Suomi
Gamereactor
arviot
Tormented Souls

Tormented Souls

Klassikosta ammentava keskinkertainen ja kömpelö tekele

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Tormented SoulsTormented Souls

Jotkin pelit luovat oman tyylinsä ja aloittavat sarjoja, joista muut haluavat ottaa oppia. Yksi tällainen klassikkoteos on se ensimmäinen Resident Evil, jonka myötä kolmannen persoonan kauhupelit kokivat melkoisen nousun. Toki ajatus oli esitelty jo Alone in the Dark -sarjassa, mutta uskaltaisin väittää ensimmäisen Resident Evilin toimineen siltikin lähtölaukauksena kauhupeleille. Se esitteli aikanaan monia uusia ideoita, ja siitä ammensivat innostustaan lukuisat sitä seuranneet kauhupelit. Uusimpana vesana katraaseen liittyy Tormented Souls, joka aika häpeilemättä hyödyntää esikuvansa ideoita ja suunnitteluratkaisuja.

Tormented Soulsin pääosassa nähdään Caroline Walker, joka saa postissa kryptisen kirjeen Wildbergerin sairaalasta. Kirjeessä on kuva kaksosista ja teksti, jossa he syyttävät Carolinea heidän hylkäämisestään. Kirje jää kummittelemaan Carolinen mieleen, ja parin viikon päästä hän päättää lähteä selvittämään Wildbergerin sairaalaan sitä, mistä kuvassa oikein on kyse. Ei mene kauankaan, ennen kuin päähenkilömme kokee järkyttävän takaiskun ja joutuu taistelemaan henkensä edestä sairaalassa majailevia demoneja vastaan.

Tormented SoulsTormented Souls
Tämä on mainos:

Pelinä Tormented Souls on kuin se klassinen Resident Evil. Caroline tutkii sairaalaksi muutettua mystistä kartanoa ja ratkoo etenemistä hidastavia pulmia. Jostain syystä mukaan on päätetty laittaa myös tallentamisen rajoittaminen, eli pelin voi tallentaa vain, jos käyttää kertakäyttöisiä sanelukoneen nauhoja. Tämä on ehkä yksi eniten vihaamistani piirteistä, sillä mikään ei syö pelimotivaatiota yhtä paljon kuin se, että joutuu koluamaan samoja paikkoja kerta toisensa jälkeen ihan vain sen vuoksi, että tallensi väärässä välissä eikä uutta sanelukoneen nauhaa ole missään.

Nykyajan standardeista poiketen menoa kuvataan etukäteen valituista kuvakulmista, mutta ohjaus on päätetty muuttaa menneiden vuosien kankeasta liikkumisesta modernimmaksi. Valitettavasti suunnitteluratkaisu ei oikein toimi.

Vanhojen kauhupelien niin kutsuttua "tankkiohjausta" kritisoidaan ihan aiheesta siitä, että sen avulla liikkuminen on todella kankeata. Tämä pitää paikkansa, mutta ohjauksella on hyvin tärkeä etu, sillä sen myötä kuvakulman vaihtuminen ei vaikuta pelihahmon liikkeeseen. Katsoipa mistä tahansa vinkkelistä, niin ylöspäin painaminen liikuttaa hahmoa aina eteenpäin. Tormented Souls päätti kuitenkin vaihtaa ohjauksen sellaiseksi, missä hahmo liikkuu siihen suuntaan ruudulla, mihin ohjaustatilla osoitetaan. Tämä ei mielestäni toimi, sillä kuvakulman vaihtuessa eteenpäin käveleminen voi vaatia ohjaustatin painamista tyystin eri suuntaan. Onneksi peli ei vaihda suuntaa lennosta, mutta heti kun tatista hellittää, aivot pitää orientoida uusiksi kuvakulmasta riippuen.

Pelissä on mukana myös tankkiohjaus, mutta jostain syystä se on lukittu täysin tattien ulkopuolelle. Lisäksi sen herkkyyttä ei voi muuttaa, joten se todellakin on kankea tapa liikkua. Paras vaihtoehto olisi ollut antaa pelaajan valita ohjaustyyli ja vaihtaa sen herkkyyttä. Sopivan rivakasti toimiva tankkiohjaus vasemmassa analogitatissa olisi ollut oma valintani, mutta nyt mennään näillä, mitä on tarjolla.

Tämä on mainos:
Tormented SoulsTormented Souls

Pelin tarinankerronta tökkii myös ja pahasti. Ensinnäkin lähtökohdat sille, miksi Caroline ylipäätään tutkii koko paikkaa ovat todella heppoiset, eikä juonessa tunnu olevan mieltä. Esimerkiksi löydettyään seinälle maalatun viestin, jossa mainitaan kuvassa esiintyvien kaksosten joutuvan kohta leikkauspöydälle, Caroline tulkitsee tämän olevan tapahtumassa juuri sillä hetkellä. Tässä ei ole oikein järkeä, sillä mikään ei viittaa tällaiseen mahdollisuuteen, vaan yhtä hyvin viesti voisi olla vaikkapa viikkojen, kuukausien tai jopa vuosien takaa. Juonenkuljetus kompastelee muutenkin jatkuvasti, ja tarinankerrontaan olisi pitänyt satsata enemmän. Pelin alussa nähdään myös eräs vastenmielisimmistä kohtauksista, johon olen törmännyt. Kyseessä on kohtaus kylpyammeessa, eikä sillä ole mitään tekemistä myöhempien tapahtumien kanssa. Koko kohtaus huokuu seksuaalista väkivaltaa, ja jättää pahan maun peliä kohtaan. Ihan yhtä lailla päähenkilö olisi voinut herätä vaikkapa leikkauspöydältä leikkauskaavussa, eikä kauhun tunne olisi tästä vesittynyt.

Pelin parasta antia ovat sen pulmat. Ne ovat pääosin hyviä, mutta mukaan mahtuu myös pari heikompaa tekelettä. Parhaimpiin kuuluvat mielestäni erikoiseen avaimeen liittyvät ongelmat, kun taas heikoimpiin kuuluu kirjaston oveen liittyvä pähkinä. Ensinnäkin siinä viitataan henkilöön, jota ei esitellä pelissä vaan hän on ollut oikeasti olemassa. No, onnistuin ratkaisemaan ongelman tästä huolimatta, mutta en päässyt eteenpäin. Pikainen haku kertoi minulle, että ratkaisuni oli oikein, mutta että peli on todella tarkka napinpainallusten ajoituksesta. Muitakin outoja pulmia tulee vastaan, mutta kuten sanottua suurin osa näistä on oikein hyviä.

Tormented SoulsTormented Souls

Audiovisuaalinen anti on kokonaisuutena enintään keskinkertaista. Hahmomallit eivät ole kovin tarkkoja ja esimerkiksi pelin aikana kohdattavan oudon papin suu ei liiku lainkaan hänen puhuessaan. Hirviöt noudattavat pelin teemaa, mutta osa niiden liikkeistä on todella nykiviä. Enkä tarkoita nykiviä hyvällä Silent Hill -pelien tavalla, vaan yksinkertaisesti animaatioista näyttää melkein puuttuvan osia. Äänipuolella suurin kiitos kuuluu musiikille ja taustaäänille, jotka luovat painostavaa tunnelmaa. Kartanon narahdukset ja painostavat melodiat karmivat saaden ajoittain mukavasti niskakarvat nousemaan pystyyn. Sen sijaan ääninäyttelijät karmivat aivan toisesta syystä, sillä he ovat yksinkertaisesti kamalia. Minä kun luulin, että alkuperäisen Resident Evilin ääninäyttelijät olivat huonoja, mutta kyllä tässä päähenkilö vetää riman vieläkin alemmaksi.

Kokonaisuutena Tormented Souls on keskinkertainen Resident Evil -klooni, jonka parasta antia ovat sen kekseliäät pulmapähkinät. Toteutukseltaan ja juonenkuljetukseltaan se ei onnistu vakuuttamaan, mutta mikäli tosiaan vanhat ressut ja Silent Hillit iskevät, niin kyllä tämän pelaa kerran läpi.

HQ
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Paljon kekseliäitä pulmapähkinöitä ratkottavaksi, äänimaailma luo ajoittain todella hyytäviä hetkiä, juonenkuljetus ontuu, visuaalinen anti keskinkertaista, ääninäyttely aivan kamalaa
-
Ohjattavuuden ongelmat, tallentaminen sidottu kertakäyttöisiin sanelukoneen nauhoihin, kylpyammekohtaus on tyystin tarpeeton ja mauton
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä