Suomi
Gamereactor
arviot
Call of Duty: Modern Warfare II

Call of Duty: Modern Warfare II (2022)

Sohvasotureiden kenraali kiillottaa taas mitaleitaan. Arviossa käsitellään pelin tarinaosuutta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Call of Dutyn klassisen Modern Warfare -sarjan uudelleenkäynnistys muutama vuosi taaksepäin oli vähintäänkin epäilyttävää touhua. Peli osoittautui kuitenkin yllättäen erittäin mainioksi räiskinnäksi, joten odotin ilmestyvää jatko-osaa pelonsekaisten tunteiden sijaan innolla. Call of Duty: Modern Warfare II:n Early Access Campaign sisältää ainoastaan yksin pelattavan tarinaosion ennen virallista julkaisua, mikä kelpaa tällaiselle moninpeliä karsastavalle sunnuntaisoturille kuin otsanauha Rambolle.

Iranin pahamaineinen kenraali kuolee Yhdysvaltojen ohjusiskussa, joten hänen seuraajansa, majuri Hassan Zyani, vaatii päitä vadille terrori-iskuin Yhdysvaltoja kohtaan. Tämmöiselle uhittelulle pitää luonnollisesti tehdä loppu, joten USA:n armeijan erikoisjoukko kutsutaan hoitamaan tilanne. Hassanin jahtaamisen yhteydessä erikoisjoukoille käy ilmi, että kohteella on myös yhdysvaltalaisia avustajia. Maailmanlaajuinen ihmisjahti monimutkaistuu siis myös sisäisten vuotojen ja yleisen turvallisuuden selvittelyä sisältäväksi suuroperaatioksi.

Call of Duty: Modern Warfare II

Call of Duty: Modern Warfare II:n tarina on tutun turvallista mutta sitäkin mahtipontisempaa militarismihekumaa. Kovaksi keitetyt patrioottitaistelijat yrmyilevät toinen toistaan tiukemmissa tilanteissa ja kaatavat vihollista kuin heinää mitä monipuolisemmin tavoin ympäri maapalloa. Mielenkiintoisesti, pelattava hahmo on johtajan sijaan vain yksi tiimin jäsenistä, minkä ansiosta pelaajalle mahdollistetaan erittäin monipuoliset toiminnat koettavaksi. Tapahtumat vaihtuvat kiitettävällä vauhdilla ja kerronta reagoi tilanteisiin hyvin tarjoamalla yllätyksiä harva se hetki. Intensiivinen tunnelma on vahvasti läsnä koko kampanjan ja alati kiristyvää ihmisjahtia huomaa toteuttavan hymy huulilla. Peli tulee varoitusten kera varsin karujen väkivaltaosuuksiensa takia, mutta materiaali ei kuitenkaan mene aivan yhtä pitkälle raakuudessa kuin alkuperäinen Call of Duty: Modern Warfare II (Infinity Ward, 2009).

Tämä on mainos:

Jo toistakymmentä vuotta hiotut mekaniikat loistavat Modern Warfare II:ssa. Silmistä kuvattu räiskintä on optimoitu ohjaimelle, tehden sihtauksesta yllättävän tarkkaa ja tehokasta. Pelaaja voi liikkua juosten, kyykkien tai ryömien ja pystyy kiipeilemään ja hyppimään. Nyt myös edetään vedessä, jossa uimista ja sukeltelua voi hyödyntää osana taistelua. Aseita on valittavana lukuisia lähitaistelun lyömäaseista aina pitkän matkan tarkkuuskivääreihin. Viholliset tiputtavat myös omat aseensa kerättäväksi kaatuessaan, ja pääseepä pelissä jopa eri kulkuneuvojen parissa räiskimään, joista erityisen vaikutuksen tekevät tarkkailukoneen ohjusiskut ja röpötykset minigunilla.

Call of Duty: Modern Warfare II

Hiottujen pelimekaniikkojen varjoon on jäänyt muutamia tekoälykömmähdyksiä. Tyypillisesti omat apurit saattavat jäädä patsastelemaan paikoilleen viereisen vihollisen ampuessa pelaajaa kohti. Enemmän kuitenkin harmittaa huomata, että esimerkiksi piilosta nakattu palopommi tai viritetty miina aktivoituessaan saa kaikki lähistön pahikset ampumaan suoraan pelaajaa päin, vaikkei tämä olisi edes näkyvillä.

Hahmon toimintoja on laajennettu ampumisesta myös erilaisten tavaroiden hyötykäyttöön. Toki esimerkiksi kranaatteja voi edelleen heitellä tuhoisin seurauksin, mutta nyt käytössä on myös tavaraa hienostuneista tarkkailuvälineistä itse kyhättyihin sissisodankäyntitarvikkeisiin. Pelaaja voi esimerkiksi kurkkia huoneeseen suljetun oven alta käärmekameralla, savustaa vihollisia talosta kyynelkaasulla, väsäillä miinoja kotitaloustarvikkeista tai sytyttää ihmissoihtuja kotitekoisilla Molotovin cocktaileilla. Monipuoliset tarvikkeet osoittavat hyödyllisyytensä varsinkin jos taistelua pyrkii välttämään tai ainakin pitämään tappamisen mahdollisimman hiljaisena ja salassa.

Tämä on mainos:
Call of Duty: Modern Warfare II

Taistelutantereet vaihtuvat pitkin maapalloa kaupunkilähiöiden kaduilta metsäiseen vuoristoon ja joen pohjalta aavikoille. Kentät ovat toki rajoitettuja, mutta antavat silti sopivasti tilaa vapauden tunteelle mietittäessä etenemisreittiä vihollistulen aikana. Muutamissa tilanteissa lääniä on laajemmaltikin tarjolla, joka mahdollistaa erittäin vapaan toteutustavan annetuille tehtäville, ja pelitapa saattaa muuttua enemmän Call of Dutysta Rainbow Sixiin tai Battlefieldiin.

Yleisesti Modern Warfare II:n pelimoottori taipuu hyvin erilaisiin toimintoihin mutta ajo-osuus autolla oli selkeästi jäänyt vähemmälle huomiolle. Pitkä ajelutehtävä puolivälissä peliä sisältää autolla väistelyä, ampumista ja ajoneuvosta toiseen hyppimistä. Erityisesti yritykset hypätä vauhdissa toisen auton kyytiin päätyivät soratien läheisemmän tuttavuuden tekemiseen auton renkaiden painostamana. Hahmo tuntui jumittuvan kerta toisensa jälkeen itse hyppyyn, jättäen ilmalennon aivan liian lyhyeksi. Tässä eivät pitkät automaattiset tallennusvälit juurikaan lieventäneet tuskaa.

Call of Duty: Modern Warfare II:n intensiivistä menoa tehostaa sen erittäin näyttävä grafiikka. Maailma on pullollaan autenttisia yksityiskohtia, tehden toiminnasta uskottavaa. Roinaa lentää ilmaan ja tuhoutuu palasiksi ampumisesta, ajoneuvot räjähtelevät osumista ja kaikenlaiset sääilmiöt sekä muut visuaaliset karkit partikkeleista valoihin koristelevat menoa kohti vaikuttavaa lopputulosta. 4K-resoluutio piirtyy yksityiskohtaisena, mikä näkyy veitsenterävinä tekstuureina ja saa eläväiset hahmot näyttämään todella tyylikkäiltä. Pelin välidemot on tehty pelimoottorilla, joten siirtymät pelistä demoon ja takaisin ovat saumattomia, lisäten entuudestaan elokuvamaista tunnelmaa. Peli ottaa myös kaiken irti videopelin rajattomuudesta, rakentaen elämää suurempia ja kuolemaa uhmaavia tilanteita koettaviksi. Playstation 5:n tehot pärjäävät hyvin vauhdikkaassa menossa mukana, eivätkä lataustauot juuri ennätä antaa hengähdyshetkeä.

Call of Duty: Modern Warfare II

Call of Duty -pelien rikas äänimaailma on aina tehnyt vaikutuksen eikä Modern Warfare II tee tässä asiassa poikkeusta. Jo itse maailma on autenttisen kuuloinen, mutta taistelun äänet todella nostavat pelin uudelle tasolle. Eri aseilla on eri äänet ja ne muokkautuvat sijainnin ja etäisyyden mukaisesti. Pommit räjähtelevät muhkeasti, kulkuneuvot jylisevät niin kuin pitääkin, ja ympäristön hajoaminen todella kuulostaa siltä, miltä se pelissä näyttää. Näyttelijät istuvat hyvin rooleihinsa ja humoristisen maskuliininen dialogi vedetään läpi oikein yrmyävällä tunteella. Patrioottinen lipunheilutusmusiikki ja tiivistunnelmaiset jännitysrummuttelut tehostavat koettua toimintaa ja pitävät tunnelman korkealla.

Call of Duty: Modern Warfare II on jokaisen sohvasoturin märkä uni. Napakka ohjattavuus, upea grafiikka ja monipuolinen sekä todella tiivistunnelmainen rymistely pitää pelaajan napakasti kiinni sohvan reunalla lukuisten tuntien ajan. Ei tässä tyylilajia olla uudestaan lähdetty kehittämään, vaan hyödynnetään jo huippuunsa hiottua pelisarjaa ja esitellään sitä uudella tarinalla uusin maustein. Tekoäly voisi vielä kaivata pientä säätöä, ja autolla ajo voisi olla paremmin optimoitu, mutta Modern Warfare II osoittaa taas, miksi Call of Duty on räiskintäpelien kärkikastia.

09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Hyvä ohjattavuus, upea tekninen toteutus, napakka tarina +Monipuolinen toiminta +Reipas tunnelma
-
Tekoäly hieman kujalla, jäykkä autolla ajo
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä