LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      arviot
      Death's Door

      Death's Door

      Korppisoturi ja kuoleman ukset

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto
      HQ
      Death's DoorDeath's DoorDeath's DoorDeath's Door

      Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

      Laadukkaista mutta temaattisesti hieman levottomista pelijulkaisuistaan tunnettu Devolver Digital on ollut tänä vuonna mukavasti vedossa uusine peleineen. Maaliskuussa 2021 ilmestynyt Loop Hero -roolipeliseikkailu ja alkukesästä julkaistu Sludge Life ovat edustaneet tyylikkäässä omintakeisuudessaan pelivuoden yllätyksellisimpiä käänteitä. Myös heinäkuussa PC-pelaajien ja xboxaajien riemuksi ilmestynyt Death's Door -seikkailupeli kiinnitti itseensä huomiota tunnelmallisen seikkailemisen ja näyttävien pomotaistojensa tiimoilta.

      Marraskuussa 2021 myös muilla alustoilla pelaavat konsolisoturit pääsivät asettumaan Death's Doorin korppisoturin sulkiin seikkailussa, joka yhdistelee Souls- ja Legend of Zelda -sarjan elementtejä itseensä. Nintendon kruununjalokivisarjan vanhempien osien lineaarisissa jalanjäljissä pysyttelevä Death's Door pärjää erinomaisesti myös Zeldan ja Linkin kotikentällä, ja Souls-pelien armottomista taisteluista ammentava peli osaa tasapainoilla rennon seikkailemisen ja näyttävien mutta Souls-mittarilla armollisina pysyttelevien mittelöiden välimaastossa.

      Tämä on mainos:
      Death's DoorDeath's DoorDeath's DoorDeath's Door

      Pelaajan ohjastama korppisoturi työskentelee sieluja keräävänä viikatehenkilönä, joka keräilee sieluja talteen kuolemaa kaihtavilta hirviöiltä. Yksinkertaisena hakukeikkana alkanut meininki kuitenkin sisältää melkoisia käänteitä kuolleessa maailmassa, jossa sieluistaan kiinni pitävät mahtihahmot panevat hanttiin kaikin mahdollisin keinoin. Korppisoturin tulee tutkia näyttävää ja vihollisia kuhisevaa pelimaailmaa ja käydä samalla vahvistamassa omia taistelutaitojaan kerättyjä sieluja vastaan toimiston puolella.

      Perinteinen, kahden maailman välillä sukkuloiva pelaaminen pikamatkustuksineen on siis varsin tuttua huttua toimintaroolipelien ystäville, mutta Death's Doorin toteutus värikkyydessään ja näyttävyydessään nostaa meiningin omalle tasolleen. Yläilmoista kuvattu seikkailu esittelee kiinnostavia raunioita ja värikkäitä maastoja kaikessa komeudessaan, ja maisemissa navigointi on varsin sujuvaa. Pelimaailman laajetessa ja oikoreittien syntyessä metroidvania-hengessä eri alueiden välille olisin kyllä kaivannut peliin mukaan varsinaista karttaruutua tai jonkinmoista keinoa hahmottaa pelimaailman nurkkia vähän paremmin. Death's Door tallentaa itsensä aina pelaajan käydessä sielutoimiston puolella metallisen oviportaalin kautta, ja sopivien välimatkojen päässä toisistaan sijaitsevat uksiportaalit toimivat suhteellisen riittävinä tallennuspisteinä pelimaailmassa samoiluun. Switch-version pelaaminen kannettavassa muodossa jättää yksinkertaisuudessaan ja ruokkoamattomissa valaistuksissaan toivomisen varaa, kun ennen kaikkea sisätilat ovat aika yksinkertaisen näköisiä luolia; televisiossa teräväpiirtotarkkuudella pyörivä Death's Door ei puolestaan jää juuri jälkeen muiden alustoiden graafisesta ylöspanosta. Latausajatkin pysyttelevät mukavan lyhyinä.

      Death's DoorDeath's DoorDeath's Door
      Tämä on mainos:

      Death's Doorin alussa korppisoturi on varustettu taikajousella ja käytössä verenpunaisena välähtävällä miekalla, ja omaan makuuni korppisoturin ohjattavuus on viritetty mainioksi. Hahmon liikkeissä on tiettyä hitautta, minkä johdosta nopeasti päälle ryntääviä vihollisia pitää varoa ja etsiä taisteluiden aikana lyhyitä hetkiä iskuetäisyydelle siirtymiseen. Pelin alussa neljän osumapisteen kokoinen energiamittari hupenee varomattoman pelaajan ohjaksissa äkkiä olemattomiin, ja taistelut vaativat keskittymistä ja vihujen liikeanimaatioiden ennakoimista. Ohjattavuuden ainoa suurempi totuttelukysymys liittyy vähän jäykkään jousipyssyttelyyn: hitaasti kääntyvä korppisoturi vaatii tähtäämisen lisäksi aikaa nuolen jännittämiseen, ja nopeissa pomotaistoissa jousella ei oikeastaan tee juuri mitään. Sitä vastoin nuolia hyödynnetään kiireettömissä pulmissa luontevalla tavalla, kun pelaaja voi mallailla ja sihtailla rauhassa.

      Väistelyn ja oikea-aikaisten iskujen yhdistelmän varaan nojaava taistelu korostuu mekaniikoiltaan yksinkertaisissa mutta näyttävissä pomotaistoissa. Upea vihollissuunnittelu tekee kauppansa jo ensimmäisissä isoissa matseissa, kun Death's Doorin trailerissakin nähty, kokonaisen rakennuksen kokoinen katedraalikonna (!) hönkii päälle. Death's Doorin vihollisilla ei ole näiden terveydentilaa paljastavaa kuntomittaria näkyvissä, mutta vahingoittuneet vihut punertavat näyttävästi tehden laadukkaine valoefekteineen vauhdikkaiden taisteluiden loppuhuipennuksista entistä tunnelmallisempia. Sitä vastoin maahan roiskuva kirkkaanpunainen mehumainen veri ei ole hurme-efektien parhaasta päästä, mutta toisaalta luo kuolettavaa tunnelmaa kokeilematta liiaksi onneaan pelin saaman K12-ikärajan kanssa.

      Toisaalta taas Death's Doorissa on aika paljon helpotuksia Souls-peleihin verrattuna: kuollut pelihahmo saa pitää kaikki rahat manan maille siirtymisestä huolimatta, ja taikasiemeniä keräävä korppisoturi voi kasvatella sinne tänne pelimaailmaan sijoitetuissa ruukuissa kokonaisterveyden hetkessä palauttavia taikakasveja. Manan maille siirtyminen ja kuolema ovat silti läsnä pelissä tarinallisesti. Death's Door tuo synkän pelimaailmansa ja kuolemaa avaavan tarinansa turvin mieleen Hollow Knight -pelin melankolisen meiningin.

      Death's Door on laadukas, tunnelmallinen, jännittävä ja vauhdikas peliseikkailu, jonka maailmassa ja hahmoissakin piisaa mukavasti salaisuuksia ja syvyyttäkin. Acid Nerve ei ole varsinaisesti keksinyt pomotaisteluvetoisten toimintaseikkailujen pyörää uudestaan, mutta Death's Door osoittaa, että laadukkaalla toteutuksella pääsee parhaimmillaan todella pitkälle.

      HQ
      09 Gamereactor Suomi
      9 / 10
      +
      Pelaamisen ja tekemisen määrä, hieno audiovisuaalinen toteutus, seikkailujen ja taistojen luonteva rytmitys, omalaatuinen ja kiinnostava pelimaailma
      -
      Jäykkä jousiammunta, Switch-version ajoittainen graafinen kulmikkuus
      overall score
      is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

      Aiheeseen liittyviä tekstejä

      0
      Death's DoorScore

      Death's Door

      ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

      Näyttävä seikkailu painottaa toimintaan jättäen tarinan taustalle

      0
      GR Livessä tänään Death's Door

      GR Livessä tänään Death's Door

      UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

      Acid Nerven toimintaseikkailu Death's Door julkaistiin 20. heinäkuuta 2021, ja Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Teos oli jokin aika sitten työn alla GR Livessä,...

      0
      Death's Door tulossa Playstationille

      Death's Door tulossa Playstationille

      UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

      Kehittäjä Acid Nerven Death's Door saatiin ilmoille aiemmin kuluvana vuonna, ja vastaanotto on ollut positiivista. Gamereactorin arvion voi lukea täältä. Aiemmin peli on...

      0
      GR Livessä tänään Death's Door

      GR Livessä tänään Death's Door

      UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

      On keskiviikko, ja GR Liven aika. Tänään työn alla on Acid Nerven kehittämä ja Devolver Digitalin julkaisema Death's Door, jossa on todellakin ainesta. Liity mukaan...



      Ladataan seuraavaa sisältöä