Suomi
Gamereactor
arviot
Call of Duty: Black Ops 6

Call of Duty: Black Ops 6

Treyarch on palannut ja tuonut meille laadukkaan osan pitkäkestoiseen sarjaan, peliin, joka kiinnostaa kampanja-, moninpeli- ja zombiefaneja.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Siitä ei ole epäilystäkään, että viime vuoden pettymyksen aiheuttaneen Call of Duty: Modern Warfare III:n jälkeen tämän vuoden pitkän räiskintäpelisarjan osa tulee olemaan paljon laadukkaampi. Uutukaisen piti olla projekti, joka jo saapuessaan osoittaa, että Call of Duty on edelleen titaaniluokan osaaja tällä alalla. Sen pitää olla sarja, jolta voimme odottaa vuosittain korkealaatuista tuotantoa, jännitystä ja intensiivisen moninpelin. Menemättä itseni edelle, haluan vain sanoa, että Call of Duty: Black Ops 6 on ehdottomasti saavuttanut odotukset tähän mennessä.

Kuten aiemminkin, jaan Black Ops 6 -katsauksen kolmeen osaan, jotka pyörivät sarjan kolmen ydinpilarin ympärillä. Näitä ovat kampanja, moninpeli ja zombit. Mutta ennen kuin pääsen näihin osa-alueisiin, haluan ensin kiinnittää huomionne muutamiin pelin ominaisuuksiin, joita on lisätty tai muutettu Black Ops 6:ssa.

HQ

Aluksi keskustellaan elefantista huoneessa, joka kuvastaa Omnimovementia. Olet ehkä nähnyt ennen julkaisua videoleikkeitä pelaajista, jotka lentelevät ympäriinsä, ampuen ilmassa ihmisiä, joka näyttää Max Paynen tai The Matrixin kohtaukselta. Voit halutessasi tehdä joitain hassuja asioita tällä liikesarjalla, joka pohjimmiltaan vie sotilaasi pois maan pinnan tasolta. Samalla siirryt arcade-tyyliin, jossa voit ampua samaan aikaan, kun katsot taaksepäin ollessasi ilmassa. Ominaisuus sopii helposti Black Ops 6 -kaavaan. Tämä johtuu osittain siitä tosiasiasta, että Call of Duty on jälleen nopeampi tempoltaan, eikä viime vuosien vakaampi pelattavuus enää heijasta täysin sitä, mitä näemme ruudulla. Omnimovement on jossakin Modern Warfare -liikkeen ja Advanced Warfare -liikkeen välimaastossa, ja se tuntuu pelaamastasi tilasta riippumatta uskomattoman sujuvalta.

Tämä on mainos:

Toiseksi haluan kiinnittää huomionne Call of Dutyn kokonaisvaltaiseen käyttöliittymään. Vuosien ajan tämä on ollut varsinainen painajainen, joka saa joskus repimään hiukset päästä ja huutamaan kurkku suorana. Osana Black Ops 6 -peliä sitä on virtaviivaistettu ja yksinkertaistettu, ja se on käytännön tasolla parempi kuin aiemmin. Navigointi on helpompaa ja sotkuisuutta on vähennetty. Peukut pystyyn siis tämänkin osalta.

Lopuksi sananen suorituskyvystä. Tämä on pelisarja, joka julkaistaan ​​edelleen Playstation 4:lle ja Xbox Onelle, mikä tarkoittaa, että jos pelaat PC:llä, Playstation 5:llä tai Xbox Series X:llä, saat pelin, joka toimii hurmaavan minimaalisella suorituskyvyllä ja bugisuudesta huolimatta tiukalla 120 ruudun nopeudella 1440p-tasoisena tai 60 freimin nopeudella 4K-tasolla. Tämä yhdessä Omnimovementin kanssa tarkoittaa, että Call of Duty tuntuu uskomattoman sujuvalta pelata ja näyttää samalla erinomaiselta. Seuraavaksi puhumme kampanjamoodista.

Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6

Kampanja

Tämä on mainos:

Call of Duty on aina ollut tunnettu jännittävistä ja korkealaatuisista kampanjoista, missä ei kuitenkaan viime vuonna onnistuttu Modern Warfare III:ssa. Black Ops 6 on saanut junan takaisin raiteilleen jännittävällä, toiminnantäyteisellä ja juonittelua täynnä olevalla tarinalla, joka ei kuitenkaan ylitä odotuksia. Siinä on kaikki tyypilliset Call of Duty -palaset ja -hetket, jotka saavat leukasi putoamaan, yhdistäen sen sitten muutamaan modernimpaan design-elementtiin, kuten avoimiin tasoihin ja tapoihin mukauttaa ja räätälöidä kokemusta sen mukaan, miten haluat nauttia toiminnasta. Tämä on kieltämättä hieman kaksiteräinen miekka, koska se vaikuttaa suoraan kokemuksen haasteeseen.

Tarinan alussa Woods kertoo, että sinun on pidettävä huolta varantojesi määrästä jokaisen tehtävän aikana. Varannoilla voit hankkia tehtävien välillä päivityksiä päähahmollesi, kuten esimerkiksi lisää terveyttä, räjähteitä tai räjähdysten kestävyyttä, parempaa tarkkuutta, enemmän käytössä olevia ammuksia tai tapoja suojata itsesi armor-levyillä. Vaikka idea kuulostaa toimivalta, hahmostasi tulee päivitysten avulla lähes kuolematon jopa veteran-tasolla, ja tämän vuoksi Black Ops 6:n kampanja menettää odottamaamme haasteen tuntua. Siitä enemmän alapuolella.

Jos pelaat kampanjaa vain toiminnan ja jännittävien hetkien vuoksi, löydät vastaavia elementtejä monesta kohtaa. Näitä on yhdistetty myös hitaampiin ja vakoilua sisältäviin ympäristöihin, jotka todella sopivat Black Opsin maailmaan. Olipa kyseessä sitten senaattorin verkkokalvon tallentaminen takilakameralla skannattavaan oveen tai murtautuminen kasinon holviin, salakähmäisiä hetkiä riittää. Nämä eivät kuitenkaan ole täysin onnistuneita, sillä niissä ei ole tarpeeksi pelaajan omaa vaikutusta, ja ne näyttävät olevan melko lineaarisia, mikä voi saada sinut kaipaamaan asekeskeisempiä ja hektisempiä ampumakohtauksia. Treyarch on myös edennyt suunnittelussaan täysin toiseen suuntaan ja vienyt muutamia tilanteita avoimille alueille, joiden olemme nähneet yleistyvän Call of Duty -sarjassa. Nämäkin ovat näkökulmasta riippuen joko onnistuneita tai vähemmän innostavia asioita, sillä niistä puuttuu rytmitys, joka pitää sinut jatkuvasti jännän äärellä. Vaikka onkin miellyttävää tehdä tehtävää parhaalla mahdollisella tavalla sen sijaan, että vaeltaisit erämaassa eksyneen beduiinin tavoin etsimässä aarteita, eivät tämäntyyppiset tehtävät houkuttele tekemään niitä uudestaan.

Kampanjan eduksi luokitellaan vihollisten tyypit. Erilaiset Pantheon-minipomot vaativat sinua mukauttamaan pelaamistasi toden teolla, jotta pystyt välttämään kuoleman. Olipa kyseessä massiivisesti panssaroidut ja minigun-aseita kantavat viholliset, myrkyllistä kaasua heittävät vastustajat tai lohikäärmehaulikoita käyttävät tappavat tarkka-ampujat, sinut testataan toden teolla näiden huomattavasti vahvempien vihollisten ilmestyessä.

Mutta kaiken kaikkiaan kampanja on vahva esitys. Nautit ajasta tämän tarinan parissa, joka vie pelaajat eri paikkoihin ympäri maailman osallistumaan sekopäisiin toimintahetkiin, joita me kaikki odotamme Call of Dutylta. Se ei kuitenkaan ole paras kampanja, jonka olemme kautta aikojen nähneet Call of Duty -peleissä, sillä siitä puuttuu hieman emotionaalista näkökulmaa ja hahmon persoonallisuutta, mutta pituudeltaan se on hyvä, ja siinä on runsaasti syvyyttä sekä vaihtelua, joka saa sinut pohtimaan asioita matkan varrella.

Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6

Moninpeli

Tämä on Black Ops 6:ssa sellainen alue, joka saa eniten kritiikkiä fanien keskuudessa. Jotkut rakastavat Omnimovementin tähän tilaan tuomaa sujuvuutta ja vauhtia, kun taas toiset solvaavat toiminnan nopeutta ja epäinhimillisen matalia reaktioaikoja, mikä tekee hyökkääviin vihollisiin reagoimisesta lievästi sanoen haasteellista.

Mielestäni Treyarch on saanut aikaiseksi melko tasapainoisen moninpelin Black Ops 6:ssa. Paremmin suunniteltuja karttoja on enemmän kuin turhauttavampia, ja etenkin pelitiloista löytyvä Kill Order -tyyppinen kohteen metsästäminen tekee vaikutuksen, sillä se sopii hyvin tavoitepohjaisen Call of Duty -moninpelin tulevaisuuteen. Kun yhdistät tämän erilaisiin nostalgisiin ja palaaviin toimintoihin, kuten perinteiseen Prestige-järjestelmään, virtaviivaistettuihin ja vähemmän monimutkaisiin asemekaniikoihin, naamiointeihin ja asepintoihin, joiden ansaitseminen on helpompaa ja vähemmän ärsyttävämpää ansaita, kaikki osat on saatu paikoilleen. Näiden ominaisuuksien myötä Black Ops 6:n moninpeli on yksi parhaista kokemuksista, joita pelisarjassa on ollut vuosiin.

Uskon kuitenkin, että parantamisen varaa on. Saatavilla olevien aseiden määrä näyttää vähäiseltä, ja linja on mennyt yhä enemmän suosituimpien aseiden, eli rynnäkkökivääreiden ja konepistooleiden suuntaan. Lisäperkit myös tuntuvat usein puutteellisilta ja liian samanlaisilta, jopa jäykiltä, ​​kun lisäät yhtälöön Specialist-järjestelmän, joka antaa pelaajille lisäbonuksen heidän käyttäessään samanvärisiä perkkejä. Kussakin värissä on tyypillisesti vain kahdesta kolmeen etua antavaa ominaisuutta, jolloin Specialist-järjestelmän hyödyntäminen rajoittaa rakennusvaihtoehtoja runsaasti. Lisäksi asekokemusjärjestelmä kaipaa viritystä, sillä tällä hetkellä voit suorittaa aseen naamiointihaasteet ennen kuin saat avattua sen kaikki liitteet. Tämä herättää kysymyksen, miksi se on tasapainotettu näin omituisella tavalla.

Mutta kaiken kaikkiaan Omnimovementin, yksinkertaisemman rakentamis- ja räätälöintirakenteen sekä yleisesti melko vahvojen karttojen kokoelman kautta kaikki huipentuu loistavaan moninpelikokemukseen, joka houkuttelee pelaajia jatkossakin, kun uusia karttoja ja aseita lisätään kausittain mukaan.

Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6

Zombiet

Viimeisenä käsittelyssä on zombiet. Modern Warfare III:ssa testattiin uutta ideajoukkoa, joka esitteli Warzonen kaltaisen avoimen kartan, mutta nämä epäonnistuivat, sillä ne eivät pystyneet tarjoamaan mitään jännitystä, jota rakastamme lineaarisemman toiminnan lomassa. Onneksi nyt käsissämme on Black Ops 6, joka ei petä.

Black Ops 6 Zombies saattaa jäädä parhaaksi Zombies-kokemukseksi sitten Black Ops 3:n, kun palataan ajassa lähes kymmenen vuotta takaperin. Se on yhdistelmä menneisyyttä ja nykyisyyttä, ja siinä on runsaasti tyypillistä ja suoraviivaista PvE Zombies -toimintaa ansoilla, jotka auttavat entisiä World at War- ja Black Ops -faneja, mutta mukaan on laitettu myös joitakin uudempia ominaisuuksia, kuten Gobblegumeja, erilaisia ​​vihollisia ja pomozombeja, aseharvinaisuuksia ja -moduuleita, monimutkaisempia easter egg -juttuja. Kokonaisuus on kehystetty tarinaan, joka sisältää paljon salaisuuksia löydettäväksi ja monia kenttäpäivityksiä ladattavaksi. Omnimovement on mukana myös täällä, ja se tekee epäkuolleiden uhkien välttämisestä ja vaarojen seassa navigoimisesta entistäkin turhauttavampaa. Tiivistettynä se edistää kaaosta ja haasteellisuutta, joka syntyy kierrosten edetessä, zombielaumojen lisääntyessä ja näiden murtautuessa läpi puukerrosten.

Tämä on tila, joka paperilla tuntuu liian monimutkaiselta ja jopa ylikylläiseltä, mutta käytännössä se tarjoaa helpon ja jännittävän kokemuksen, josta voi nauttia syvällisesti yksin tai ystävien kanssa. Karttasuunnittelu auttaa tässä, sillä sekä Liberty Falls että Terminus erottuvat upeina lisäyksinä Zombies-poolissa. Ensimmäinen on helpommin saavutettavissa oleva ja vähemmän stressaava, kun taas jälkimmäinen on tarkoitettu taitavammille pelaajille, jotka etsivät haastetta. Treyarchin luoma esitys on tarpeeksi tuttua ja nostalgista, joten jos et ole pelannut Zombiesia vuosiin, voit silti nauttia siitä helpon kaavan kautta. Samalla se tuo runsaasti syvyyttä perinteisen Call of Duty -pelikokemuksen jatkoksi.

Olisi ollut mukavaa saada enemmän kuin kaksi karttaa pelattavaksi julkaisun yhteydessä, mutta tämä ei silti ole kovin erilainen kuin mitä olemme kokeneet aiemmin aiempien Call of Duty -pelien parissa. Toivottavasti ei mene liian kauan ennen kuin uusi kartta julkistetaan viihdyttämään Zombies-pelimuodon faneja, sillä tämän pelaaminen on parasta, mistä on saatu nauttia aikaisempien vuosien vastaaviin aikaansaannoksiin verrattuna.

Call of Duty: Black Ops 6Call of Duty: Black Ops 6

Yhteenveto

Treyarch on ohjannut junan oikealle raiteelle Call of Duty: Black Ops 6:n avulla. Tämä on Call of Duty -peli, jonka Microsoft ja Activision tarvitsivat ensimmäisen päivän Game Pass -julkaisuun, sillä se tarjoaa vahvan ja jännittävän kampanjan, tiukan ja virtaviivaisen moninpelin sekä myös hauskan ja nostalgisen Zombies-kokemuksen. Tämä on yksi parhaista viime aikoina näkemistämme Call of Duty -peleistä. Ehkä vuoden 2019 Modern Warfare on viimeinen selkeä haastaja, ja se osoittaa edelleen, että Treyarch erottuu joukosta ja osaa edelleen tehdä vaikutuksen, kun kyse on nimenomaan tästä franchising-sarjasta ja siitä, miten he ajavat brändiä eteenpäin.

08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Vahva ja jännittävä kampanja, virtaviivainen ja tiukka moninpeli, nostalgista ja hauskaa eräpohjaista zombiemättöä, omnimovement on fantastinen, huippulaatuinen suorituskyky
-
Jotkut uusista kampanja-ideoista ovat onnistuneita, osa jää huomaamatta, moninpelin rakentaminen on hieman liian jäykkää, asevalikoima on liian rajallinen, enemmän kuin kaksi Zombies-karttaa olisi ollut ihana juttu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä