Haluan omistaa ensimmäisen arvion kappaleen pelisarjan ummikoille, joita varmasti piinaa kysymys: "Tarvitseeko minun pelata Bravely Default läpi ennen jatko-osan pelaamista?" Lyhyt vastaus on, että ei tarvitse. Pelin käynnistyksen yhteydessä näytetään noin viiden minuutin mittainen kertaus, joka verestää vanhan pelaajan muistia ja tuo uuden pelaajan mukaan kuvioihin.
Bravely Second: End Layer sijoittuu tapahtumiltaan noin parin vuoden päähän edellisosan päätöksestä. Maailma sai elää rauhassa, ja sankarijoukkiomme jäsenet päätyivät jatkamaan omia elämiään. Mutta kun maailman pelastajasta pyhän uskonnon paaviksi ylennetty, tai alennettu riippuen näkökulmasta, Agnès siepataan, on hänen henkivartijansa Yewin tehtävänä tuoda hänet takaisin yhtenä kappaleena.
Matkallaan Yew kohtaa monenmoista kumppania: mukana on niin lapsuudenystävää kuin ykköspelin sankareita, ja kirsikkana kakun päällä on Kuusta avaruusaluksella ilmaantunut ranskaa sokeltava kaunotar. Koska pelimaailma on sama, pääsee pelaaja kohtaamaan matkallaan myös monia tuttuja maisemia.
Taistelu etenee perinteisen japanilaisen roolipelin tavoin. Jokaiselle hahmolle annetaan komennot, ja sitten katsotaan, kenen nopeus antaa lyödä ensimmäisenä. Brave ja Default ovat jälleen suuressa asemassa, kun vuorojen säästäminen ja nelinkertaisien vuorojen tahkominen antavat suuremmat mahdollisuudet taisteluiden suunnitteluun. Lisäksi pelaaja saa myös itse päättää, miten paljon satunnaisia taisteluita otetaan vastaan. Näin voi halutessaan jäädä keräämään kokemusta tai vaihtoehtoisesti välttää taistelut kokonaan, jos oma kopla on aivan henkihieverissä.
Uutena ominaisuutena Bravely Second: End Layer tarjoaa myös mahdollisuuden moninkertaistaa kokemuspisteet. Jos pelaaja onnistuu päättämään taistelun sen ensimmäisen vuoron aikana, peli tarjoaa mahdollisuuden nostaa kokemuspisteiden ja rahapalkintojen kerrointa taistelemalla saman tien toista vihollisrypästä vastaan. Haasteen tuo se, että pelaaja ei saa edellisessä taistelussa käyttämiään vuoropisteitä takaisin, joten jos edellinen taistelu päättyi negatiivisilla vuoropisteillä, alkaa uusi taistelu hirviöiden tauottomalla rökityksellä. Tämä lisähaaste tekee kokemuksen kartuttamisesta hauskaa, kun yrittää optimoida jokaista taistelua niin, että seuraavallekin taistelulle jäisi vielä vuoroja. Kun kertoimet lähenevät huippulukemia, kokemuspisteiden kilinän ja tasojen nousun yhteydessä olo on äärimmäisen helpottunut.
Edeltäjiensä tavoin myös Bravely Secondin konkkaronkka kerää uusia ammatteja vihollisiltaan. Pelissä on nyt mukana 30 erilaista ammattia, joista uusia on 12, ja ne vaihtelevat papista leipurin kautta kissatyttöön/-poikaan. Pelin uudet ammatit kohdataan päätarinan edetessä, ja yleisenä nyrkkisääntönä toimiikin, että jos joku leuhkasti esittelee itsensä jonkin asteriskin kantajana, täytyy hänet piestä ennemmin tai myöhemmin.
Vanhat ammatit toimivat sivutehtävinä, joissa pelaaja kohtaa vanhoja tuttuja uusissa ongelmissa. Entinen ryöväri haluaa ratkaista aavikon vesiongelmat vettä luovan taikakiven avulla, kun taas punainen taikuri tahtoisi valjastaa sen uuden keksintönsä energianlähteeksi. Pelaajalle on luotu moraalinen dilemma, mutta moraalin sijaan päätöksenteossa vaikuttaa eniten se, onko rosvo vai punamaagi siistimpi ammatti. Valitettavasti molempia ei voi miellyttää, eikä molempia ammatteja voi siis saada. Mälsää.
Peli tuo mukanaan myös vanhat sosiaaliset minipelinsä. Kavereiden kesken voi taas lähettää iskuja taisteluissa. Tukikohdan rakentaminen on tällä kertaa siirtynyt Kuuhun, jossa StreetPassilla kerätyt "orjatyöläiset" tehtailevat päivityksiä ajan myötä. Kuutukikohdasta voi myös kamppailla kavereiden lähettämiä Ba'al-pomoja vastaan, ja heille voi myös lähettää niitä takaisin. Lisäksi mukana on myös varsin turha Chompcraft, jossa idlaamalla ja ajoittain nappeja painelemalla voi askarrella munakennollisen pehmoleluja, joista saa leikkirahaa. Pätäkän avulla voi useamman tunnin jälkeen lunastaa päivityksen, jolla sitä voi viimeinkin vaihtaa pelirahaksi äärimmäisen huonolla vaihtokurssilla. Ei askartelun auki jättäminen aivan hyödytöntä kuitenkaan ole, sillä saksien kilistelyn yhteydessä voi avata niin ykkös- kuin kakkospelinkin ääniraitaa kuunneltavaksi. Ja sitä kyllä mielellään kuunteleekin.
Myös mikromaksuilla tai konsolin valmiustilalla kerättävät SP-pisteet tekevät paluun. Ylimääräisiä kriittisillä osumilla valjastettuja vuoroja voi kerätä säilöön enintään kolme, ja yhden vuoron saa 8 tunnin välein. Huijaukseltahan se hieman vaikuttaa, mutta en tuomitse sen käyttämistä: siinä missä jotkut saattavat ratkaista tiukat pomotaistelut ylimääräisillä vuorolla, allekirjoittanut tyytyy kasvattamaan kertoimiaan kokemuspisteilleen.
Lopputuloksena on äärimmäisen tiukka jatko-osa jo äärimmäisen tiukalle pelille. Pelin ydin on tukevasti paikallaan, ja uudet ammatit ja ominaisuudet lisäävät mielenkiintoa. Vanhojen ammattien väliltä valitseminen kirpaisee sydäntä, mutta se lannistaa pelikokemusta vain minuutin ajan. Bravely Second: End Layer tykittää varmalla kädellä japanilaisten roolipelien aatelia.