Pilataanpa ruokahalu heti kättelyssä: Bloodforgea ei tulisi ikinä, missään tilanteessa verrata maanmainioon God of War -sarjaan. Itse asiassa se muistuttaa enemmän keskinkertaisia hack n' slash -pelejä, jotka julkaistiin ennen Playstation 2:n alkuperäistä God of Waria.
Mutta kai Xbox 360:n mäiskintäpeli sentään jossain onnistuu? No, periaatteessa synkkä tyyli runsailla verenroiskeilla väritettynä sopii tällaiseen peliin hyvin. Se muistuttaa etäisesti mustavalkoista Mad Worldiä, mutta sekoittaa soppaan realistisempia hahmomalleja, jotka lopulta vievät peliltä sarjakuvamaisen vetovoiman. Kokonaisuutena tekninen pohja on verrattain yksinkertainen ja tuskin puskee Unreal-moottoria kovinkaan rajusti.
Kombosysteemi on yllätyksetön, mutta toimiva. Genren ominaispiirteitä mukaillen pelissä ketjutetaan yhteen nopeita ja voimakkaita hyökkäyksiä eri aseilla, kuten nuijalla, miekalla ja kynsillä. Jousipyssy auttaa pitämään hyökkäysketjua yllä pitemmillä etäisyyksillä. Verta vuodattamalla täytetään raivomittaria, jonka täyttyessä voidaan hetkellisesti tehdä enemmän vahinkoa. Pelistä löytyy myös simppeli päivityssysteemi, jonka avulla erikoishyökkäyksiä voi päivittää. Ei siis varsinaisesti mitään uutta auringon alla.
Varsinaiset ongelmat kumpuavat kuitenkin kenttäsuunnittelusta. Kentät ovat liian suoraviivaisia, liian samankaltaisia ja vihollisasettelukin toistaa tiettyä kaavaa tuskastuttavuuteen asti. Tässä suhteessa peli todella tuo mieleen viime sukupolven keskinkertaiset toimintaräpellykset sellaisilta tahoilta kuin Acclaimilta. Lisätään päälle vielä epäluotettava kamerasysteemi, ärsyttävä väistöliike ja aavistuksen pykivä toiminta, ja toteutuksen reikäisyyttä alkaa olla vaikea katsoa läpi sormien edes latauspelin hinnoilla.
Täytyy kuitenkin tunnustaa, että Climax on ainakin yrittänyt lisätä mukaan muutamia tuoreita ideoita. Vaikka peli onkin yksinpelikeskeinen, on mukana Blood Duel -moodi, jossa pelisuorituksensa voi vertauttaa kaverin kanssa. Lisäksi Challengesissa voi heittää haasteita asteittain kovenevissa, itse muokattavissa selviytymisskenaarioissa. Pelin perusasetelmat ovat vain niin itseään toistavat ja epämieluisat, etteivät lisäykset kovinkaan paljon kokonaisuutta paranna.
On taustalla toki myös tarina, mutta aivan kuin tässä arviossa, se jää helposti sivuosaan. Päähahmo Crom on huijattu murhaamaan perheensä (!) ja päättää seuraavaksi pistää jumalaa nekkuun. Ilkeän näköisiä varusteita ja isoa ärinää riittää, mutta jo juonen lähtökohdista voi aavistaa, miten ohut tekosyy se on toiminnalle.
Bloodforge onkin yksi heikoimmista peleistä, mitä Microsoft on ottanut Xbox Live Arcaden teemakampanjoihin mukaan. Pelistä ei ole vaikea nähdä, että se on konseptiasteella näyttänyt kelttiläisvivahteineen lupaavalta, mutta toteutus vain tuntuu aikansa eläneeltä ja taistelu on turhan toistavaa. Yllättävin vihollinen koko pelissä lienee kamerakulma, joka ei ole aina tilanteen tasalla.