Suomi
Blog

Platinapokaalin metsästys ei kannata

Microsoft lanseerasi vuonna 2005 Xbox Liveen niin sanotun gamerscoren, jota kartutetaan achievement-saavutuksilla. Tämä tarkoittaa sitä, että pelissä erityisiä suoritteita tekemällä avataan saavutuksia, joille on annettu jokin pistearvo. Perinteisesti yhdestä pelistä saatava enimmäispistemäärä on ollut 1000 gamerscorea. Vuonna 2007 Valve lisäsi vastaavan järjestelmän PC-pelien jakelualusta Steamiin, ja vuonna 2008 Sony lisäsi mukaan trophyt eli pokaalit. Se kaikkein tavoitelluin on platinapokaali, joka aukeaa vasta sitten, kun kaikki muut pokaalit (eli ne saavutukset) on kyseisessä pelissä avattu.

Sain kuluneella viikolla ensimmäisen "oikean" platinapokaalini, ja sen aukaisin pelissä Immortals: Fenyx Rising Playstation 5:llä. Aiempi (ja ainoa) platinapokaalini on Telltale Gamesin Game of Thronesista, joka aukeaa ihan vain pelin loppuun asti katselemalla.

Käytin Immortalsin platinapokaalin avaukseen kaikkiaan 70 pelituntia, ja siitä ehkä noin 55 tuntia minulla oli hauskaa. Se loppuaika oli sitten enemmän tai vähemmän suorittavaa työntekoa, ja 3-4 pokaalia piti erikseen metsästää verkosta etsimieni ohjeiden avustuksella. Odotin platinapokaalin aukaisun tuottavan minulle suuren onnistumisen ja hyvänolon tunteen, mutta niin ei tapahtunutkaan. Päällimmäinen pysyvä muisto on ollut, että käytin yhteen peliin ylimääräistä aikaa noin 15 tuntia, ja olisi kannattanut siirtyä uuden pelin pariin jo reilusti aiemmin.

Aiemmin platinapokaalin metsästykseni on katkennut siihen, että yleensä jokaisessa pelissä on vähintään yksi pokaali, jonka avaaminen vaatii kohtuuttomasti aikaa ja vaivaa. Tämä on se suurin yksittäinen syy, miksi en aio (enää) metsästää platinapokaaleja.

Pahin tilanne on tietenkin silloin, kun bugin vuoksi ansaittu pokaali ei aukeakaan omaan profiiliin. Pitkäaikaisena Xbox-pelaajana muistan parhaiten ensimmäisen Gears of Warin 50 pisteen saavutuksen "Seriously...", jonka saadakseen piti saavuttaa 10 000 tappoa verkkomoninpelin Ranked-otteluissa. Logiikan mukaan saavutus pitäisi aueta ihan vain sillä, että pelaa kavereiden kanssa aktiivisesti moninpeliä. Silti harmillisen monet jäivät kokonaan ilman Seriously-saavutusta bugin vuoksi. Oma lukunsa on sekin, jos mukana on yksinomaan verkkopelissä avattavia saavutuksia, mutta tämän verkkopelin palvelimet eivät olekaan enää toiminnassa.

Toisin sanoen täyden gamerscoren tai platinapokaalin saavuttaminen ei ole vaivansa arvoista. Tunnustuksen eteen tehtävä työ on yleensä suhteettoman suuri saatavaan hyvänolon tunteeseen nähden, ja pahimmillaan loppuun saakka pääseminen ei ole edes mahdollista bugin tai verkkopelin sulkeutumisen vuoksi.

Koetan nyt Immortals: Fenyx Risingin platinapokaalin avaamisen jälkeen ottaa tietoisen rennosti pelatessani. Olen todistanut itselleni pystyväni avaamaan platinapokaaleita, mutta en koe sen olevan vaivan arvoista.

Platinapokaalin metsästys ei kannata

HQ