Yöpyminen Watergate Hotelissa, josta on näköala Washington Monumentille. Sieltä meidät noudetaan mustilla autoilla, ja ajajina ovat miehet kireissä puvuissa. Activision pitää yleensä majaansa Los Angelesissa, joten valinta pitää tämän vuoden Call of Duty Next toisella puolella mannerta Yhdysvaltain pääkaupungissa on selvästi teemallinen valinta. Sattumaa ei ole sekään, että maailman lehdistö ja vaikuttajat yöpyvät Watergate Hotelissa. Koko koneisto on paikoillaan, ja National Mallia kiertävien bussien kyljessä lukee "totuus valehtelee", sillä nyt kyseessä on Call of Duty Black Ops 6.
Viime vuonna Modern Warfare III sai laimean vastaanoton, sillä Call of Duty ei, ihme kyllä, ollutkaan se koko vuoden myydyin peli. On selvää, että Activision haluaa korjata tilanteen sarjan seuraavalla pelillä. Luvattuna on toimintapainotteinen ja eeppinen yksinpeliosuus, paluu klassisempaan Zombies-pelaamiseen tarinan jatkamisen kera, ja toki uutisia ja lisäyksiä Warzoneen. Ja tietenkin testissä on se uusi Omnimovement.
Mitä tulee Call of Dutyn ydinpelattavuuden muutoksiin ja lisäyksiin, on Omnimovementilla mahdollisuus olla todellinen uudistus ja merkkipaalu. Tietenkin uuden pelin mukana tulee paljon pieniä viilauksia ja uudistuksia, mutta Omnimovement saattaa olla ratkaiseva muutos siihen, miten CoDia pelataan.
Lyhyesti sanottuna ajatuksena on, että nyt pitäisi olla mahdollista juosta ja hyppiä kaikkiin suuntiin eikä ainoastaan vain eteenpäin kuten tähän asti. Se ei tarkoita niin sanottua bullet time -ominaisuutta, mutta ennen varsinaista pelaamista näytetyssä videomateriaalissa näkyy, miten pelaajat säntäilevät ja ampuvat toisiaan roikkuen ilmassa Max Paynen lailla. Tietenkin kyseessä oli tarkasti suunniteltu ja sellaiseksi leikattu esitys, joten tärkeä kysymys kuuluu: toimiiko se?
Sen pariin päästään kohta, mutta katsotaan ensin ohjelma, ja käydään läpi niitä muutamia lupauksia ja uutisia. Next on livetapahtuma, joten jotkut lukijoista ovat saattaneet seurata menoa. Mutta siis pelattavana olivat se tavallinen moninpeli, sitten Zombies ja lopulta Warzone. Moninpeli on se sama betaversio, jonka ennakkoon varanneet ja Game Passin tilaajat saavat 30. elokuuta. Mukana on muun muassa viisi uutta 6v6-karttaa. Koko vaihtelee keskikokoisesta pieneen, ja kehittäjät ovat tietoisesti hylänneet ne suurikokoiset kartat painottaen sitä kiihkeää kamppailua, joka pienissä kartoissa syntyy. Ja sitä myös syntyy. Kartat ovat uusia, mutta ne eivät tunnu uusilta. Itse asiassa jälkivaikutelmaksi jäi, että olin pelannut kaikkia jo aiemmin, ja kysyinkin useaan kertaan, pelasinko nyt uutta karttaa. Ulkoisesti kartat eivät erotu toisistaan. Luvattuna oli 90-luvun estetiikkaa, mutta en huomannut eroa, vaikka nämä olisi laitettu hiljaa mukaan Modern Warfare III:n kiertoon. Tämä ei kuitenkaan ole kritiikkiä koskien karttoja niiden pelattavuuden osalta. On silti pettymys huomata, että mainostuksesta huolimatta Black Ops 6 ei tunnu siltä kuin se sijoittuisi vuoteen 1991.
Huolimatta huonoista puolistaan Modern Warfare III tuntui epäilemättä hyvältä pelata. Tämä siksi, että Call of Duty yleensä tuntuu hyvältä pelata. Samaa voi sanoa nytkin, ja voin turvallisin mielin sanoa, että pelattavuudessa Black Ops 6 ei petä. Voi että, miten hyvältä pelaaminen tuntuukaan. Mikään ei vihjaa perustavaa laatua olevaan muutokseen pelaamisessa, vaan enemmänkin kysymys on keskittymisestä siihen, mikä toimii. Olen itse peliohjaimella pelaava ja tuskin koskaan otan ohjaukseksi näppäimistön ja hiiren. Ja jos ensimmäisen persoonan räiskinnässä on mekaanisia ongelmia, huomaan sen heti. Muistan selvästi kuinka viime vuonna aloitin pelaamaan Redfallia. Tunsin heti olevani taas Nintendo 64 -aikojen parissa, jolloin sen enempää ohjain kuin konsolikaan eivät olleet tottuneet sellaiseen pelaamiseen. Call of Duty on kuitenkin yleensä tilanteen tasalla, ja niin näyttää olevan taas, ellei jopa hieman paremminkin pelissä Black Ops 6. Ja näin on aika puhua Omnimovementista. Activision on isosti hehkuttanut ominaisuutta mainoksissaan - jopa liiankin kanssa - mutta ehkä kyseessä on pieni vallankumous. Vai onko?
Ei oikeastaan. Isoin huolenaiheeni ominaisuudessa oli kuitenkin turha. Pelkäsin, että näkisin kaikkien liitelevän ja luistelevan kuin amatöörien luistelujoukkue, siis tavallista enemmän kuin nykyisin. Mutta näin ei ole. Muutos on paljon hienovaraisempi, mutta silti riittävän selvä aiheuttaakseen sen ihmetyksen, miksei pelaaminen ole aina tuntunut tältä. Puhuin muutamalle suoratoistajalle, jotka pelaavat hiirellä ja näppäimistöllä. Heidän mukaan pelaaminen tuntui jokseenkin kankealta. Minun mielestäni kysymys on enemmän uuteen ohjaukseen tottumisesta. Kuten jo sanoin, pelaan peliohjaimella, ja se tuntuu mahtavalta - ja ennen kaikkea hauskalta! Pelaan tuskin koskaan Call of Dutyn kaltaisia pelejä kilpailullisesti, eli siis enemmänkin hauskuuden vuoksi, ja kokemukseni mukaan Omnimovement on vain hauskempaa. Kaikkiin suuntiin heittäytyminen epätoivoisesti luoteja vältellen nostaa draaman tunnetta, tekee sankarillisen tunnelman ja on hauskempaa. Sanoessani, ettei Omnimovement ole hypetyksen arvoinen johtuu se siitä, että se tuntuu enemmänkin laadulliselta kuin perustavaa laatua olevalta uudistukselta. Vaikutus nähdään lopullisesti vasta sitten, kun lopulta kansa pelin käsiinsä saa. Omnimovementin paras ominaisuus on mielestäni se, että se antaa pelaajalle tunteen ohjauksesta ja työkaluista kertoa tarinaa, ja Omnimovement on askel tähän suuntaan eikä niinkään selvä iso muutos peruspelattavuuteen. Hyvin pian nähdään videopätkiä ihmisistä tekemässä villejä temppuja Omnimovementin avulla. Sen enempää minä kuin sinäkään et enää halua lukea sanaa "Omnimovement", joten siirrytään seuraavaan osaan: Zombies!
Zombies muuttui Call of Dutyssa nopeasti hauskasta lisästä vakituiseksi osaksi. Modern Warfare III:ssa kehittäjät koettivat saada Zombiesin Warfaren kaltaiseen muottiin kehnolla menestyksellä, voitaisiin sanoa. Black Ops 6 -peliin on kuitenkin luotu se perinteisempi kokemus. Selvää on sekin, että paljon vaivaa ja budjettia on kulunut, ja tarina - kyllä, tarina on mukana - jatkaa edellisten pelien tarinaa. Kuulin lähinnä Zombiesia pelaavan Call of Duty -suoratoistajan yrittävän selostaa kaiken sen, mitä aikaisemmin on tapahtunut. Tolkun saaminen oli vaikeampaa kuin Marvelin universumin ymmärtäminen, mutta ei se haittaa. Sitä ihmiset haluavat, ja sitä kehittäjät haluavat tehdä. Ulkoisesti ja teknisesti tuleva Zombies näyttää vaikuttavalta.
On selvää, että rahaa on kulunut. Valitettavasti näyttää siltä, että tekijät vain ottivat mallin pelistä Modern Warfare III, ja lähtivät siitä. Pelasin karttaa nimeltä Liberty Falls, joka on pieni kaupunki 90-luvun alun Yhdysvalloissa. Nyt on tutkittava paikkoja ja tehtävä tehtäviä. Varusteita voi päivittää, avata uusia alueita, ja pelin edistyessä erissä mukaan lisätään enemmän ja enemmän hirviöitä. Kun sitten ei enää kantti kestä, voi valita paeta ja pitää osan kerätyistä tavaroista. Kuten sanoin, teknisesti ja ulkoisesti kaikki toimii hienosti - huolimatta siitä että kyseessä on betaversio - mutta kymmenen minuutin jälkeen olin jo tylsistynyt. On sekin sanottava, että syöksähdimme suoraan Zombiesin pariin tunnin mittaisen adrenaliinitäyteisen moninpelipaukun jälkeen. Minun täytyy nähdä enemmän muodostaakseni selkeän mielipiteeni, mutta nuorempi kollega kuvaili myöhemmin, että tarkoituksena onkin istuskella kavereiden kanssa kuulumisia jauhaen koulupäivän jälkeen.
Esittely päättyi Warzonella, ja alla oli uuden kartan alfaversio. Nuketown on yksi rakastetuimmista Call of Dutyn kartoista, ja Treyarch yhdessä Ravenin kanssa halusivat luoda Nuketownin Warzoneen. Traileri oli melkein Falloutin kaltainen, ja siinä pieni piirretty maskotti puhuu turvallisuudesta ja säteilyaltistuksen vaaroista. Kehittäjät selvästi haluavat luoda tarinan ja tunnelman, joka laajenee Nuketownin ulkopuolelle.
Kartta itsessään on paljon pienempi kuin mitä Warzonessa on tähän asti totuttu. Tietämättä varmaksi arvaisin, että koko on noin neljännes aiemmista kartoista. Pienemmällä koolla on seurauksensa, jotka käyvät nopeasti selviksi. Tavallisessa Warzone-matsissa on mahdollista laskeutua, kerätä esineitä ja yleensä asettua hieman aloilleen ennen muihin pelaajiin törmäämistä. Näin ei ole Nuketownissa. Ei vain voi välttää joutumasta taisteluun vain pieni ase ja veitsi mukanaan. Se minkä Nuketown laajuudessa häviää, se voittaa korkeuseroissa. Mukana on maan alle meneviä tunneleita ja bunkkereita, ja sitten nostokurkia ja rakennuksia yläpuolella. Liikkumisvaihtoehtoja on siis aiempaa enemmän, ja tulitaisteluja yleensä kehkeytyy pienissä rakennuksissa tai käytävissä. Tämä tuo vaihtelua Warzoneen, mutta samalla menetetään jotain, joka on niin keskeinen ja vahva muuten Warzonessa. Tavallisesti matsin päättyessä on nähnyt koko tarinan monesta eri suunnasta. Hitaampi pelattavuus luo vaikutelman kehittymisestä ja tiivistymisestä. Tämä tuntuu katoavan Nuketownissa. Sen sijaan pelaaja vaihtelee koko ajan aseita ja taistelee kaikella käsiinsä saatavalla pysyäkseen hengissä. Kehittäjillä on vielä paljon hiomista enkä ole varma siitä, tuleeko Nuketown olemaan hitti. Se on kuitenkin jotain uutta ja erilaista, jolla on mahdollisuus ravistella totuttua kaavaa.
Isojen muutoksien ohella mukana on paljon pieniä viilauksia Black Ops 6:ssa. Yksi tällainen on se, että muutokset yksittäisiin aseisiin ovat esillä kaikissa pelimuodoissa. Ehkä pieni, mutta silti tervetullut, uudistus. Oma suosikkini on kuitenkin valikot ja "skinit". Treyarch on vähentänyt isosti nappeja ja tietolaatikoita, ja näin tuloksena on selkeä ulkoasu toisin kuin se, mihin on aiemmin totuttu.
Activision laittoi kaikkensa peliin järjestäessään tapahtumaa Call of Duty Next 2024. En uskalla edes veikata tapahtuman hintaa. Tilaisuus keskittyi selvästi ennen kaikkea suoratoistajiin, ja me perinteiset toimittajat olimme lapsipuolen asemassa - kirjaimellisesti. Mutta kun poistaa kokonaisuudesta sen juhlahumun ja kiinnittää ainoastaan huomiota sen Black Ops 6 -pelin tilaan, muodostuu positiivinen kuva. Luvassa ei ole pelisarjan vallankumous, mutta kuitenkin riittävästi parannuksia ja riittävästi uutta sisältöä oikeuttaakseen sen tavallisen hintalapun. Näin ei ehkä ollut viime vuonna Modern Warfare III:ssa.