan. Tapahtumapaikkoina oli esiversiossa kaupunkia, aavikkoa ja Kanadan tundraa. Lopulliseen versioon tuleekin sitten suurin piirtein kaikki sarjisten mestat vedenalaisista kaupungeista kuutukikohtiin.
Pelityyli Champions Onlinessa on hieman normaalista poikkeava. Suurin osa kyvyistä on käytettävissä liikkeestä, ja osan vastustajien hyökkäyksistä voi väistää tai torjua. Vihulaiset tiputtavat kuukahtaessaan myös erilaisia pallukoita, jotka tyypistä riippuen palauttavat sankarin kestopisteitä tai vaikkapa nostavat hyökkäysvoimaa hetkellisesti. Liikkeessä on siis syytä pysyä. Pelitempo onkin tavallista korkeampi, ja vaatii hieman totuttelua "mee viereen ja lyö" -sarjan veteraaneille.
Vahvasti rajoitetun peliajan takia en päässyt vielä tutustumaan korkeamman tason touhuihin. Arviossa näkeekin sitten, miten toimivat esimerkiksi sankarien väliset taistelut Areenalla, omaa sankaria vainoavan Nemesis -arkkivihollisen luonti, isommat joukkotaistelut ja rakentelu. Champions Online julkaistaan 14. heinäkuuta, ensin PC:lle ja sitten joskus myös Xbox 360:lle. Testiversiossa mikään ei ollut varsinaisesti rikki, mutta viilattavaa oli vielä runsaasti. Ahkerat kädet voivat saada hommat kuosiin julkaisuun mennessä, joten olen optimistinen julkaisupäivän laadun suhteen. Sitä odotellessa seurailkaa lehteä, lukekaa suurvisiiri Bill Roperin haastattelu ja ommelkaa spandex-pukunne valmiiksi.