Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy julkaistaan vain vuosi aiemman Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout -pelin jälkeen. Gamereactor sai testiin PC-version.
Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy asettaa jälleen pelaajan ohjaamaan Reisalin "Ryza" Stoutia kolme vuotta ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeen. Ystävänsä Taon vinkin perusteella Ryza matkaa Ashra-am Bairdin Royal Capitaliin, ja sinne laitetaan pystyyn Atelier operaatioiden päämajaksi. Tarkoituksena on tutkia vanhoja raunioita, ja etsiä totuus Lost Legends -mysteeriin.
Matkan varrella tavataan kaikki aiemmat matkakumppanit, joista tosin vain kolme (Tao, Klaudia ja Lent) ovat pelattavissa. Mukana on muutama uusi tuttavuus. Salainen keiju Fii, rikas tyttö Patricia, aarteenmetsästäjä Clifford ja mystinen Serri. Uudet lisäykset hahmokaartiin ovat tervetulleita, ja istuvat hyvin muiden joukkoon.
Alkemia on Atelier Ryza 2:ssa keskeinen pelimekaniikka, kuten kaikissa muissakin sarjan peleissä. Suurin osa peliajasta kuluu raaka-aineita kerätessä ja niitä syntetisoidessa. Joskus muokkaus tehdään suoraan tarvittavaksi esineeksi, kuten työkaluiksi, aseiksi ja kulutustavaroiksi. tavallisemmin kuitenkin raaka-aineet muokataan yhdisteiksi, jotka sitten muokataan edelleen esineiksi. Näin on tuloksena parempia lopputuotteita.
Syntetisointi itsessään on samanlainen kuin alkuperäisessäkin pelissä, ja nimenä on Linkage Synthesis. Jokainen Material Loop on täytettävä vaaditulla tyypillä (kuten esimerkiksi hiekalla). Tuloksena on erityisiä bonuksia, jos materiaali on myös oikeaa elementtiä. Nämä elementit ovat Fire, Wind, Ice ja Lightning. Oikeiden raaka-aineiden poiminta on keskeinen edellytys parhaiden esineiden luomiseksi. Uusi ominaisuus on Essence, jolla esineen elementaalista ominaisuutta voi muuttaa syntetisoinnin aikana. Näin tuloksena oleva lopputuote saa hyvin erilaiset ominaisuudet.
Atelier Ryza 2:ssa on reaaliaikainen vuoropohjainen taistelujärjestelmä. Pelaaja ohjaa vain yhtä hahmoa kerrallaan kaikkiaan kolmen hengen ryhmästä, mutta näiden kesken voi vapaasti vaihtaa taistelun aikana. Perushyökkäykset tuottavat Action Pointeja (AP) koko ryhmälle, jotka sitten käytetään taitoihin. Näistä sitten kukin taidon käyttö tuottaa Core Chargen (CC) erikseen kullekin ryhmän jäsenelle. Näin he pääsevät käyttämään kulutustavaroita.
Pelin kulutustavarat kestävät käytännössä ikuisesti, ja toimivat ikään kuin loitsuina syntetisointinsa jälkeen. Pelaaja kun tuottaa taistelussa CC:tä niitä kulutustavaroita käyttääkseen, eivätkä ne katoa myöhemmin. Esineitä kannattaa käyttää strategisesti, ja tämä koskee erityisesti toimintoja Quick Item ja Item Rush. Nimen mukaisesti Quick Item käyttää esineen välittömästi, kun taas Item Rush päästää käyttämään monta eri esinettä peräkkäin niin kauan kuin CC:tä riittää. Viisas esineiden käyttö palkitaan. Lisäksi pelaaja on itse ne esineet valmistanut, joten onnistumisen jälkeen tyydytyksen tunne on melkoinen.
Tarinan osalta Atelier Ryza 2 ei ota liiaksi riskejä, joskin alkuperäisen tapaan loppua kohti ote siirtyy tummempaan sävyyn alkuperäisen pelin lailla. Juoni edistyy varsin hitaasti, kun Ryza kumppaneineen ymmärtävät alati enemmän raunioiden Lost Legends -mysteeristä.
Capitalissa tulee vastaan runsaasti välivideoita. Tavallisesti kyse on kunkin henkilöhahmon persoonallisuuden syventämisestä. Välivideoita on paljon, ja aluksi Capitalissa on vaikea liikkua ilman, että jatkuvasti jokin välivideo käynnistyy. Nämä pätkät eivät miellytä kaikkia, mutta minulle ne sopivat.
Raunioita tutkiessa käy ilmi joitakin kiintoisia pelimekaniikkoja. On löydettävä Memory Vestigeja, Ruin Fragmenteja ja Ruin Crystaleja, joita sitten yhdistellään Exploration Journalissa. Näin ansaitaan SP:tä, jotta Ryza voi laajentaa omaa kykypuutaan, ja samalla oppia lisää Lost Legends -mysteeristä. Kokonaisuutena tämä on se pelin huonoin osuus, sillä jokainen raunio on ulkoisesti tylsä verrattuna ulkomaailman väreihin ja yksityiskohtiin. Edistyminen käyttäen Exploration Journalia muuttuukin lopulta tylsäksi.
Pelin kauneus tulee esiin juuri ulkomaailmassa niissä maisemissa, joita Ryza pääsee tutkimaan. Atelier Ryza 2:ssa voi lisäksi uida, kiivetä, käyttää tarttumakoukkua ja jopa ratsastella hirviöillä. Mieleenpainuvimpia ovat Windmuhle Valley, Klares Farming District ja Star Guardian Lake. On silti sanottava, että runsas värien käyttö tekee maisemista upeita, sillä vuoden 2021 PC-standardeilla pintojen resoluutio vaikuttaa varsin alhaiselta. Toisaalta hahmomallinnus on tehty hyvin, ja tässäkin onnistunut värien käyttö tulee esiin ennen kaikkea henkilöhahmojen vaatteissa. Niin ikään kasvot ja hiukset on tehty laadukkaasti.
Ulkoasun ohella mukana on peliin sopiva soundtrack. Musiikki vahvistaa fantasiamaailmassa seikkailemisen tuntua, ja luritukset niin pomotaistoissa kuin tavallisissakin kohtaamisissa saa tunnelman korkealle. Välivideoiden musiikki sopii sekin hienosti tapahtumien taustalle.
Kaiken kaikkiaan Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy on suositeltava peli. Mitään erityistä uutta se ei tee, mutta on silti selvä parannus alkuperäiseen peliin verrattuna.