Battlefield Heroes on eittämättä samaa sarjaa. Kaikki tunnusmerkit ovat tallella. Tällä hetkellä betatestivaiheessa olevat kaksi taistelukenttää ovat melko laajoja, erilaisia soturiluokkia on kolme ja ajoneuvojakin löytyy. Pelimuoto on tuttua kentällä olevien lippupisteiden valtausta ja puolustusta. Pelin teema on sarjakuvamainen näkemys toisen maailmansodan saksalaisista ja liittoutuneista, ei tosin oikeilla nimillään.
Pari isoa eroakin löytyy. Battlefield Heroes on ensinnäkin ilmainen. Pelin voi julkaisun jälkeen - joskus tämän vuoden puolella, toivottavasti - ladata ilmaiseksi ja peli myös pyörii nettiselaimessa. Tavallaan, joskin se ei pelaajalle juuri näy pelin aikana, ainakin jos peliä pelaa koko ruudulla eikä ikkunassa. Electronic Artsin ansaintamalli ilmaispelissä on mainokset ja mikromaksut, joista ei vielä betatestivaiheessa voi sanoa oikein mitään. Mainoksia vilahtaa latausruutujen aikana, eivätkä ne häiritse vähääkään. Häiriötä mainoksista ei pitäisi olla jatkossakaan, esimerkiksi pelin aikana niitä on luvattu olla näyttämättä. Mikromaksuilla taas voi ostaa erilaisia ulkoasumuokkauksia hahmoilleen, mutta ei pelillistä ylivoimaa. Testivaiheessa hahmojen ulkoasua voi muokata sen verran monipuolisesti ja vapaasti, että voisi kuvitella ainakin osan hepenistä muuttuvan maksullisiksi.
Toinen tuntuva ja näkyvä ero muihin Battlefield-peleihin on se, että Heroes on eräänlainen kevyt-Battlefield. Grafiikka on sarjakuvamaista ja pelin monimutkaisuutta sekä pikkutarkkuutta on karsittu. Tämä ei ole missään nimessä lähtökohtaisesti huono asia. Nettiräiskintäpelien aktiiviharrastajia voi häiritä se, että pelin aseet ovat tarkoituksella aika tehottomia ilmeisesti siitä syystä, ettei äkkikuolemia sattuisi aloittelijoita karkottavia määriä. Taidon merkitystä aseiden tehottomuus ei varsinaisesti vähennä, ja voisipa hernepyssysodan kuvitella suosivan tehokasta joukkuepeliä. Peli tulee myös jakamaan taistelut vastaavan tasoisten pelaajien kesken.
Yksinkertaistukset tuntuvat eniten määrällisissä asioissa. Ajoneuvoja on ainakin toistaiseksi vain kolme, jeeppi, tankki ja lentokone. Pelin rempseään asenteeseen kuuluu, että myös yksipaikkaisen hävittäjälentokoneen kyytiin mahtuu pari kaveria siiville istuskelemaan. Myös hahmoluokkia on kolme, peruspyssyihin erikoistunut perussotilas, raskailla aseilla räiskivä sotilas ja tarkkuuskiväärin ja puukotuksen hallitseva kommando. Erilaisia aseita on yllättävän monta, mutta ne jakautuvat tuttuihin kategorioihin. Oleellista hahmoissa on se, että niille kertyy roolipelimäisesti kokemusta. Kokemuspisteillä hahmoaan voi kehittää tehokkaammaksi uusia kykyjä ostamalla. Esimerkiksi täyteen tehoonsa kehitetty sotilaan kranaattispammi mahdollistaa seitsemän kranaatin heittämisen kerralla. Se on aika paljon tehokkaampaa kuin yksittäisten pommien nakkeleminen, mutta ei silti mikään idioottivarma tappoväline -etenkin räjähdykset ovat Battlefield Heroesissa harvinaisen vaarattomia.
Käytännön pelituntumaa määrittää voimakkaasti myös pelihahmojen verkkainen liikkumisnopeus. Aluksi ukkelit tuntuvat köpöttelevän eteenpäin kuin täit tervassa, mutta hitaasti kiiruhtamiseen tottuu. Hitaalla liikevauhdilla, suhteellisen tehottomilla aseilla ja kestävillä pelihahmoilla on tavoiteltu varmaankin niin pitkäkestoisia tulitaisteluita, että rähinään ehtisi liittyä mahdollisimman monta pelaajaa. Siinä tunnutaan onnistuneen, sillä laukaustenvaihdot äityvät usein melkoisiksi massataisteluiksi. Se on hauskaa, ja mukavalla tavalla erilaisen tuntuista kuin monien muiden nettiräiskintöjen yhteenotot, joissa elinaika lasketaan sekunneissa.
Pelissä on toistaiseksi vain kaksi taistelutannerta, välimerellistä pikkukaupunkia henkivä Victory Village ja luoteisranskalaisen rannikkoseudun tunnelmaa tapaileva Seaside Skirmish. Victory Village on tiivistä lähitaistelua ahtailla pikkukaduilla, eikä ajoneuvoistakaan ole käytössä kuin jeeppi. Kartta on onnistuneempi, tai ainakin vähemmän vaativa kuin paljon laajempi Seaside Skirmish. Rantarähinässä on nimittäin laajoja peltoja ja vallattavat lippupisteet ovat melkoisen etäällä toisistaan. Jalkamiehenä lipulta toiselle köpöttely on hidasta, tylsää ja takuuvarmasti kuolettavaa jos vastaan tulee tankki tai lentokone. Oikeuksiinsa kartta pääsee vasta sitten, kun pelaajia riittää kunnon vääntöön jokaisella lippupisteellä.
Teknisesti Battlefield Heroes tuntuu kauneusvirheitä lukuun ottamatta täysin julkaisukelpoiselta. Nyt vain tarvittaisiin lisää sisältöä, ennen kaikkea ainakin yksi taistelukenttä lisää. Pelin julkaisun piti tapahtua jo kesällä, mutta starttia lykättiin tuonnemmaksi. Näillä näkymin Battlefield Heroes julkaistaan vielä tämän vuoden aikana. Luulen tulevani osallistumaan taisteluihin, sillä räiskinnän kepeys, persoonallinen ote ja omaperäinen tuntuma vetoavat. Etenkin, kun lystistä ei tarvitse maksaa mitään.