Suomi
Gamereactor
arviot
Biomutant

Biomutant

Pitkään odotettu turritaistelu lunastaa lupauksensa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
BiomutantBiomutantBiomutant

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Biomutantin kehityshistoria on mielenkiintoinen. Pienehkö ruotsalainen kehittäjä Experiment 101 on työskennellyt pelin parissa jo vuodesta 2015 lähtien. Konsepti ja tiimi taisivat vakuuttaa, sillä THQ Nordic osti kehittäjän pois juoksentelemasta vuonna 2017 pian pelin julkistuksen jälkeen. Julkaisuaikatauluksi ilmoitettiin vuosi 2018, mutta ilmeisesti matkaan tuli pari mutkaa. Sekä isoja JRPG-miekkoja.

Maailma on värikäs mutta postapokalyptinen, sillä ihmiskunta on tehnyt planeetasta selvää jälkeä massiivisilla saastevuorilla ja -lammilla. Radioaktiivisesta mönjästä on kuitenkin noussut uusi elämä, ja maailma on nykyään erilaisten älykkäiden eläimien asuttama. Maailma on melko feodaalinen, mutta ihmisten jälkeensä jättämät romuvuoret ja niistä löytyvä teknologia tarjoavat pientä potkua muuten alkeelliselle yhteiskunnalle.

Tämä on mainos:
BiomutantBiomutantBiomutant

Pelaaja ohjaa pesukarhun oloista sankaria, jonka menneisyys avautuu vähän kerrallaan tarinan myötä kerrotuissa takaumissa. Hahmon luonti on toteutettu erittäin mielenkiintoisesti. Tarjolla on viisi ominaisuutta, jotka on sijoitettu ympyrän muotoisen valinta-alueen laidoille. Aloituskyvyt valitaan sijoittamalla piste johonkin kohtaan ympyrää. Täysin keskelle sijoitettuna kyseessä on täydellisen keskivertohahmo, mutta mitä lähemmäksi ympyrän laitaa sijoitus tapahtuu, sitä enemmän tämän laidan taidot ylipainottuvat ja vastaavasti vastakkaisen laidan taidot alipainottuvat.

Esimerkiksi sijoittamalla piste oikeaan ylälaitaan tulee hahmosta voimakas ja ketterä, mutta päinvastaisessa laidassa sijaitsevat karisma, älykkyys ja kestävyys ottavat miinusta. Kiehtovinta on se, että hahmon ulkoasu määrittyy näiden alkukykyjen perusteella, eli voimakkaasta hahmosta tulee könsikäs, älykkäästä taas isopäinen. Ulkonäön voi muuttaa etsimällä muokkausalueen, mutta vasta myöhemmin keskivaiheessa peliä.

Maailma on laaja, avoin ja täynnä tehtäviä. Itse asiassa erilaisten päätehtävien ohella tarjolla on tolkuton määrä erilaisia sivutehtäviä, jotka ovat valitettavasti erittäin monotonisia. Kartta on täynnä erilaisia korjattavia muinaislaitteita, pelastettavia siviilejä tai vaikkapa kiipeiltäviä kohteita. Valitettavasti useimmiten ainoa vaatimus on paikan löytäminen, loppu on helppoa. Platinasuorittajille tarjolla on siis aluksi vaikuttava määrä tekemistä, kunnes totuus tylsyydestä paljastuu.

Tämä on mainos:

Päätehtävät ovat sen sijaan erinomaisia. Alueen keskellä kasvava maailmanpuu on vaarassa, ja pelaajan tehtävänä on päättää sen kohtalosta. Kulkemalla valoisaa polkua ohjautuu tarina maailman pelastamiseen ja sitä asuttavien heimojen yhdistämiseen. Tarjolla on myös pimeä tie, jossa heikot saavat sortua elon tiellä ja luonnonvalinta pääsee jylläämään toden teolla. Yhtenä tärkeänä mekaniikkana ovat heimot ja heidän hallussaan olevat linnoitukset, joiden valtaaminen on aluksi mielenkiintoista, mutta lopulta idioottimaisen helppoa.

Aivan täysin vapaata liikkuminen ei ole. Esimerkiksi kiipeillessä tartuttavat kohdat ovat tarkkaan määriteltyjä. Onnistuin ninjailemaan itseni erään vihollisen linnoituksen sisäpuolelle muurissa olevasta sopivasta kohdasta. Tästä saavutuksesta ei palkittu, vaan hahmo heitettiin vain tylysti linnan portin ulkopuolelle valtaamaan sitä normaalilla tavalla. Erilaiset tutkittavat luolastot ovat selkeästi merkittynä kartalle, mutta joskus niiden ovi on mahdollista avata vasta pelaajan "löydettyä" luolasto käsikirjoituksen mukaan.

Hyvänä esimerkkinä etsin keinoa päästä erääseen tärkeän suojapuvun sisältävään luolastoon, mutta ovea ei tahtonut saada auki. Pitkän hämmennyksen jälkeen luovutin. Vasta myöhemmin löysin radiotornin, josta pystyi etsimään suojapuvun signaalia. Ja kappas, signaali löytyi bunkkerin taikaovelta - ja nyt oven pystyi avaamaan. Ovi ei ollut edes lukossa, mutta kiertoreitti sen "löytämiseksi" oli käytävä läpi. Hölmöä.

BiomutantBiomutantBiomutant

Eksotiikan tuntua luo myös kielimaailma. Kaikki hahmot puhuvat näet eksoottista siansaksaa, mutta mukana taustalla kulkee selostajana toimiva tulkki. Käännös on usein nimenomaan tulkkausta, eli hahmojen hölötyksiä ei käännetä sellaisenaan, vaan simultaanimukautettuna: "Hän toivottaa sinulle näkemiin." Kommenttiraita on päällä myös keskustelujen ulkopuolella, jolloin kertoja kommentoi taistelun kulkua tai höpöttelee filosofisia letkautuksia.

Ratkaisu on riskialtis, sillä surkeasti toteutettuna kertoja saattaisi kuulostaa raivostuttavalta. Kaikeksi onneksi selostajana on uskomattoman ihana luontodokumentteja henkivä, 67-vuotias David Shaw-Parker. Hänen pehmeä äänensä sulattaa kyynisemmänkin pelaajan sydämen. Kommenttiraidan frekvenssiä voi myös säätää, joten turhautumisen iskiessä apu löytyy läheltä.

Toiminnan henkenä on gun-fu, eli ampuma- ja lähitaisteluaseiden yhteinen baletti. Sankarilla on käytössä laaja arsenaali erilaisia aseita, joiden painotuksen saa valita mielensä mukaan. Repussa voi olla toistakymmentä erilaista asetta, vaikka käytännössä kaltaiseni laiskemmat pelaajat päätyvät käyttämään kerrallaan yhtä toimivaa pyssyä ja yhtä miekkaa.

Biomutant tökkii pelaajaa aktiivisesti monipuolisuuteen, sillä tarjolla on varsin laaja valikoima mitä erilaisimpia lyöntejä ja ampumista yhdisteleviä erikoisliikkeitä. Periaatteessa pelkillä yhden tyyppisillä aseilla voi pärjätä varsin pitkälle, mutta silläkin on omat rajoitteensa. Jotkin viholliset ovat panssaroituja, jolloin suoja on mahdollista tuhota ainoastaan lähitaistelulla. Lisäksi aseiden teho heikkenee nopeasti etäisyyden kasvaessa, joten kaukotaistelu voi olla tuskaisan hidasta.

Käytännössä kaltaiseni laiskemmat pelaajat voivat erikoistua vahvasti pelkkään ampumiseen tai lähitaisteluun, mutta sen myötä osa pelin hauskuudesta jää kokematta. Omalla hahmollani keskityin nostamaan nopeutta tarjoavan ketteryyden ja kriittistä vahinkoa nostavan onnen nopeasti taivaisiin, mutta en panostanut juurikaan lyömäasevahinkoa "buustaavaan" voimaan. Tällöin pystyin pyörittämään vihollisia loikkimalla ympäriinsä lähietäisyydellä ja tykittelemään heitä nurin haulikon kaltaisilla lähitaisteluaseilla. Kenties hieman tylsää, mutta tappavan tehokasta.

Kaikesta huolimatta taisteleminen on mukavan arcadea myös vaikeusasteensa osalta. Kunhan vastassa ei ole liian korkean tason vihollisia, on ketterä ympäriinsä loikkiminen ja turpasaunailu varsin helppoa. Lisäksi käytössä on aina runsas valikoima erilaisia parannustarvikkeita. Toisaalta taidosta ei ole aina hyötyä kovempia vihollisia vastaan, sillä heidän panssarinsa saattaa olla niin kova, ettei vahinkoa mene läpi. Opin tämän kovan kautta haastaessani ensimmäisen pomovastuksen liian juniorina - taistelu ei ollut varsinaisesti vaikeaa, mutta se oli hirveää kitkuttamista. Aluksi en ymmärtänyt, miksei pomo ottanut lainkaan vahinkoa. Vasta tajuttuani panssarimekaniikan vaihdoin sarjatuliaseen hitaampaan, mutta korkeampaa yksittäistä vahinkoa tekevään kivääriin. Hauskaa taistelu ei silti ollut.

BiomutantBiomutantBiomutant

Aivan oma lukunsa on loottaus ja modaus. Lootin määrä on hirmuinen, mutta sen hallinnointi ei ole alkukankeuden jälkeen liian monimutkaista. Vaatteet ovat lähtökohtaisesti sellaisenaan käytettäviä, mutta joissakin vaatteissa voi olla joitain modauspaikkoja. Aseiden muokkaus taas on pelin suolaa. Kaikki aseet voi näet rakentaa täysin haluamikseen pala kerrallaan. Tykin peruspalikka määrittää sen perusstatsit, kuten onko kyseessä haulikko vai sarjatuliase. Tämän jälkeen kiinni voi lätkiä erilaisia tukkeja, tähtäimiä, piippuja ja niin edelleen. Näin ollen kerättävänä on kaikki komponentti- ja vaatetyypit mukaan lukien toista kymmentä erilaista krääsäluokkaa.

Ylimääräiset komponentit voi myydä tai purkaa raaka-aineiksi. Käytössä on viisi erilaista raaka-ainetta, joita vaaditaan pääasiassa komponenttien kiinnittämiseen. Aivan alkupelissä niistä voi olla jopa hieman pulaa, mutta pian purkukelpoista tavaraa tulee ovista ja ikkunoista, joten juonen taustalla oleva kulutuskriittisyys saa nopeasti ironisen täyskäännöksen. Hauskasti repun tilavuus vaikuttaa rajoittamattomalta, joten halutessaan siivoustalkoot voi pitää vaikkapa viiden tunnin välein. Vain parhaimmat tavarat tulevat joka tapauksessa käyttöön, joten 90 % massasta pitää joko purkaa tai myydä pois tieltä.

Hahmonkehitys on varsin monimutkaisesti toteutettu. Kokemuksen myötä pelaaja voi kehittää kuutta ominaisuuttaan. Tason myötä käyttöön tulee myös yksi päivityspiste, jolla erilaisia aktiivisia taitoja ja passiivisia bonuksia voi avata käyttöön. Lisäksi mukana ovat vielä kartalta kerättävät psi- ja biopisteet, jotka avaavat omia taitojaan. Monimutkaista!

Vielä yhden toiminnallisen ulottuvuuden tuovat resistanssien kanssa pelaaminen. Kartalla on saastuneita alueita, joihin on asiaa vasta kerättyään riittävästi varusteita saavuttaakseen 100 % resistanssin. Periaatteessa tämä on mahdollista perusvarusteillakin, mutta käytännössä helpointa on etsiä suojapuvut, jotka tarjoavat massiivisia suojabuusteja yhdelle viidestä saastetyypistä. Myös biopisteitä voi käyttää resistanssin buustaamiseen.

BiomutantBiomutantBiomutant

Itselläni Biomutant iski sopivasti viimeisen Immortals: Fenyx Risingin laajennuksen jättämään avoimen maailman seikkailun kaipuuseen. Maailmassa riittää tekemistä vähintään 50 tunniksi, joten seikkailtavaa riittää. Kaikki ei ole välttämättä tutkimisen arvoista, sillä sadannen muinaisesineen paikkeilla homma alkaa tuntua jo turhankin tutulta. Tästä huolimatta kyseessä on kuitenkin julkaisu, jonka ylisuorittamista tulen jatkamaan vielä tämän arvion jälkeenkin. Ihan mikä tahansa peli ei ansaitse tällaista kunnianosoitusta.

Maailmanrakennukseen on käytetty huolellisesti aikaa, sillä olo on kuin vieraalla maalla matkaillessa. Moni asia on tuttua, mutta silti varsin vierasta. Tähän vaikuttavat erityisesti positiiviseksi yllätykseksi paljastunut kertoja ja ratkaisu olla käyttämättä englantia hahmojen keskustelukielenä.

Tärkeintä on kuitenkin se, että taistelu on sujuvaa ja tarjoaa jokaiselle pelaajalle mahdollisuuden rakentaa omanlaisensa taistelutyyli. Erilaisia taitoja ja modausmahdollisuuksia on niin runsaasti, että heikompaa hirvittää. Ainoaksi moitteeksi jää samojen elementtien kopiointi ja toisteisuus. Maailma on niin iso, ettei kaikkia elementtejä ole voitu rakentaa erityisiksi varsinkin, kun Experiment 101:n tiimi on varsin pieni. Mutta kun sekä tunnelma että pelillinen ydin ovat kunnossa, on tarjolla pitkän odotuksensa arvoinen julkaisu.

HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Sujuva ja paljon mahdollisuuksia tarjoava taistelumekaniikka, kiehtova maailma
-
Paljon sisältöä toistaa lopulta itseään
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
BiomutantScore

Biomutant

ARVIO. Kirjoittaja Risto Karinkanta

Pitkään odotettu turritaistelu lunastaa lupauksensa.

0
Biomutant päivittyi isosti

Biomutant päivittyi isosti

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Toiminnallinen ja varsin onnistuneesti markkinoitu Biomutant julkaistiin toukokuun lopulla, Ja Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Kehittäjät ovat lupailleet tekevänsä...



Ladataan seuraavaa sisältöä