Suomi
Gamereactor
arviot
Call of Duty: Warzone

Call of Duty: Warzone

Infinity Ward tarjoilee yhden parhaista Battle Royale -peleistä, joka ei kuitenkaan juuri erotu kilpailijoistaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Call of Duty: Black Ops 4:n Battle Royale -pelimuoto Blackout oli menestys, mutta se jäi kuitenkin lopulta ilmaisten Fortniten ja Apex Legendsin jalkoihin. Activision oppi läksynsä, sillä itsenäisenä teoksena julkaistu free-to-play-peli Call of Duty: Warzone on nyt se ilmainen Call of Dutyn Battle Royale.

Ytimeltään Warzone on yhtä hiottu pelattavuudeltaan kuin Call of Duty: Modern Warfare aina aseiden tuntumaa ja äänitehosteita myöten. Pelattava kartta on niin ikään paljon monipuolisempi kuin aikoinaan Blackoutissa. Toisin sanoen Warzone on ehdottomasti lataamisen ja kokeilemisen arvoinen. Peli on selvästi ottanut paljon innoitusta lähimmiltä kilpailijoiltaan, mutta onneksi mukana on niitä omiakin jippoja ja muutoksia vanhaan kaavaan.

Isoin muutos on Gulag. Kuoleman korjatessa pelaaja päätyy 1v1-kamppailuun suihkuhuoneessa, ja voittaja saa tilaisuuden palata peliin takaisin. Aikaa on 40 sekuntia, ja käytössä olevat varusteet ovat satunnaisia. Jos kaksinkamppailu kestää kauemmin, voittaa silloin se, joka onnistuu ottamaan haltuun huoneen keskiosaan ilmestyneen lipun ja pitämään sitä itsellään muutaman sekunnin. Tällainen nopea ja kiivas kamppailu on omiaan kohottamaan sykettä. Jos ei voita 1v1-kamppailua, voivat omat joukkuetoverit ostaa kaverinsa takaisin peliin maksamalla 4500 rahaa pelikartan Buy Station -pisteellä. Yhteen otteluun mahtuu pelaajia 150. Kahdensadan pelaajan ottelut ovat tulossa myöhemmin.

Tämä on mainos:
Call of Duty: Warzone

Call of Duty: Warzone sisältää siis oman talousjärjestelmän, jossa ansaitaan rahaa tapoista, avaamalla kentällä olevia kätköjä ja suorittamalla toissijaisia tavoitteita killstreak-palkintojen, henkiinherätyspaketin ja ammuslaatikoiden saamiseksi. Valuuttaa saa myös tiimikavereita henkiin herättämällä. Tämä pelimekaniikka ei rohkaise kykkimään puskassa, vaan nimenomaan potkii eteenpäin ottamaan riskejä. Kuolleet tiimikaverit voivat valitettavasti paukuttaa kyllästymiseen asti nappia, joka näyttää lähimmän Buy Stationin sijainnin. Kannattaa siis pelata tutussa seurassa, ellei kestä "spämmäystä".

Toinen mahdollisuus on pelimuoto Plunder, jossa on tavoitteena kerätä miljoona dollaria, ja kuoleman korjattua peliin pääsee takaisin. Plunder ei valitettavasti ole järin kiinnostava, koska kyseessä on vain rahan keräämistä painottava Battle Royale uudelleensyntymisen kera. Pelitapaa on muutettava hieman, sillä rahan säästämiseksi on erilaisia keinoja. Silti jotkut Modern Warfaren moninpelimuodot tarjoavat selvästi enemmän jännitystä kuin Plunder.

Toisaalta Plunder on hyvä tapa opetella pelimekaniikan perusteet ja kartan nurkat. Toisaalta opittavaa ei ole paljoa, koska Warzone on monilta osiltaan virtaviivaistettu Blackout. Aseisiin ei saa liitännäisosia erikseen, koska ne on poistettu löytyvän "lootin" joukosta. Nyt uusittu roina perustuu harvinaisuuteen, ja harvinaisissa aseissa on jo valmiiksi enemmän liitännäisosia. Hyvä puoli tässä on se, ettei valikoissa puljaamiseen mene niin paljoa aikaa. Tunnuslauseena kehittäjillä onkin selvästi ollut se, että pelin tulee olla mahdollisimman helposti lähestyttävä.

Tämä on mainos:
Call of Duty: Warzone

Kaikki muutoksetkaan eivät pysty poistamaan sitä vaikutelmaa, että tätä samaa peliä on väännetty jo viimeiset kolme tai neljä vuotta. Fortnitella on oma rakentelumekaniikkansa ja Apex Legendsilla erikoiskykynsä. Warzonessa ei sen sijaan ole muuta omaa kuin Gulag-mekaniikka ja talousjärjestelmä. Kaikki muu on sitten kokoelma lainattuja ideoita. Ongelmana on myös nappien sijoittelu. Kartalle voi merkitä kohteita painamalla ristiohjainta ylös. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että samalla on luovuttava aseella tähtäämisestä kohteen merkitsemisen ajaksi. Ongelma on toki kierrettävissä joko niin sanotulla Elite-ohjaimella tai PS4:n takanäppäinsovittimella, mutta se vaatii siis taloudellista lisäpanostusta. Tulevaisuudessa on luvattu peliin lisäyksiä ja muutoksia, kuten mahdollisuus Solo- ja Duo-pelaamiseen, parempi peliaulojen toimivuus, tappojen varastaminen kaverilta ja niin edelleen.

Peruskaavaan tehdyt muutokset ovat pääasiassa onnistuneita, mutta lopputuloksena Call of Duty: Warzone ei juurikaan erotu kilpailijoistaan. Lisäksi mukana on vielä osa-alueita, jotka selvästi kaipaavat hiomista. Infinity Ward jatkaa epäilemättä pelin työstämistä päivityksin, ja ajan kanssa Call of Duty: Warzonesta voi tulla jotain todella isoa.

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Aseiden tuntuma ja hallinta, hyvin suunniteltu kartta, Gulag, virtaviivaistettu loot-järjestelmä
-
Ei juuri erotu kilpailijoistaan, ei tarpeeksi syvyyttä, ei solo- ja duo-pelaamisen mahdollisuutta, konsoleilla huono nappien sijoittelu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä