Joitakin pelejä voidaan pitää alansa pioneereina, ja yksi sellainen on ehdottomasti Castlevania. Sarjan taival alkoi jo vuonna 1986, kun Belmontin suku aloitti taistelunsa Draculaa vastaan videopelimuodossa. 30 vuoden kuluessa Castlevania onkin muuttunut vahvasti osaksi populaarikulttuuria. Julkaisija Konami on pitkälti laittanut sarjan telakalle ainakin uusien pelien osalta, ja sarjan isänä tunnettu Koji Igarashi ei enää työskentele Konamilla. Igalta on kuitenkin tulossa alun perin Kickstarter-projektina alkanut henkinen jatko-osa Castlevanialle nimeltä Bloodstained: Ritual of the Night.
Bloodstained: Ritual of the Night kertoo hyvin erilaisen tarinan verrattuna Castlevanian vampyyreihin ja ruoskiin. Teema on kuitenkin vahvasti goottilaisessa ja tummassa tyylissä. Tarinan keskiössä on orpotyttö Miriam, joka alkemistien avulla on oppinut kanavoimaan ruumiinsa demonista energiaa taikakristalleihin. Herättyään 10 vuotta kestäneestä koomasta Miriam huomaa voimiensa olevan väliaikaisesti poissa. Edessä on pitkä matka halki vaarojen, ja maalissa siintää paha alkemisti Johannes.
Bloodstained: Ritual of the Nightista puhuttaessa varsinkin taiteellinen tyyli on se, joka kerää merkittävästi huomiota puoleensa. Pelissä on mukana omanlaisensa persoonallisuus, ja tämä leimasi koko puolitoistatuntista testihetkeä. Ulkonäön sijasta se pelattavuus on kuitenkin tietysti illan tähti. Matkan varrella Miriam löytää uudelleen hukkaamansa kristallit, joilla sitten saa erikoiskykyjä tekemään vahinkoa pahiksille. Erikoiskykyjen käyttäminen kuluttaa manapalkkia, jota saa onneksi helposti täydennettyä ympäristöstä. Testaamisen aikana näin vain muutaman kyvyn, kuten tuliset pallot ja vesiloitsun. Erikoiskyvyt eivät liity ainoastaan vahingon tuottamiseen, vaan niiden avulla pääsee käsiksi myös aiemmin saavuttamattomille alueille. Niin sanottu metroidvanian kaava on erittäin vahvasti läsnä, ja vanhoille jäljille palataan useampaan kertaan pelaajan kykyjen kartuttua. Tutkimiseen rohkaisee toki sekin, että salapaikoista löytää usein alati parempia esineitä. Maailman tutkimista auttaa yläkulman minimappi.
Aseiden osalta Miriamilla on käytössään kattava valikoima teräaseita kirveistä tikareihin, pistooleja ja toki myös ruoska. Valinnanvaraa riittää, ja ajan kanssa alkemistit tekevät maastosta löytyneillä resursseilla uusiakin esineitä. Harmillisesti tätä nikkarointimekaniikkaa en päässyt testaamaan, mutta ainakin näyttää siltä, että Bloodstained haluaa tarjota pelaajille mahdollisimman paljon erilaisia vaihtoehtoja. Myös Miriamille itselleen avataan uusia asuja pelin edetessä.
Bloodstained ei petä myöskään teknisellä puolella ainakaan testaamallani PS4-versiolla. Ruudunpäivitys pysyttelee korkeana ja tasaisena. Grafiikkaan on niin ikään tehty merkittäviä parannuksia kehitysprosessin aikana, ja ulkonainen loisto tekee selvästi kunniaa Castlevania-juurille.
Testihetki Bloodstained: Ritual of the Nightin parissa teki siis erittäin positiivisen vaikutuksen. Potentiaalia on huimasti, ja kokonaisuus näyttäisi toimivan hyvin. Kesäkuun lopussa nähdään, miten lopulta kävi.