Suomi
Gamereactor
arviot
Psychonauts 2

Psychonauts 2

Tim Schafer ja kumppanit ovat tehneet edeltäjää paremman pelin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Peliala on joskus julma ja armoton. Alkuperäinen Psychonauts oli yksi aikakautensa luovimmista ja omaperäisimmistä tasoloikkapeleistä, mutta sitä ei ostanut kukaan. Tarina jäi pahasti kesken, eikä juuri kukaan uskaltanut toivoa jatkoa olevan tulossa. Tasoloikkapelien suosio on kuitenkin kasvanut, ja alkuperäisen Psychonautsin suosio on ajan saatossa sekin noussut. Jatko-osalle näytettiin vihreää valoa vuonna 2015, ja nyt kuusi vuotta myöhemmin Psychonauts 2 on täällä.

Tarina jatkuu siitä, mihin VR-peli Rhombus of Ruin lopetti. Meno alkaa vain viikko sen jälkeen, kun Raz pilasi Coach Oleanderin pahat aikeet ensimmäisen Psychonautsin lopussa. Psyykkiset agentit ovat suorittamassa tehtävää Dr. Loboton mielessä. Tavoitteena on selvittää, kuka laittoi hänet kidnappaamaan psykonauttien johtajan Truman Zanotton. Ryhmä tekee kaksi paljastavaa havaintoa. Ensinnäkin organisaatioon on soluttautunut petturi, sillä Loboton mieleen on aseteltu ikäviä ansoja. Toisekseen psyykkinen pahis nimeltä Maligula aiotaan tuoda takaisin haudan takaa.

Heti aluksi on annettava ylistystä käsikirjoituksesta ja henkilöhahmoista. Laatua voisi verrata Ratchet & Clankiin, sillä meno on usein absurdia, ja mukana on hienovaraisia vitsejä aikuiseen makuun. Käsikirjoitus on aidosti hauska, ja henkilöhahmot onnistuvat vakuuttamaan vielä 16 vuotta alkuperäisen pelin julkaisun jälkeenkin. Toivoin enemmän aikaa esimerkiksi Sachalle ja Coach Oleanderille, joilla oli nykyistä suurempi rooli alkuperäisessä pelissä. Uudet henkilöhahmot ovat silti niin ikään laadukkaita.

Mielenmaisemalliset kentät ovat juuri niin luovia ja jokaisen henkilöhahmon sisäistä elämää heijastavia kuin vain olla pitää. On vaikuttavaa, miten paljon vaihtelua ja erilaisia pelityylejä Double Fine on onnistunut mukaan sisällyttämään. Näin ollen jokaista uutta kenttää odottaa aidosti mielenkiinnolla.

Alkuperäinen Psychonauts on edelleen yksi parhaista koskaan pelaamistani tasoloikista, mutta eräs sen merkittävimmistä huonoista puolista oli laiskasti toteutettu taistelujärjestelmä. Tätä onkin nyt suuresti paranneltu, sillä psyykkisillä voimilla on aiempaa merkittävämpi rooli, ja toisekseen pahiksia on aiempaa enemmän erilaisia. Jotkut vihut ovat lisäksi herkkiä aivan tietyille psyykkisille voimille, mikä rohkaisee miettimään omaa taktiikkaa.

Psychonauts 2Psychonauts 2

Erilaiset kyvyt ovat pitkälti samanlaiset kuin ennenkin, mutta toisin kuin alkuperäisessä, suurin osa on auki alusta asti, ja jokaisella on oma kykypuunsa. Agent Rank paranee keräämällä PSI Cardeja ja Figments of Imaginationeja, joka puolestaan kartuttaa pisteitä, joilla parannetaan eri kykyjä. Jokaisella kyvyllä on neljä päivitystä, jotka tekevät kyvyistä tehokkaampia, ja ehkä antavat käyttöön myös toissijaisia kykyjä.

Kohdattavat viholliset ovat tällä kertaa aiempaa monipuolisempia, ja ne linkittyvät kyseisen henkilöhahmon omiin päänsisäisiin kamppailuihin mielenkiintoisella tavalla. Esimerkiksi yhdessä kentässä kyseinen henkilöhahmo kärsii mielialojen vaihtelusta, joten on käytettävä selvännäkökykyä (Clairvoyance) erottaakseen huonot fiilikset toisesta näkökulmasta. Näin on tuhottava se varsinainen ongelman juurisyy.

Psychonauts 2 on selvästi alkuperäistä hiotumpi teos, mutta ongelmiakin on. Pelin pysäyttäminen ja käytössä olevien psyykkisten kykyjen laittaminen olkanäppäimille kestää liian kauan, ja näprääminen rikkoo pelaamisen hyvän tempon. Toki ymmärrän, että kykyjä on paljon, mutta niiden käyttöönottoa olisi pitänyt virtaviivaistaa esimerkiksi jonkinlaisella nopealla pyörövalikolla pelin pysäyttämisen sijasta. Lisäksi perustasoloikka on ajoittain hieman kömpelöä. Muun muassa seinäloikka tuntuu ajoittain epävarmalta.

Psychonauts 2 on paitsi edeltäjäänsä parempi peli, myös yksi parhaista koskaan arvioimistani tasoloikista. Päänsisäiset maailmat ovat täynnä luovuutta, eikä ainutkaan kenttä tunnu toisen kaltaiselta. Ongelmia on eri kykyjen vaihtamisessa, ja tasoloikka kärsii ajoittain kömpelyydestä.

Psychonauts 2Psychonauts 2
Psychonauts 2Psychonauts 2
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Mielenmaailmat ovat pullollaan luovuutta, taistelumekaniikkaa on reilusti parannettu, mielenterveysongelmien kuvaus on erittäin näppärästi tehty
-
Psyykkisten kykyjen välillä vaihtaminen kankeaa, tasoloikka on ajoittain epävarmaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.