Brink ei kallistu Battlefieldin puoleen. Realistisen sodankäynnin sijaan peli tavoittelee Team Fortressin kaltaista nopeutta ja tyyliä. Taustatarinassa tulevaisuuden utopia suistuu anarkiaan, kun kapinalliset haluavat vastustaa isoveljen valvontaa. Pelimekaniikaltaan Brink yhdistää perinteiseen luotisuihkutukseen roppakaupalla aseiden ja hahmon kustomointia sekä hippusen parkour-elementtejä.
Liikkumisen sulavuutta tutkailtiin jo Mirror's Edgessä puolitoista vuotta sitten, mutta silloin pyssyleikki ei oikein sopinut kuvioihin. Splash Damage lupaa tehdä toisin. Brinkin SMART eli Smart Movement Across Random Terrain -systeemi tekee loikkimisesta helppoa, sillä pelaajan täytyy vain osoittaa reitin päätepiste ja autopilotti hoitaa loput. Vajaamittaiset loikat ja ovenkarmeihin takertuminen ovat historiaa - ja hyvä niin, sillä Brink on todella nopeatempoinen peli, eikä aikaa ole hukattavaksi.
Jokaisessa pelivaiheessa on aina useampi tehtävä käynnissä samaan aikaan. Insinöörin homma on rakentaa silta, sotilaan pitäisi räjäyttää portti auki ja tarkk'ampujien antaa tulitukea jättirobotille. Mikäli yhden porukan homma on tehty, hahmoluokkaa voi vaihtaa kädenkäänteessä omassa tukikohdassa. Roolivalintaa helpottaa ruudulla näkyvä tieto siitä, kuinka moni tiimiläinen milläkin hahmolla pelaa. Brinkin tavoitteena on rajoittaa nettipeliräiskintöjen ärsyttäviä pelityylejä ja kannustaa tiimityöhön.
Otetaan esimerkki. Lääkintämiehet voivat herättää vammautuneet kaverit, kun taas insinöörit kykenevät asentamaan parannuksia joukkuetovereiden aseisiin. Arvokkaita kokemuspisteitä netotaan eniten juuri epäitsekkäistä teoista, mutta pelkkä erikoiskyvyn spämmääminen (kts. Battlefieldin lääkintämiehet) ei onnistu cooldown-mittarin takia.
Aseistuksen ohella omaan pelityyliin vaikuttaa myös hahmon ruumiinrakenne. Tasolla 5 käyttöön aukeaa muskelimiehen vartalo, jolla on tuplasti elinvoimaa ja mahdollisuus käyttää raskaimpia aseita. Varjopuolena tankilla pelattaessa parkour-kyvyt loistavat poissaolollaan. 7-tason kärpässarjalainen on puolestaan salamannopea pikajuoksija, joka tosin kaatuu jo parista laakista. Kolmas vaihtoehto on normaalimies, jonka ominaisuudet ovat arvatenkin siltä väliltä.
Brinkin yksinpelipuolella päästään seuraamaan tarinaa anarkian liekkehin roihahtaneesta omavaraisesta kaupunkiutopiasta, Arkista, jonka sisällä puhkeaa taistelu kahden osapuolen välillä. Virkavalta yrittää pelastaa Arkia huuhtoutumiselta meren syliin, kun taas kapinalliset yrittävät paeta leijuvalta atollilta henkikultansa säästääkseen. Kerronta luottaa visuaaliseen tyylittelyyn ja nopeaan tempoon ilman turhia hössötyksiä.
Kampanja jakautuu kahtia Arkin välejä selvittelevien osapuolten mukaan. Kahdeksan tehtävää per puoli tarjoaa sopivanpituisen sooloilukokemuksen, joka on lopulta pelkkä treenimoodi nettipelitoimintaan valmistautuessa. Tässä seisoo myös Brinkin vaikein este ylitettäväksi: menestyäkseen se tarvitsee aktiivisen ja väkirikkaan verkkopelaajaporukan tuekseen, mutta raudanlujien jatko-osien rintamalla ei uusille sarjoille useinkaan anneta armoa. Vähintään A-luokan tulos tai ulos. Testien perusteella lupaus paljon muokkausoptioita tarjoavasta akrobaattisesta räiskinnästä näyttää onneksi houkuttavalta.