Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
ennakot
Battlefield 6

Battlefield 6 ennakossa - paluu Operaatio Firestormiin ja Escalationin testaaminen

Meillä on ollut tilaisuus käydä käsiksi Battlefield Studiosin massiivisesti odotettuun peliin vielä kerran ennen sen julkaisua vajaan kuukauden kuluttua.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tämänkaltaisen esikatselun kauneus on siinä, että minun ei tarvitse selittää sinulle pelaamisen ydinkokemusta Battlefield 6:ssa. Miljoonat kerääntyivät viimeisimpiin beta-viikonloppuihin ja viettivät lukemattomia tunteja Battlefield Studiosin räiskintäpelin parissa, ja tämä tarkoittaa sitä, että minun ei tarvitse kertoa, miltä aseiden käyttö tuntuu, miten tuhoa on parannettu, miten käyttöliittymä ja valikkosuunnittelu on virtaviivaistettu tai miten suorituskyky on melko erinomainen. Nämä kaikki ovat asioita, jotka ovat niin monille meistä tuttuja. Sen sijaan voin keskittyä tässä esikatselussa täysin kolmeen osa-alueeseen, kolmeen elementtiin, joita ei ollut mukana viimeisimmissä beta-viikonlopuissa, eli karttoihin Mirak Valley ja Operation Firestorm sekä tilaan, joka tunnetaan nimellä Escalation.

HQ

Ennen kuin pääsen niihin, haluan kuitenkin käsitellä lyhyesti sitä, miten Battlefield 6 -peliä on parannettu beta-versioiden jälkeisten viikkojen aikana. Luonnollisesti näin mittavan tiedonkeruukokeilun jälkeen kehittäjillä oli paljon tietoa käytettävissään, jotta he pystyivät määrittämään, mihin muutoksia tarvittiin. Muutama asia on heti havaittavissa. Ensinnäkin liikkuminen on hieman jäykempää, mikä hidastaa taistelua hieman enemmän ja vähentää vihollisia, jotka yrittävät liukua tai ampua sinua taistelun tuoksinassa. Se on Battlefieldin kaltainen muutos, joka työntää peliä vielä kauemmas siitä, miten nykyaikaiset Call of Duty -pelit pelaavat. Myös aseet ovat hieman hankalampia käsitellä, minkä huomaa etäisyydellä ja isommilla kartoilla, joissa on haastavampaa ampua vihollisia tarkasti alas vähintään kolmen metrin päästä muulla kuin tarkka-ampujalla tai tarkkuuskiväärillä. Matchmaking on hieman sujuvampaa, ja huomasin lähes nolla bugia tämän esikatselun aikana, mikä on parannus niihin muutamiin, joita havaitsin beta-viikonloppujen aikana.

Tämän lisäksi muut osa-alueet, joissa peli oli muuttunut, olivat muun muassa se, että pelaajille tarjottiin enemmän vaihtoehtoja muokattavaksi, olipa kyse sitten luokkakohtaisista ydinkyvyistä, ylimääräisistä vempaimista, kuten tikkaista Assault-paketteihin, useammista aseista ja jopa lisälaitteista. Nämä kaikki olivat asioita, joita odotimme täydeltä peliltä, ja jos tämä esikatselusessio antaa aihetta olettaa, meillä on enemmän kuin tarpeeksi työkaluja, joita hallita julkaisun jälkeen.

Tämä on mainos:

Muutaman viikon jälkeen Battlefield 6 tuntuu siis hienostuneemmalta ja hiotummalta, ja siinä on enemmän pelattavuusvaihtoehtoja ja välittömästi muuttunut hiekkalaatikko, jonka ansiosta esimerkiksi haulikot eivät enää hallitse maailmaa. Yleisesti ottaen minulla on vain positiivisia ajatuksia jaettavana tältä rintamalta.

HQ

Siirrymme sitten niihin kahteen karttaan, jotka esiteltiin tässä esikatselusessiossa. Aluksi Mirak Valley oli etusijalla, sillä kyseessä on valtava kartta, joka tulee olemaan Battlefield 6:n suurin kartta julkaisun yhteydessä. Kyseessä on jättiläismäinen kartta, joka sijaitsee Tadžikistanissa, kuten Liberation Peak, mikä antaa sinulle käsityksen maantieteestä ja estetiikasta, ja se tarjoaa lopulta kivikkoisen ja melko ränsistyneen alueen. Toisin kuin sen vastine, Mirak Valley on kuitenkin tasaisempi ja yleisesti ottaen suunniteltu siten, että pieniä kyliä, sotilastukikohtaa ja avoimia peltoja yhdistää kaksi valtavaa rakennustyömaata, joilla suurin osa maasodankäynnistä tapahtuu. Conquest tarjoaa tonneittain ajoneuvojen syvyyttä, sekä maassa että ilmassa, ja yleisesti ottaen tällä kartalla on paikka, joka muistuttaa jonkin verran äärimmäistä Battlefield-hiekkalaatikkoa, paikkaa, jossa voit ryhtyä tavoitteisiin perustuviin tehtäviin tai tehdä jotain todella hullua ja saada tallennettua komean pätkän.

Siirrymme Operation Firestormiin, eikä tässä ole oikeastaan paljon lisättävää, jos kartta on sinulle tuttu. Se on aito ja välittömästi tunnistettava uusintaversio, jossa on kaikki muistamasi yksityiskohdat. On suljettuja sisätiloja ja ahtaita putkistoja, joissa jalkaväen toiminta tapahtuu, sekä avointa aavikkoa ja täysin esteetöntä taivasta, jossa helikopterit ja hävittäjät taistelevat. Kartta on myös paljon suurempi kuin muistat, ja eri tavoitteet vaativat ehdottomasti ajoneuvojen käyttöä, jos aiot liikkua niiden välillä usein. Kaiken kaikkiaan se on fanien suosikkikartta syystä, ja jo parin tunnin pelailun jälkeen rakastut jälleen yhteen hienoimmista ja paremmin muotoilluista Conquest -kartoista.

Tämä on mainos:
Battlefield 6Battlefield 6
Battlefield 6Battlefield 6

Saatat huomata, että olen viitannut molempiin edellä mainittuihin karttoihin Conquestissa, ja se johtuu siitä, että suoraan sanottuna ne ovat siellä parhaimmillaan. Sekä Mirak Valley että Operation Firestorm ovat toimivia Breakthrough-vaihtoehtoja, mutta verrattuna Siege of Cairoon tai Empire Stateen mittakaava ja suurempi keskittyminen ajoneuvoihin tekevät näistä kartoista aina parempia hiekkalaatikkopainotteisempaan tilaan kuin tiukempaan tavoitteisiin keskittyvään vaihtoehtoon. Samanlainen tarina on Battlefieldissa kautta aikojen, myös Battlefield 3.ssa, jossa Operation Firestorm otettiin käyttöön. Tämä kartta päihittää monet Conquest-vaihtoehdot tuossa rakastetussa pelissä, mutta Rush oli monia parempi vaihtoehto, ilman muuta.

Mitä teet siis, jos et ole Conquest-pelaaja Battlefield 6:ssä, mutta haluat silti pelata näitä uusia karttoja? Tule mukaan Escalationiin. Yksinkertaisin mahdollinen tapa, jolla voin selittää tämän tilan on, että se on tarkoitettu Conquest-pelaajille, jotka eivät ymmärrä, miten pelata Conquestia. Tiedät, kuka olet... Ja kyllä, viittaan Reconiin, joka yrittää snipettaa jonkun kahden kilometrin päästä. Tämä tila on Conquest, siinä on samat liput, sama kartan koko ja sama pelaajamäärä, mutta erona on se, että jos et keskity tavoitteisiin, peli on ohi hyvin nopeasti. Toisin kuin Conquest, jossa ottelu voi kestää puoli tuntia ilman, että otat yhtään lippua, Escalation on tavoitteisiin keskittyvä tila, jossa ajastin tikittää ja lopussa joukkue saa pisteen sen mukaan, kuinka montaa lippua se pitää hallussaan. Aluksi sinulla saattaa olla neljä lippua seitsemästä ja siten piste, mutta toisella kierroksella, kun lippuja poistetaan asteittain joka kierroksella, sinulla saattaa olla vain kaksi kuudesta lipusta ja siten menetät pisteen. Peli vähenee ja tarjoaa köydenvetoa muistuttavaa toimintaa, kunnes jäljelle jää viimeistään kolme lippua (tai peli päättyy, koska yksi joukkue on saanut enintään kolme pistettä), ja yleensä nämä liput ovat kartan keskeisiä, mikä johtaa eniten jalkaväkeen perustuvaan toimintaan ja siirtää näin ollen painopistettä jatkuvasti laajamittaisesta ajoneuvokaaoksesta lähempänä toisiaan olevaan sotilaiden sodankäyntiin kunkin pelin edetessä.

Escalation on ehdottomasti jotain mielenkiintoista tarjottavaa, mutta se ei ole niin tuoretta, että se erottuisi täysin uutena asiana. Jos jotain, se muistuttaa kehitystä Rushin ja Breakthrough'n välillä, ja voin nähdä maailman, jossa Escalationistä tulee normi ja Conquest jää sivuun, kuten nykyään Breakthrough hallitsee täysin Rushia.

Battlefield 6Battlefield 6
Battlefield 6Battlefield 6

Kun olen saanut vielä kerran maistaa toimintaa Battlefield 6:sa, olen samaa mieltä tästä pelistä, ehkä jopa hieman luottavaisemmin. Minusta näyttää siltä, että Battlefield Studios on toimittanut todellisen voittajan, projektin, joka on juuri sitä, josta Battlefieldin fanit ovat kiusanneet EA:ta jo vuosia. Se on äänekäs, kaoottinen, upea, hyvin optimoitu, siinä on paljon syvyyttä ja palaavissa kartoissa on myös ripaus nostalgiaa, mutta ei läheskään niin ylivoimaista nostalgian tunnetta, että tuntuisi siltä, että se on yksin pelin menestyksen moottori, kuten monissa uusintaversioissa. Joka ikinen kerta, kun käyn käsiksi Battlefield 6 -peliin, odotan yhä innokkaammin lokakuun 10. päivää, sillä näyttää todellakin siltä, että vuonna 2025 - niin hullulta kuin tämä tuntuukin sanottavan, kun ottaa huomioon viimeaikaiset muistot - Battlefield voittaa Call of Dutyn.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Battlefield 6Score

Battlefield 6

ARVIO. Kirjoittaja Ben Lyons

On aika tiivistää ajatuksemme sarjan uusimmasta luvusta yhteen arvosteluun, jossa tarkastelemme kampanjaa, moninpeliä ja portaalia kokonaisuutena.



Ladataan seuraavaa sisältöä