Suomi
Gamereactor
ennakot
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts -moninpeli ensitestissä

Gamereactor seurasi Haamujen moninpelipaljastusta paikan päällä Los Angelesissa ja otti ensimmäisen taistelukosketuksen peliin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Activisionin Call of Duty: Ghostsin moninpeliesittely kuvasti yhtiön yleistä suhdetta koko brändiin. Toimitusjohtaja Eric Hirshberg tietää tasan kuinka paapoa yleisöään. Videoissa nähtiin faneja ympäri maailman pelaamassa Call of Dutya. Uusi Eminem-raita juhlisti moninpelin paljastustraileria ja räpmies itse lähetti videoterveiset yhteisölle. Ei ole mikään ylläri, että näin suuren brändin kanssa kaikki oli mallattu kohdilleen viimeistä yksityiskohtaa myöten.

Activision ymmärtää pelisarjan ainutlaatuisen aseman. Tiedämme miten tähän on tultu ja kuinka julkaisija taistelee kynsin ja hampain säilyttääkseen sen. Taistelukentät ja aikakaudet ovat muuttuneet, mutta pelin ydin on säilynyt pääosin muuttumattomana. Call of Duty: Ghosts pyrkii viemään sarjaa eteenpäin, ainakin rahtusen.

Cranked on uusi moninpelimuoto, joka on periaatteessa Team Deathmatch pienellä lisäyksellä. Kuoleman jälkeen soltun liikkeet ovat nopeampia, mutta ruudulle ilmaantuu myös 30 sekunnin laskuri. Jos tänä aikana ei onnistu tapossa, oma solttu sanoo kaput. Onnistumisesta palkitaan palauttamalla laskuri alkupisteeseensä ja lisäämällä vauhtia.

Cranked on epäilemättä nopein pelimuoto, mitä Call of Duty -sarjassa on nähty. Laskuri kasvattaa paniikkia ja pakottaa rynnimään ympäri karttaa saaliin toivossa. Se muistuttaa aiempien versioiden Gun Gamea ja on sangen dramaattinen lisä sarjaan. Kämpperit varokoot.

Tämä on mainos:
Call of Duty: Ghosts

Myös uudet killstreakit ovat luonnollisesti osa uutta Call of Dutya. Näistä merkittävin on koira, josta on tullut melkoinen internetvitsi julkistuksensa jälkeen. Tämän esittely nostattikin yleisöstä sarkastisia reaktioita. Koira seuraa pelaajaa kartalla ja hyökkää vihollisten kimppuun, jos nämä tulevat liian lähelle. Nelijalkatukihenkilö avautuu vain muutaman tapon jälkeen, ja tämä on myös helppo tappaa. Pelaamassani varhaisessa versiossa koira liikkui vielä kömpelösti ja vaikutti olevan muutenkin hukassa. Infinity Wardilla on vielä oppimista nelijalkaisten suunnittelusta.

Uutta Ghostsin moninpeliin lupaavat myös dynaamiset kentät. Kentät siis voivat muuttua taistelun aikana eivätkä vaikutukset ole vain kosmeettisia. En tosin päässyt pureutumaan vaikutuksiin pelattujen erien aikana, koska kukaan ei vielä tiennyt, miten maastoa muokkaavia tapahtumia saa laukaistua. Infinity Wardin Marc Rubin täsmensi, että kentät on tunnettava todella hyvin. Bensa-aseman näimme tietenkin jo trailerissa.

Kyseinen bensis on suunniteltu räjähtämään aika lailla jokaisessa matsissa luoden raunioillaan taktista suojaa kentän keskivaiheille. Lyhyen pelisession perusteella on vaikea sanoa kuinka hyödyllinen ominaisuus käytännössä on. En voi kuvitella, että kukaan menisi vapaaehtoisesti seisomaan aseman viereen, koska kaikki tietävät mitä sille voi tapahtua. En yllättyisi, jos ominaisuus jäisi vängän pikkukikan asemaan.

Tämä on mainos:

Ohjausta on päivitetty kahdella tärkeällä tavalla. Kyykkääminen juoksusta saa hahmon liukumaan suojaan, ja jos nappia pitää pohjassa, siirrytään tästä sulavasti ryömintään. Mukaan on myös viimeinkin lisätty mahdollisuus nojata kurkkimaan kulmien taakse. Vihollisia voi näin tulittaa ilman, että koko kroppaa on pakko pistää näytille. Tämä toimii sangen elegantisti, mutta vaatii harjoittelua.

Nämä kaksi innovaatiota ovat esimerkkejä Call of Duty: Ghostsin uudistuksista, ja peli tuntuu niiden ansiosta entistä sujuvammalta. Esteiden ylitse pystyy nyt loikkaamaan, mikä myös nopeuttaa toimintaa selvästi. Lisäksi kuolemaa seuraavaa puolustuskyvytöntä aikaa on lyhennetty. Tämä tekee pelistä vähemmän realistisen, mutta kaikki pelaa yhteen ja pelikokemus on hyvin mukava.

Call of Duty: GhostsCall of Duty: GhostsCall of Duty: GhostsCall of Duty: Ghosts

Myös äänipuolta on paranneltu hieman. Laukaukset kuulostavat erilaisilta ympäristöstä riippuen, ja tämä tekee vihollisten paikantamisesta helpompaa. Moninpelissä pääosaa näyttelevät tiimikavereiden intensiiviset äänet, jotka antavat vaikuttavia vihjeitä siitä mitä ympäristössä tapahtuu.

Graafisesti sarja on ottanut taas odotetut edistysaskeleensa, mutta se on vielä kaukana niistä grafiikoista, joita meille lupailtiin. Tämä johtuu uudesta moottorista. Sanottakoon kuitenkin, ettei Call of Duty: Ghosts ole ruma peli - päinvastoin. Peli nojaa ulkoasussaan väreihin ja efekteihin yksityiskohtien sijasta, ja olisi hölmöä väittää sen laadun kärsivän tästä.

Vaikka Call of Duty: Ghosts eroaakin edeltäjistään, se tuntuu paljolti samanlaiselta fiiliksiensä puolesta. Ghosts tarjoaa niitä samoja asioita, jotka tekivät aiemmista peleistä hienoja, mutta se lisää riittävästi uusia nippeleitä pitääkseen ainakin useimmat pelaajat tyytyväisinä. Moninpeli on hauskaa ja kutsuu pelaamaan lisää. Vaikuttaa siltä, että menestys voi saada jatkoa.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Call of Duty: GhostsScore

Call of Duty: Ghosts

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Kun velvollisuus kutsuu, siihen on pakko vastata, mutta onko se silloin enää hauskaa? Eerik mietti vastausta Call of Duty: Ghostsin parissa.



Ladataan seuraavaa sisältöä