Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
arviot
Diablo II: Resurrected

Diablo II: Resurrected

Vielä 20 vuoden jälkeenkin klassinen ARPG jaksaa kiehtoa. Nyt mukaan pääsevät myös konsolipelaajat.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ
Diablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected

Kokeilin sitä alkuperäistä Diablo II -peliä vuosia sitten, mutta kesken se jäi. 3D-grafiikka ei ollut ikääntynyt kunnialla. Nyt sitten ilmoille on saatu Resurrected-versio kaikkiaan 21 vuotta alkuperäisen Diablo II:n julkaisun jälkeen. Klassinen toimintaroolipeli on saatu ensimmäistä kertaa myös konsoleille, ja siinä sivussa teknistä suoriutumista on päivitetty huolella. Alkuperäiset kaksiulotteiset "spritet" on korvattu kolmiulotteisilla malleilla, jotka voivat valaista ja jättää varjoja luoden omanlaisensa tunnelman tummasävyiseen fantasiamaailmaan. Tuotantoarvot ovat korkeammalla kuin mihin Diablo III aikoinaan pystyi, vaikkei sitä välttämättä heti alussa huomaa.

Pelaajan silmät avautuvat toden teolla niin sanotussa Legacy-tilassa, jossa voi verrata grafiikan kehitystä 20 vuoden aikana. Sen taiteellisen tyylin tunnistaa hyvin vanhastakin ulkoasusta, mutta varsinkin maisemiin on saatu niin paljon uusia yksityiskohtia, että jopa vanhoille veteraaneille on tiedossa kokonaan uusi pelikokemus.

HQ
Diablo II: ResurrectedDiablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected

Ytimeltään Resurrected on tietenkin sama peli kuin ennenkin. Alkuperäinen läiske & mäiske esitteli niin sanotun loottispiraalin, jonka vaikutukset tuntuvat vielä nykyäänkin. Vihuja päästetään pois päiviltä, kerätään kokemusta ja poimitaan maasta pudonnutta tavaraa. Näillä sitten tullaan alati vahvemmaksi ja paremmaksi, jolloin pääsee päihittämään alati vahvempia pahiksia. Valittavana on kaikkiaan seitsemän erilaista hahmoa: Amazon, Barbarian, Necromancer, Paladin ja Sorceress pääpelistä, ja sitten Assassin ja Druid Lord of Destruction -laajennuksesta. Noin lyhyesti tarkoituksena on estää helvetin valloilleen pääseminen maan päälle. Laajennus toimii samalla epilogina tähdentäen nähdyn vaivan arvoa.

Pelattuani runsaasti Diablo III:a, tuntuu Diablo II auttamatta askeleelta taaksepäin melkein jokaisella mahdollisella tavalla. Pelihahmon kehitys on melko lailla kiveen hakattu alusta alkaen, ja taistelut ovat kovin jäykkiä. Modernit pelitavat ja odotukset kokevat kolauksen, sillä onhan alla kuitenkin 20 vuotta vanha peli. Kiinnostavaa on, että jopa Hardcore-pelitilan ulkopuolellakin tavara jää matkan varrelle, mikäli henkensä heittää. Rahat (ja korkeammilla vaikeustasoilla myös kokemuspisteet) jäävät haudan luo odottamaan, ja sieltä ne voi halutessaan talteen hakea. Systeemi ei ole niin pahasti rankaiseva kuin miltä aluksi saattaa vaikuttaa, sillä tavarat ja pisteet eivät katoa, vaikka kuolisi matkalla roinaansa noutamaan. Pelaaminen nojaa vahvasti juuri varusteiden keräämiseen, joten kelteisillään omille tavaroille hiipparointi tuntuu todellakin nöyryyttävältä.

HQ
Diablo II: ResurrectedDiablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected

Uuden kauniin grafiikan ohella konsoliversio on tietenkin se jännittävin uusi osuus kokonaisuudessa. Valitettavasti perinteisellä peliohjaimella pelaaminen ei ole yhtä hauskaa Diablo II:ssa kuin mitä ehkä saattaa muistaa Diablo III:ssa. Ikävintä on, että kauempaa hyökkäyksensä suorittavien hahmojen on valittava summittainen suunta tatilla. Lisäksi sen haluamansa esineen etsiminen roskakasasta on työlästä, kun on ensin listinyt samaan nippuun joukoittain pahiksia. Moisia ongelmia ei tietenkään ole, jos apuna on hiiri.

Mukana on joitakin pelaamista helpottavia ominaisuuksia, kuten parannusjuomat, jotka matkaavat automaattisesti oikeaan paikkaan, ja kulta, joka poimitaan kyytiin automaattisesti sekin. Alkuperäistä kokemusta halajavat voivat kytkeä nämä helpotukset pois päältä, jolloin seurauksena on runsasta klikkailua hiirellä. Myös HUDin kirjasinkokoa voi muuttaa, ja nappien paikkoja uusiksi määritellä. Enimmillään neljä pelaajaa voi rientää taistoihin yhdessä, ja ristiin pelaamista tuetaan eri alustojen kesken. Oma edistys on sidottu Battle.net-tiliin, mikä auttaa kavereiden luona käydessä. Verkkopeli hyötyisi suuresti siitä, jos peli osoittaisi selkeästi, missä kaverit menevät kullakin hetkellä.

Diablo II: Resurrected on mahtava juttu vanhoille faneille, mutta muille pelaamista ei välttämättä voi suositella nykyaikana. Seuraaja Diablo III on kaikin tavoin parempi peli, ja samalla selvästi aloittelijaystävällisempi. Jos aloittaa Diablo II:n pelaamisen niin pitäisi jo ennakkoon tietää aika hyvin, mitä tulossa on. Tämä siksi, ettei peli sitä itse kerro. Pelimekaniikan ja sisällön puolesta aika on ajanut klassikosta pahasti ohi. Historiallisena katsauksena Resurrected on tietenkin mitä parhain.

Diablo II: ResurrectedDiablo II: Resurrected
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Ympäristöt näyttävät yleensä hyviltä, Legacy-tila paljastaa ajan kulumisen, haastava pelattavuus, pelikokemus muuttuu lopussa melkoisesti
-
Edistyminen ja tuunausmahdollisuudet auttamatta vanhentuneet, alku on todella hankalaa, peliohjaimella pelaaminen on selvästi parempaa lyömäasehahmoilla
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä