Suomi
Gamereactor
arviot
Battleborn

Battleborn

Nettiräiskintöjen hedelmäsalaatti.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Battlebornia ei voi syyttää yrityksen puutteesta. Se on ehdottomasti persoonallinen ja monimuotoinen nettiräiskintä, joka tuo samaan kattaukseen sekä yhteistyössä pelattavan kampanjan, että hieman erilaisen kilpa-ammuskelun.

Battlebornit ovat eri kansojen ja rotujen viimeiset ja voimakkaimmat edustajat aikana, jolloin koko universumi on kutistunut tuhoisten toimien seurauksena yhden aurinkokunnan kokoiseksi. Ja kun videopeleistä on kyse, tämä aurinkokunta toimii luonnollisesti viimeisen taistelun areenana. Pelin tapahtumia, henkilöitä ja juonikuvioita esitellään pääosin sen kampanjaosion yhteydessä eri hahmojen varsin humorististen keskustelujen kautta. Referenssit, neljännen seinän murtamiset ja internet-ajan vitsailut ovat tuttuja kaikille Borderlandsinsa pelanneille. Allekirjoittaneeseen ne iskivät suurimman osan ajasta hyvin ja etenkin identiteettiongelmainen Geoff the Spider King jäi yhtenä kampanjan pomotaisteluna välittömästi mieleen sekä onnistuneen dialogin että ääninäyttelyn osalta.

HQ

Hahmojen äänet hoitavat tonttinsa muutenkin hienosti ja tuovat kaartin ensisilmäyksellä tylsempiinkin henkilöihin persoonallisuutta. Tämä ei sinänsä ole ihme, sillä näyttelijät koostuvat pitkän linjan peliveteraaneista. Pikkumiinuksena pitkissä pomomatseissa osa vastustajien hokemista alkaa toistaa itseään turhan pikaisesti.

Tämä on mainos:

Pitkähkön yksin tai yhdessä pelattavan kampanjan aikana käydään läpi useita eri tapahtumapaikkoja ja pieniä pelimekaanisia muutoksia. Samalla sekä hahmot että pelaajan "tili" saavat kokemusta, jolla hahmokaartin 25 Battlebornia aukeavat pikkuhiljaa, vaikka pelaaja-vastaan-pelaaja -puolella ei olisi vielä käynytkään. Osa tehtävistä toimii erittäin hienosti etenkin kavereiden kanssa pelattuna, toiset ovat hieman valjumpia aaltoina hyökkääviä vihollisia vastaan käytäviä puolustustaisteluita pienehköillä alueilla.

Battlebornin hahmovalikoima on 25-henkilön kokoisena liian laaja kokonaisuudessa läpi käytäväksi yhden arvion aikana. Se on jaettua raa'asti kolmeen eri luokkaan, eli hyökkääjiin, puolustajiin ja tukihahmoihin. Kaikista löytyy niin lähi- kuin kaukotaisteluunkin erikoistuneita hahmoja. Lähitaistelijoiden osuus pelissä on poikkeuksellisen laaja ensimmäisen persoonan räiskintäpeliksi ja monet näistä hahmoista ovat tällä hetkellä pelin parhaimpien joukossa. Alussa hahmoista on auki alle puolet, joten pelaajat joutuvat mättämään matsin jos toisenkin kaikkien avaamiseksi. Hyvänä puolena Hahmot aukeavat joko jonkin tietyn haasteen suorittamalla (kuten 5 voitettua matsia Peacekeeper-ryhmän hahmolla) tai keräämällä "pelitililleen" tarpeeksi paljon kokemusta. Ensin täyttyvä ehto avaa hahmon, joten optimoinnin ja pärjäämisen kautta koko kaarti voi olla auki suhteellisen pian. Jokaisella hahmolla on yksi merkittävä passiivinen ominaisuus ja kaksi aktiivista, sekä hitaammin palautuva Ultimate-kyky. Esimerkiksi pienen kivitalon kokoinen El Dragón on meksikolaishenkinen luchador-painija voi levittää kätensä ja rynnätä eteenpäin vahinkoa tehden. Ultimatena tämä hyppää korkealle ilmaan ja iskeytyy mahalleen maahan tehden paljon aluevahinkoa. Miko on puolestaan eräänlainen buddhalaishenkinen sieniolio, joka heittelee myrkytettyjä kunai-veitsiä ja parantaa omia tiimikavereitaan joko parannussäteellä tai heittämällä oman päänsä maahan. Samalla kun oma poppoo paranee, Mikon pää kasvaa hiljalleen takaisin täyteen kokoonsa. Hahmotasapainossa on vielä tekemistä, ja kirjoitushetkellä etenkin pimeän korruption ympäröimä miekan ja kilven kanssa taisteleva Galilea, että robottiruhoon tungettu tekoäly ISIC olivat turhan ylivoimaisia kovan vahinkopotentiaalinsa ja kestävyytensä ansiosta. Tässä ei tosin ole mitään uutta areenamättöjä pelaaville.

Tämän lisäksi pelissä on vielä kaksinkertainen kehitysjärjestelmä. Kampanjapeleistä tippuvat (ja pelin sisäisellä valuutalla ostettavat) esineet parantavat eri ominaisuuksia prosentuaalisesti ja niistä voi tehdä kolmen esineen Loadout-paketteja pelin aikana avattavaksi. Tärkeämpi on matsien sisällä tapahtuva tasojennousu ja sen kautta avattava Helix-järjestelmä, jossa pelaaja voi valita kahdesta (tai joskus kolmesta) hahmon ominaisuuksia parantavasta tai muokkaavasta vaihtoehdosta joka tasonnousun yhteydessä. Näin sama Battleborn voi kehittyä yhdessä matsissa lujaa iskeväksi lähitaistelijaksi ja toisessa enemmän tukiroolissa viihtyväksi räiskijäksi. Helix-järjestelmä toimii hyvin ja mahdollistaa erilaiset kombot yhdistelemällä valintoja järkevästi. Esimerkiksi Ashley Burchin ääninäyttelemä, kiltisti sanottuna täysin kilahtanut Orendi voi paukutella erikoiskykyjään lähes tauotta, jos Helixistä valitsee kykyjen palautumista nopeuttavat synergiat.

Varelsi- ja Thrall -roduista koostuva viholliskaarti käy pian varsin tutuksi, sillä kavalkadi ei ole monimuotoisuutensa puolesta massiivinen. Molemmista löytyy niin päälle hönkivää lähitaistelijaa isossa ja pienessä koossa, muutama lisäjoukkoja kentälle piiskaava tyyppi, jokunen ampuja ja pari hieman erikoisempaa ilmestystä. Pomojen kohdalla variaatiota on hieman enemmän, mutta muutamaa perustyyppiä kierrätetään hieman eri muodoissa etenkin pienempien välipomojen kohdalla ahkerasti. Kampanja on silti odottamattoman laaja ja hauskaa, joskin ajoittain itseään toistavaa, pelattavaa kaveriporukassa. Samalla on helppo testata uusia, juuri avattuja hahmoja ilman pelkoa oman tiimin kyntämisestä PvP-puolella.

Tämä on mainos:

PvP-muotoja pelissä on kolme, ja jokaista niistä pelataan (vain) kahdella eri kentällä. Incursionissa pelaajat pyrkivät johdattamaan omat tekoälyn ohjaamat pikkurobotit vastustajan Sentry-pomojen luokse vastustajan robottiminioneja, pelaajia ja tykkitorneja tuhoten. Kun molemmat hämähäkkimäiset Sentryt on tuhottu, peli päättyy. Pelimuoto on tällä hetkellä Battlebornin suosituin ja kenties monipuolisin, tarjoten tilaisuuden pelata kaikkia hahmoja menestyksekkäästi. Meltdownissa kerätään pisteitä syöttämällä omia robotteja murskaimeen, jonka paikka vaihtuu puolessa välissä matsia. Hahmoista parhaiten pärjäävät ne, jotka pystyvät joko suojaamaan omia robotteja mahdollisimman pitkään murskaimelle asti tai tuhoamaan vastustajan robotteja monta kerralla. Capturessa pyritään pitämään hallussa kolmea pisteitä tuottavaa aluetta ilman tykkitorneja tai robotteja. Pelimuodon kingejä ovatkin ennalta-arvattavasti nopeasti liikkuvat ja kaksintaisteluissa pärjäävät hahmot.

Kuten PvP-peleissä muutenkin, Battlebornissa pärjää parhaiten hyvässä tiimissä joukkueena pelaamalla. Sooloilijat voivat parhaimmillaan tehdä hyvää vahinkoa vihollisen takalinjoissa, mutta kommunikoiva joukkue vie yleensä pokaalin. Yllättävän harvat käyttivät hyväkseen pelin sisäistä äänikeskustelua, joten parhaat meiningit saa yleensä aikaiseksi pelaamalla tutun kaveriporukan kanssa mikrofonien äärellä. Yksin pelaavalle tuppisuulle Battleborn voi olla usein turhan ankea ja turhauttava kokemus.

Pelin värikkyydestä voi olla montaa mieltä. Allekirjoittaneelle betassa testattuna PS4-versio oli liian sekava ja pienestä näkökentästä johtuen klaustrofobinen kokemus. PC:llä (jolla tämäkin arvio on testattu) fiilis oli parempi ja toiminnan seuraaminen ainakin aavistuksen helpompaa. Joitakin efektejä on myös tuunattu betan ajoista pienemmäksi, mutta isoissa tiimitaisteluissa saa edelleen olla tarkkana, että tietää mikä suunta on ylös ja missä viholliset viipottavat. Peli pyöri testikoneella pääosin yli 60 ruutua sekunnissa lähes tapissa olevilla asetuksilla, mutta ruudunpäivitys nytkähteli välillä näkyvästi ja hetkellisesti alle 40:n. Battleborn on ajoittain näyttävä sekä etenkin hahmosuunnittelun kohdalla täynnä charmia.

BattlebornBattleborn

Battlebornissa on kaikenlaista hahmoista ja pelimuodoista erilaisiin hahmonkehitysmahdollisuuksiin asti. Karttoja saisi tosin PvP-puolella olla ehdottomasti tuplaten lisää, sillä nyt etenkin Incursionia päädytään pelaamaan aina samalle Overgrowth-nimiselle kartalle. Peli voisi olla himpun verran selkeämpi niin visuaalisuudessaan kuin eri ominaisuuksien esittelyssä. Eri hahmojen ja esineiden avaaminen jakaa mielipiteitä. Itse en ominaisuudesta erityisemmin tykkää, mutta pidempään sen parissa viipyvät arvostavat enemmän ajatusta, että koko ajan on jotain uutta tulossa nurkan takaa. Esineet sun muut teettävät myös sen inhan taka-ajatuksen, että kenties häviössä ei ollutkaan kyse tasoeroista vaan siitä, että vastapuolella oli paremmat tavarat (vaikka niiden merkitys lienee lopulta varsin pieni).

Sitten pieni pakollinen huomio: Battleborn ei ole Overwatch. Peleillä on värikkään hahmovalikoiman ja ensimmäisen persoonan vinkkelinsä lisäksi hyvän vähän yhteistä. Battleborn muistuttaa huomattavasti enemmän Smiten ja DOTA2:n tapaisia linjoissa eteneviä pelejä Overwatchin inspiraation löytyessä Team Fortress 2:n puolelta. Silti ei liene epäselvää, että Blizzardin varjo painaa Battlebornin yllä etenkin, kun julkaisupäivät ovat niin lähellä toisiaan.

Olen itse nauttinut Battlebornin pelaamisesta tutussa porukassa niin kampanjan kuin pelaajia vastaan räiskimisen aikana. Yksinpelaajalle kokemus voi olla huomattavasti kolkompi, etenkin jos oma tiimi ei vaivaudu kommunikoimaan tai pelaamaan muuten yhteen. Samalla vastustajien hiukkasen turhan iso kestävyys alkaa ärsyttämään porukassa patikointia enemmän. Peli kärsii vielä tasapainotusongelmista ja karttojen puutteesta, mutta ainakin ensimmäisen parantamiseksi Gearbox on tehnyt jo töitä ja tulee varmasti tekemään tästedeskin pelaajapalautteen perusteella. Täyshintaisena tuotteena pelin ostaminen pelkän kampanjan takia ei liene täysi perusteltua, mutta jos molemmat osiot kiinnostavat, Battleborn tarjoaa värikästä räiskittävää pitkäksi aikaa.

BattlebornBattlebornBattleborn

Peli testattiin Jimm's Balor -tietokoneella pääosin tutun porukan kanssa mutta myös yksin ja satunnaisten kanssa avoimessa betassa ja julkaisuversiolla. Jimm's Balor V2 -tietokoneen on kasannut Jimm's PC-Store Oy ja arvion siitä voi lukea täältä.

HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Persoonalliset hahmot, yllättävän hyvä kampanja, ääninäyttely
-
Hahmotasapaino vielä hakusessa, vähän PvP-karttoja
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Battleborn sulkee palvelimensa

Battleborn sulkee palvelimensa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Vuonna 2016 Gearbox ja 2K Games julkaisivat Battlebornin samoihin aikoihin Blizzardin Overwatchin kanssa. Battleborn oli se, joka jäi jalkoihin ja unohdettiin. 2K:n tuki...

Suuria muutoksia tulossa Battleborniin

Suuria muutoksia tulossa Battleborniin

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Gearboxin Battlebornin alkutaival ei ollut helppo. Suurin syy tähän on ollut osittain epäreilu vertailu Blizzardin Overwatchiin. Muitakin syitä on, ja juuri näihin...



Ladataan seuraavaa sisältöä