Suomi
Gamereactor
ennakot
Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed IV: Black Flag

Eeppisiä meritaisteluita, parkouria, miekankilistelyä ja valtava avoin maailma - tätä kaikkea on Black Flag.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ubisoft tarjosi esimulkaisun Assassin's Creed IV: Black Flagin uusimpaan kehitysversioon erityisessä mediatapahtumassa ennen E3:a. Esittelyyn sisältyi se vartti, joka nähtiin myöhemmin varsinaisessa lehdistötilaisuudessa, mutta sen lisäksi esiteltiin myös lisämateriaalia purjehtimisesta sekä kaupunkien tutkimisesta.

Kehittäjillä oli paljon näytettävää, mutta pelimaailman näennäinen saumattomuus teki vaikutuksen. Tästähän tehtiin jo lupaus pelin julkistuksen yhteydessä aiemmin tämä vuonna, mutta en tuolloin vielä uskonut siihen.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Näimme mm. hienon takaa-ajon, jossa Edward Kenway jahtasi kohdettaan kalastajakylän lävitse meren laineille. Kenway ei pysähtynyt edes hetkeksi loikatessaan Jackdaw-laivansa kyytiin, joka lähti heti purjehtimaan karkulaisen perään. Seurasi meritaistelu, jossa toisen laivan purje tuhoutui ja Jackdawn miehistö seurasi kapteeniaan paatin kannelle. Kun kohde oli päästetty onnistuneesti päiviltä, sai Edward vaihtoehdon ottaa vallatun laivan miehistöä korvaamaan omia tappioitaan tai assimiloida koko paatin kasvavaan Kenway-laivastoon.

Tämä on mainos:

Kaikki tämä tapahtui ilman yhtäkään latausruutua. Ei välähdystäkään siitä. Kehittäjät alleviivasivat pointtiaan vetämällä esiin kartan, josta näki heti, miten paljon Black Flag joutuu rouskuttamaan yhdellä kertaa. Alue on valtava, ja siihen kuuluu kolmen suuren kaupungin lisäksi avoimia meriä täynnä laivueita, saaria ja salattuja aarteita. Peli on kuin Far Cry 3 merirosvoilla. Se näyttäisi ottavan Assassin's Creed III:n vahvimman elementin ja käärivän koko tarinansa sen ympärille. Kuulostaa hyvältä ainakin konseptina, eikä toteutuskaan näyttänyt hullummalta.

Playstation 4:llä peli on kaunis. Matka Havannaan tarjoili kuhisevan kaupungin, joka toi mieleen AC II:n Italian, mutta visuaalisesti se ei ollut niin kaukana AC III:n satamakaupungeista kuin voisi luulla. Jälki on tehokkaan PC:n tasoa.

Pellin alla hyrisevä tehopaketti ei kuitenkaan päässyt tässä tapauksessa oikeuksiinsa kaupungeissa, vaan viidakkomaisemissa. Kun Edward sukelsi pusikkoon matkallaan atsteekkien temppeliin, piirtyivät yksittäiset oksat ja lehdet ruudulle lähes todentuntuisesti. Oli kuin joku olisi ohimennen tiputtanut tuoreen teknologiademon pelin keskelle. Myös räjähtävä linnake sylki tonneittain kiveä ja savua ympäristöönsä, meren aallot näyttivät uskottavilta ja näkemäni ukkosmyrsky oli kerrassaan järisyttävä. Tuntuukin siltä, että kehittäjät ovat päättäneet käyttää nimenomaan luontoa gallerianaan seuraavan sukupolven saavutusten esittelyyn.

Grafiikan puskeminen uudelle tasolle on tietysti yksi keskeisiä seuraavan sukupolven avainalueita, mutta se ei ole niistä ainoa. Myös verkostoituminen on kuuma aihe, ja sitä nähtiin esittelyssä pelin oheisohjelmiston ja sisällönjakamisen muodossa. Tablettiversiossa pystyy selailemaan maailmankarttaa ja tökkimään siihen navigointipisteitä, jotka ilmestyvät sitten automaattisesti peliin. Se vaikuttaa hieman turhalta, mutta kenties kasvavan laivaston ympärille rakennettu talousjärjestelmä tekee siitä relevantin. Lisäksi se tarjoaa tilaisuuden tahkota joitain saavutuksia bussimatkojen aikana.

Tämä on mainos:

Toinen aspekti onkin sitten kinkkisempi. Pelissä löydetyt alueet ja tapahtumat jaetaan suoraan kavereiden peleihin. Esittelyssä nähty valas ilmaantui pysyvästi kartalle, ja peli pingasi tiedon jaetuksi myös kavereiden kanssa. Tämä uhkaa viedä pelistä sen tutkimisen ja löytämisen ilon, joka on luonnollisesti suuri osa sen viehätystä, joten toivon mukaan tämmöisen jakamisen voi halutessaan laittaa pois päältä.

Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black Flag

Black Flagin maailma on avoinna heti alusta asti, ja merellä saa seilata vapaasti. Kartalle on kuitenkin asetettu strategisia linnakkeita, jotka pitää peitota ennen kuin joillekin alueille on asiaa. Esittelyssä nähtiin kuinka Jackdaw otti tykeillä mittaa yhdestä raskaasti aseistautuneesta linnakkeesta, jonka jälkeen Kenway kiipesi miehistöineen raunioihin hoitelemaan eloonjääneet - jälleen ilman yhtäkään latausruutua.

Vapaus tutkimusmatkailuun on raikas tuulahdus, ja Black Flag tuntuu tässä korjaavan AC III:n aiheuttaman pettymyksen. Lisäpuuhastelu ja sivutehtävät tekevät avoimesta maailmasta immersiivisen ja ennen kaikkea hauskan paikan, jossa voi vaikka välillä unohtaa salamurhaajien ja temppeliritarien välisen ikuisen sodan.

Taistelu vaikuttaa yhtä sujuvalta kuin kolmosessa, mutta vihollisten luvataan olevaan haastavampia. Pistooleilla pystyy nyt tähtäilemään vapaammin, ja mukana on myös puhallusputki, jonka nuolten myrkky saa kohteen sekoamaan ja pieksemään kavereitaan samalla, kun Kenway katoaa taas varjoihin. Miehistölle voi löytää ja avata uusia merellisiä lauluja, ja myös salamurhadiilit ovat edelleen osa peliä, monien muiden oheispuuhien kera.

Assassin's Creed IV: Black Flag on takuulla mittava seikkailu, jonka keskellä on edelleen perinteinen AC-kokemus suoraan edellisestä pelistä. Se saattaa olla heikoin osa tätä uutta uljasta maailmaa, mutta kenties riittävän pieni, ettei se pääse verottamaan laajempaa merellistä kokemusta.

Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed IV: Black Flag
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä