Suomi
Gamereactor
arviot
Kid Icarus: Uprising

Kid Icarus: Uprising

Kid Icarus -sarjan edellisestä osasta on ehtinyt kulua jo yli 20 vuotta. Jatko-osalle asetetut odotukset ovat ajan mittaan kasautuneet, mutta Nintendo osoittaa kykenevänsä tekemään kunniaa sarjan perinnölle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kid Icarus: Uprising on peli faneille, mutta se tulee myös voittamaan puolelleen monia uusia pelaajia. Se on kuin kokoelma lainauksia parhaista NES-klassikoista, mikä paistaa lävitse pelimekaniikoissa, mutta erityisesti tarinassa Pitistä ja tämän kumppanista Palutenasta. Kyseessä ei kuitenkaan ole vain uudelleenlämmittely, vaan Uprising on täysin uusi ja sangen laaja peli - vieläpä hiton hyvä sellainen.

Ytimessään Kid Icarus: Uprising on raideräiskintä, jossa ammutaan vihollisia ja lennetään niin että höyhenet pöllyävät. Tämän lisäksi jokaisessa tehtävässä tulee vastaan laskeutumispaikka, josta jatketaan jalan ja peli muuttuu kolmannen persoonan räiskinnäksi.

Kentät ovat täynnä salaisia huoneita, joista osaan on asiaa vasta kun käytössä on oikea vaikeustaso. Tasot säätyvät automaattisesti taustalla (asteikolla yhdestä yhdeksään), mutta pelaaja voi uhrata keräämiään sydämiä puskeakseen vaikeusastetta manuaalisesti vielä korkeammalle ja ansaitakseen entistä enemmän sydämiä. Tämä vaikuttaa myös siihen, pääseekö pelaaja alueille, joilta löytyvät uudet ja harvinaiset aseet.

Aseiden haalinta onkin mahtava motivaattori pelissä. Niiden tarkkaa määrää on vaikea sanoa, mutta löydettävissä on ainakin kaksi tusinaa ja näistä Fire Blast Blade ja Staff of Knowledge lähtevät mukaan jo alussa. Aseet jakautuvat eri luokkiin, kuten jousiin, nuijiin, miekkoihin, tykkeihin, sauvoihin ja kynsiin. Näistä yhdet sopivat luonnollisesti paremmin lähitaisteluun, toiset etäämmältä räpsimiseen. Kaikista löytyy myös erityisominaisuuksia kuten täysi suoja, vakaus, myrkyllisyys ja niin edelleen. Pelisysteemi on erittäin hyvin tasapainotettu ja antaa pelaajalle paljon vapautta päättää, miten haluaa pelin kokea.

Tämä on mainos:

Mutta ei siinä kaikki. Aseita voi nimittäin yhdistellä luodakseen kokonaan uusia vempeleitä. Yhdistäminen tapahtuu sinänsä yksinkertaisen ruudukon mukaisesti, mutta tämä on itse asiassa todella syvä minipeli, koska jokaisen yhdistetyn uuden aseen voi yhdistää taas uusien luomusten aikaansaamiseksi. Uusia värikkäitä härpäkkeitä tekee mieli nähdä lisää ja lisää. Takomiseen voi tappaa tunteja jo ennen kuin edes pääsee pelikentälle asti. Tietenkin tarjolla on myös asekauppa niille, jotka ovat keräilleet sydämiä talteen. Hinnat ovat kuitenkin sellaisia, että pelaaja joutuu pähkäilemään, kannattaisiko säästää tovi vai tuhlata heti alemman tason aseisiin.

Kid Icarus: Uprising
Virtaviivaiset grafiikat hyödyntävät koko väripalettia ja toimivat hienosti myös 3D:nä.

Koska tässäkään ei selvästi ole vielä tarpeeksi, on myös erityisvoimien valikoimiseksi oma minipelinsä, eräänlainen 6x6 ruudun mini-Tetris, johon sovitellaan erilaisia voimia yhtäaikaista käyttöä varten. Tarjolla on tosin neljä integroitavaa esiasetusta, joten aina ei ole tarvis lähteä vääntämään alusta asti. Ja hyvä niin, sillä pelissä on perustoiminnan lisäksi niin paljon tehtävää, että se meinaa jo hengästyttää.

Ne jotka pääsevät ydinpeliin asti palkitaan sujuvilla grafiikoilla, jotka toimivat moitteetta myös 3D-tilassa. Kenttäsuunnittelu on upeaa, todella monipuolista ja aina yllättävää. Maan kamaralla Pit saa tukea monenlaisilta tahoilta, kuten esimerkiksi ajettavalta mechiltä, sekä kohtaa suurikokoisia, joskus varsin haastaviakin pomovastustajia. Kameratyö on tosin ajoittain hieman ärsyttävää, mutta tämä ei vähennä grafiikan näyttävyyttä. Loisteessa piisaa ja se kertoo tiimistä, jolle mikään idea ei ole ollut liian absurdi. Samalla hypnoottiset Nintendo-saundit virtaavat kaiuttimista, eikä niissä epäillä käyttää esimerkiksi huilumaista okariinaa. Myös englanninkielinen ääninäyttely toimii kuljettaen tarinaa sujuvasti eteenpäin.

Tämä on mainos:
Kid Icarus: Uprising
Kampanjan ja monien salaisten arkkujen lisäksi tekemistä löytyy myös nettipelin puolella.

Toiminnan luonteesta johtuen konsolin kannattelu pelatessa voi olla hivenen vaivalloista, koska Pitiä ohjataan toisella kädellä ja aseita nakutellaan styluksella. Siksipä mukana tulee erityinen teline, joka tukee konsolia pöydällä. Teline vapauttaa molemmat kädet täysipainoisesti ohjaamiseen lievittäen kramppiotteita. Lisäksi Nintendo on ajatellut myös vasenkätisiä tukemalla Circle Pad Prota.

Todella tiiviin soolokampanjan jatkoksi löytyy täysiverinen moninpeli. Tarjolla on erilaisia pelimuotoja, ja toiminta onnistuu kuuden pelaajan kesken niin paikallisesti kuin myös verkon välitykselläkin. Mikäli aulaa ei saada täyteen, osaa peli täyttää tyhjät paikat boteilla. Aseiden merkitys näkyy hienosti myös verkkokarkeloissa, sillä pelaajat pääsevät käyttämään koko yksinpelissä keräämäänsä arsenaalia ja voivat ansaita palkintoina lisää aseita. Tämän lisäksi pelaajat voivat käydä kauppaa aseistaan Street Passin välityksellä.

Hienot aseet eivät kuitenkaan ole ainoa tämän mainion seikkailun salaisuus. Joidenkin asioiden avautumista joutuu odottelemaan jopa toiseen tai kolmanteen pelikertaan saakka, kun on tarpeeksi hyvä astumaan vihoviimeisiin huoneisiin enkelipojan kanssa. Kid Icarus: Uprising antaa 3DS:lle siivet, ja se on Nintendon kevään ehdoton hittipeli.

HQ
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Runsaasti sisältöä, herättää keräilyvimman, riittävästi vaihtelua, hienot pomotaistelut
-
Pitemmät sessiot luonnistuvat vain pöytätelineen kera
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Leevi Rantala

Kid Icarus täräytti minulta kerralla tajun kankaalle. Saumattomasti pyörivä, kuvankaunis räiskintäpeli lumosi minut heti ensimetreillä. Siitä löytyy nimittäin kaikkea mitä tällaiselta peliltä saattaa ja uskaltaa toivoa.

Pelissä on runsaasti sisältöä jo pelkästään yksinpelin puolella. Pelin kentät ovat sopivan vaihtelevia ja niissä liikutaan aina sekä ilmassa että maanpinnalla. Kenttien uudelleenpelaamista kannustetaan erilaisilla haasteilla ja niistä saatavilla palkinnoilla. Eräs keskeinen elementti pelissä on myös Pitin asevarustuksen kohentaminen. Aseiden keräämiseen ja niiden kehittämiseen saa tuhlattua myös runsaasti aikaa.

Ohjaus on luonnollisesti tärkeässä asemassa tällaisissa raideräiskintäpeleissä ja ne toimivat lähes täydellisesti. Ammuskeleminen on helpompaa ilmassa, sillä taivaalla liidellessä ei tarvitse välittää kuin vihollisten listimisestä ja heidän väistelystään, mutta maanpinnalla Pitin töppösiä täytyy ohjata itse. Maankamaralla liikkuminen on myös pääosin luontevaa, mutta nopealla tatinheilautuksella tehtävät väistöliikkeet aiheuttivat minulle vaikeuksia. Tällöin koko konsoli heiluu käsissä sen verran, että kolmiulotteisuus häviää välillä täysin. Toki asiaan löytyy ratkaisu pelin mukana toimitettavan tuen avulla, mutta tällöin täytyisi istua pöydän ääressä. Itse tykkään pelata käsikonsolipelejäni mukavasti sohvalla löhöten, joten tuen käyttö jäi minulla lähinnä pikaiseksi testiksi.

Jos yksinpelistä haluaa pitää taukoa, niin hyppy moninpelin puolelle onnistuu helposti. Ihmisiä vastaan voi nahistella joko lähiverkossa tai sitten netin välityksellä. Tarjolla on sekä tiimipohjaista taistelua että "kaikki kaikkia vastaan" -tyyppistä nujakointia. Moninpeli ja yksinpeli on onnistuttu ovelasti limittämään toisiinsa, sillä hahmo käyttää yksinpelissä kehitettyjä aseita ja moninpelistä saa palkinnoiksi yksinpeliä hyödyttäviä tavaroita. Lisäksi pelaaminen verkon kautta toimii hyvin, eikä viivettä esiintynyt lainkaan.

Kid Icarus: Uprising tarjoaa taattua viihdettä räiskintäpelien ystäville. Pitin seurassa on mukava liidellä kauniissa maisemissa tuhansia vihollisia räiskien. Kevyet roolipelimäiset piirteet, lisähaasteet ja saumattomasti yksinpeliin yhdistyvä moninpeli luovat peliin todella paljon lisäsisältöä, joten pelissä riittää pelattavaa pitkälle kesään.

9/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
Kid Icarus: UprisingScore

Kid Icarus: Uprising

ARVIO. Kirjoittaja Christian Gaca

Kid Icarus -sarjan edellisestä osasta on ehtinyt kulua jo yli 20 vuotta. Jatko-osalle asetetut odotukset ovat ajan mittaan kasautuneet, mutta Nintendo osoittaa kykenevänsä tekemään kunniaa sarjan perinnölle.

0
Kid Icarus fanien uudelleen tekemänä

Kid Icarus fanien uudelleen tekemänä

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Faniprojekteilla on tapana päätyä deletoiduiksi ainakin jossain vaiheessa, mutta se ei estä ihmisiä yrittämästä. Tällä kertaa työn alla on ollut klassisen Kid Icarus...



Ladataan seuraavaa sisältöä