Suomi
Gamereactor
arviot
Ghostwire Tokyo

Ghostwire Tokyo

Haamujahtia omalaatuiseen japanilaiseen tyyliin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Ghostwire TokyoGhostwire TokyoGhostwire Tokyo

Mitäs kummaa, Tokion aina niin vilkkaat kadut ovat yllättäen täysin autioituneet. Hylättyä kaupunkia peittää nyt mystinen savu ja sen myötä ilmestyneet haamut, jotka selvästikin liittyvät tapahtumiin. Tämä ei ole kuitenkaan oudointa tilanteessa kadulta juuri heränneelle Akitolle. Hänen kehonsa juuri vallannut ulkopuolinen sielu väittää Akitoa kuolleeksi, ja kuulemma ainoastaan tämän sielun ansiosta Akito voi yleensä ottaen enää edes toimia. Varsin omalaatuinen pari sopii yhteistyöstä kaupungin ja Akiton kadonneen siskon pelastamiseksi, jotka yllättäen liittyvät toisiinsa.

Ghostwire: Tokyo yhdistelee kummituksia, taikavoimia ja japanilaista mytologiaa mystiseksi seikkailuksi, joka koetaan Akito-hahmon silmistä. Tarinaa seuratessa vapaasti koluttavassa kaupungissa ydintoiminnoiksi muodostuvat eteen tulevien vihollismassojen harventaminen ja kadonneiden ihmisten sielujen pelastaminen. Vahvat japanilaiset perinteet aina leijuvia kissoja kaupanpitäjinä ja hämyllä tavalla toimivaa karttaa myöten muovaavat menoa parhaimmillaan varsin eksoottiseksi ainakin länsimaiselle yleisölle. Korkealentoista tarinaa toppuuttelee kuitenkin varsin tuttu pelattavuus.

Ghostwire TokyoGhostwire TokyoGhostwire Tokyo
Tämä on mainos:

Ensimmäisen persoonan tyylilajin tapaisesti pelaaja pystyy ampumaan erilaisia taikoja vihamielisiä haamuja kohti ja suojautumaan tai väistelemään näiden hyökkäyksiä. Tarinan edetessä hahmo oppii uusia voimia tehden taistelusta entistä monipuolisempaa ja värikkäämpää moninaisia uhkia vastaan. Suoran hyökkäyksen vastapainoksi peli mahdollistaa myös hiiviskelyä vihollisten selustaan ja lopettamaan näitä piruparkoja yllättävällä kertaiskulla. Vihollisen tuhoamisen ohella pelaajan tehtäväksi jää kerätä talteen ilmassa leijuvia kadonneita sieluja ja edelleen lähettää ne hahmon apurille pelastusta varten puhelinkoppien välityksellä. Näiden haamujen kanssa siis tiedät kenelle soittaa. Tämä sivutoiminta näyttää selkein luvuin, kuinka paljon sieluja pelastettavaksi Tokiossa riittää, ja konkretisoi yhdeltä kantilta pelaajalle asetettujen tavoitteiden määrää.

Taistelun ja oikeastaan koko maailman ytimessä pörrää taikavoima, jota kutsutaan Etheriksi. Pelaaja latailee voimavarojaan purkamalla kaupunkiin ilmestyneitä leijailevia esineitä kukistettujen vihollisten ohella. Mitä kovempia paukkuja vihollisiin latailee, sitä enemmän ne Etheriä pelaajalta syövät. Taikavoimien ehtyessä, pelaaja voi jatkaa taistelua muutamin tavallisin taistelukeinoin, mutta haastekerroin kasvaa tällöin aika lailla. Onneksi avoin maailma mahdollistaa pakenemisen tilanteista ja voimien keräämisen muualta uutta koitosta varten. Voitetut viholliset kerryttävät kokemuspisteitä, joita pelaaja voi hyödyntää hahmon kykyjen ehostamiseen muun muassa nopeudesta tehokkuuteen.

Pelin monipuolinen toiminnallisuus kärsii hieman optimoimattoman ohjattavuuden parissa. Hahmo liikkuu jotenkin häiritsevän hitaasti ja kääntyily on luonnottoman jäykän oloista, joita Playstation 5 -ohjaimen ominaisuuksien hyödyntäminenkään ei pelasta. Vastaavanlainen liikehdintä on tuttua VR-peleissä, mikä saikin miettimään, olisikohan Ghostwire: Tokyota suunniteltu jossain vaiheessa virtuaaliseen muotoon. Pelissä hyödynnetään useita ominaisuuksia käsin huitomalla, jotka ovat kuin suoraan VR-peleihin luotuja. Niin tai näin, tällä hetkellä pelille tekisi kuitenkin hyvää saada toiminnallisuudet paremmin optimoitua sulavampaan liikehdintään.

Ghostwire TokyoGhostwire TokyoGhostwire Tokyo
Tämä on mainos:

Kaupunkia tutkiessa pelaaja saa osakseen ison määrän japanilaista kulttuuria. Varsin yksityiskohtaisesti mallinnetussa Tokiossa riittää koluttavaa sen ollessa pullollaan kerättävää tavaraa ja tutkittavia alueita, jotka valottavat paikallisia tapoja ja uskomuksia. Lukuisten sivutehtävien lisäksi pelaaja voi etsiä tuntikaupalla kätkettyjä aarteita ja muuta tauhkaa aina roskakoreista alttareihin, jotka joko auttavat pelaajaa etenemään, kertovat asioiden taustoista tai päivittävät hahmon visuaalista ilmettä.

Ghostwire: Tokyon ilmeeseen on ladattu mukavasti persoonallisuutta. Kummitusten suunnittelu liikehdintää myöten on kivasti tyylitelty vahvistaen luonnotonta ja pelottavaa olemusta menemättä kuitenkaan kliseiseen säikyttelyyn. Tokion kadut on täytetty uskottavasti yksityiskohdilla, mutta harmillisesti suuri osa nähtävästä roinasta on staattista kulissia ilman vuorovaikutusmahdollisuuksia. Ja vaikka peli herutteleekin nykypäivän tehosteilla - kuten säteenseurannalla - ei kokonaisilme ihan kauheasti vaikuta nykykonsolisukupolven tuotokselta. Ei peli missään nimessä ruma ole, mutta ihan yhtä hyvin lähes vastaavan tuotoksen olisi voinut odottaa näkevänsä Playstation 4 Pro:lla varsinkin, kun peilitkään eivät edes heijasta maailmaa tai sen hahmoja. Graafiseen laatuun panostava asetus päällä peli tuntuu myös nykivän paikoittain pahastikin Playstation 5:lla. Sentään latauksia ei tarvitse juuri odotella.

Ghostwire TokyoGhostwire TokyoGhostwire Tokyo

Persoonallisuutta on mukana myös pelin äänimaailmassa. Taikojen teossa on uskottavaa luonnetta, ja erityisesti haamujen ääntely on sopiva yhdistelmä ihmismäisiä ja luonnottomia orgaanisia ääniä saaden aikaan epämiellyttävää ja karmivaa tunnelmaa. Lisättyjen luonnonäänien - kuten sateen - sekaan on yhdistelty kaiken maailman narinaa ja rahinaa saaden peli kuulostamaan osuvasti siltä kuin se kaikkine taikoineen ja henkineen näyttääkin. Japanilainen ääninäyttely kuulostaa uskottavalta ja hahmojen välisissä kuittailuissa on tunnetta mukana. Musiikki taas tuntuu olevan täysin taka-alalla, eikä siitä oikein ole mitään muistikuvia.

Ghostwire: Tokyo ei ole ihan niin originaalituotos kuin mitä se ehkä luulee olevansa. Persoonallisen ilmeen alla hyrrää suoraviivainen ja hieman itseään toistava räiskintä, joka kaipaisi napakampaa hahmon hallintaa ja yleistä optimoimista. Tästä huolimatta pelin kiehtova suunnittelu ja omalaatuinen tunnelma onnistuvat pitämään mielenkiintoa yllä, jolloin Tokion tutkimiseen jää koukkuun, ja halu tietää mitä seuraavaksi tapahtuu vain kasvaa tarinaa seuratessa.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Omaperäinen suunnittelu, kiehtova tunnelma, paljon puuhaa
-
Jäykkä ohjattavuus, suorituskykyyn liittyvät ongelmat, tarina karkaa hieman liian oudoksi paikoittain
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä