Suomi
Gamereactor
ennakot
Call of Duty: Black Ops II

Call of Duty: Black Ops II

Call of Duty -sarjaa on viime vuosina alettu pitää taantuneena. Moninpeliräiskintöjen markkinajohtajalla on entistä kovempi työ erottuakseen edukseen. Sarjan kakkostiimi Treyarch aikoo kuitenkin vastata haasteeseen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Call of Duty: Modern Warfare ja sen kehittäjä Infinity Ward ovat pitkään pitäneet Treyarchia varjossaan. Vielä pari vuotta sitten vaikutti lähes mahdottomalta, että Treyarch kykenisi nousemaan kakkostiimin asemastaan. Studio jaksoi silti taistella vastaan, mikä kulminoitui kunnioitettavasti Call of Duty: Black Opsissa. Tänä syksynä Treyarch aikoo viimein tehdä läpimurtonsa Black Opsin jatko-osalla. Pohja studion toiveille on Gamescomissa pidetyn moninpeliesittelyn perusteella luja.

Call of Duty: Black Ops II:n moninpeliin sisältyy muutamia käteviä, mutta myös todella mielenkiintoisia uutuuksia. Räiskintäpelin tapahtumathan sijoittuvat vuoteen 2025, joten nykypäivää edistyksellisempi teknologia on arkipäivää. Tämä ei ole poistanut tarvetta klassisille aseille, mutta uudet työkalut kuten futuristinen AGR-robotti ja lennätettävä Dragonfly ovat kuolettavia lisäyksiä. Samalla tutut varusteet kuten kilvet ovat toimivat fiksummin. Kilven voi iskeä maahan tarjoamaan kiinteän suojapaikan ja mahdollistaakseen nopeamman perääntymisen tarpeen vaatiessa.

Varustevalikoimasta löytyy myös yllättävä uusi puolustuslaite: pieni, liikuteltava kanuuna, joka lähettää mikroaaltoja häiritäkseen edestä hyökkääviä vastustajia. Laitteen lähettämään energiakenttään osuneet vihollispelaajat pysähtyvät lähes seinään tehden niistä helpon maalin puolustajille. Lisäksi tiedossa on etäohjattuja, lannistavia robottiparvia ja War Machine - päivitetty versio Black Opsin pelottavasta Death Machine -kuularuiskusta.

Katso moninpelitoimintaa videolta

Tämä on mainos:
HQ

Suurin muutos on kuitenkin luokkasysteemi. Suunnittelija David Vonderhaar kertoi, että tiimi kuvitteli Call of Dutyn lautapelinä. Mikä on pelaajahahmon funktio? Mitä vaaditaan, jotta räiskintäpeli on pelattava? Mitä ominaisuuksia on pidetty mukana ihan vain tottumuksesta? Pohdittuaan asiaa Treyarch tuli tulokseen, että luokkasysteemiä tulisi uudistaa. Sen sijaan, että pelaajat valitsisivat aina vain jonkin tietyn luokan, systeemi on nyt joustavampi.

Systeemiä kutsutaan nimellä "Pick 10". Pelaajat valitsevat kymmenen toimintoa tai kykyä hahmolleen. Valinnat alkavat aina pääaseesta lähtien, mikä tarkoittaa myös sitä, että kentälle voi hypätä ilman tätä asetyyppiä ja sen paikan voi käyttää jonkin muun toiminnon hyväksi. Aseilla ei myöskään ole perkkejä, vaan kiinnittäviä lisäosia. Nämä ovat näkyviä palikoita, joten jokainen näkee, millaista tulta vastustajaltaan tai tiimitoveriltaan voi odottaa. Lisäosiin lukeutuu muun muassa eräänlainen liikkeentunnistin, joka mahdollistaa vastustajien ääriviivojen havaitsemisen savun läpi. Näin ollen yhdistämällä skannerin ja savukranaatin voi saada taktisen etulyöntiaseman sellaisia pelaajia vastaan, joilla ei ole samoja lisäosia varusteissaan.

Kullakin valinnalla on lähtökohtaisesti oma paikkansa, mutta pelaaja voi myös käyttää eräänlaisen "villin kortin" ja asettaa siihen ylimääräisen hahmoperkin tai kyvyn. Systeemi antaakin varsin joustavasti muodostaa oman hahmonsa oman pelityylin mukaisesti. Hahmoluokkia ei näin ole poistettu, mutta ne eivät ole myöskään entiseen tapaan ennalta purkitettuja tietyn roolin täyttäjiä. Valintojen laajuus on valtava.

Tämä on mainos:

Toinen ja potentiaalisesti vielä kiinnostavampi uutuus on mahdollisuus moninpeliotteluiden "televisiointiin". Studiopomo Mark Lamian mukaan niin sanottu Codcaster on saanut innoituksensa e-sports-kilpapelaamisesta. Toiminto muistuttaa lähinnä internet-radiopalvelu Shoutcastia, mutta se lähettää suoraa videokuvaa webiin. Lähetyksen käynnistäminen onnistuu ilman kalliita lisälaitteita pelin sisältä. Ammattimaisempien tulosten aikaan saamiseksi puhelahjoilla siunatut pelaajat voivat liittyä myös selostajiksi tai moderaattoreiksi, vaihdellen kuvakulmia, kenttiä ja esittäen väliaikatilastoja. Kuka tahansa voi katsoa lähetystä nettiselaimessa. Se toimii myös mobiililaitteilla: esittelyssä käytettiin iPadiä.

Codcaster avaa e-sports-maailman kaikkien ulottuville. Lamia uskoo tämän mullistavan pelin, ja toimiessaan siitä voikin tulla Call of Duty: Black Ops II:n suosituimpia ominaisuuksia. Etenkään konsoleilla tällaiset toiminnot eivät ole yleisiä.

Call of Duty: Black Ops II

Viimeisenä muttei vähäisimpänä pisteiden keräämiseen on tehty muutoksia. Tätä kutsutaan Score Streakiksi, ja pelaajia palkitaan koko joukkuetta hyödyntävistä toimista. Esimerkiksi napatessa lipun vastustajia ampuessaan tai avittaessa joukkuetoveria tarjoamalla suojaa saa palkinnoksi bonuspisteitä. Ja riippuen tavasta, jolla joukkuetta on avustanut, saa erilaisia pisteitä. Systeemin tarkoituksena on kannustaa puhaltamaan entistä tiiviimmin yhteen hiileen.

Score Streak heijastuu esimerkiksi uuteen Multi Team -moninpelimoodiin. Kahden joukkueen sijaan siinä pelaa kuusi joukkuetta toisiaan vastaan. Joukkueiden on harkittava tarkoin taktiikoitaan ollakseen menestyksekkäitä. Pääsin kokeilemaan tätä Deatchmatch- ja Hardpoint-säännöillä. Hardpoint on uusi lisäys sarjaan, eräänlainen modifioitu versio King of the Hillistä, jossa joukkueet kamppailevat tietystä alueesta ja yrittävät pitää sitä hallussaan ansaitakseen pisteitä.

Visuaalisesti Call of Duty: Black Ops II tuskin järisyttää maailmaa, mutta jo sen edeltäjä oli vähintäänkin kelvollinen tällä saralla, eikä neljä pelattavissa ollutta kenttää - Aftermath, Cargo, Turbine ja Yemen - muuttanut asiaa miksikään. Aftermath kuvasi Los Angelesin raunioita, mutta suosikikseni nousi Turbine. Kenttä vaikutti verrattain avoimelta ja tarjosi monia mahdollisuuksia kiipeilyyn.

Treyarch selvästi janoaa kunnioitusta eikä päästä itseään liian helpolla. Black Ops II voisi olla jälleen yksi Call of Duty, mutta perinteisten pikkulisäysten ohella peli tarjoaa pari todella merkittävää muutosta. Uusi luokkasysteemi ja Codcaster voivat tehdä tästä sarjan tähän asti parhaimman moninpelin.

Call of Duty: Black Ops II
Call of Duty: Black Ops II
Call of Duty: Black Ops II
Call of Duty: Black Ops II
Call of Duty: Black Ops II
Call of Duty: Black Ops II
Call of Duty: Black Ops II

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä