Sanotaan se heti: Ghost of Tsushima on melkoisen mahtava peli. Ghost of Tsushima: Director's Cut on toki uusi versio, mutta ohitan suurimman osan peruspelistä keskittyen siihen vuoden 2021 uuteen sisältöön. Tähän lukeutuu mukaan Ikin saari, ja Playstation 5:n omat erityiset ominaisuudet.
Heti alussa se suurin huomion kohde on uusi pelattava alue Ikin saari. Kaakossa oleva alue vie Jinin takaisin maisemiin, joissa hänen isänsä sai surmansa. Mongolit ovat nousseet maihin Ikin saarella, ottaneet paikallisia vangiksi syöttäen heille myrkkyä, joka kääntää heidät toisiaan vastaan. Jin lähtee matkalle Ikin saarelle vapauttamaan sen mongolien miehityksestä.
Itse tarinaosuus on pelattavissa noin 4-5 tunnissa, mutta odotetusti mukana on paljon muutakin kuin vain se pelkkä päätarina. Saari on kooltaan noin kolmanneksen peruspelin alueesta, ja mukana on uusia paikkoja katseltavaksi ja sivutehtäviä tehtäväksi. Niin ja uudet Legends-tarinat palkitsevat uudella haarniskalla. Uutta sisältöä on siis kokonaisuudessaan riittävästi.
Uusia pahiksiakin on mukana, sillä mongolien shamaani vahvistaa lähellä olevia muita pahiksia äännähtelyllään. Hevoselle pystyy nyt varastoimaan ylimääräiset ammukset, ja pahisten yli pystyy nyt karauttamaan voimalla omalla hevosella. Varsinaiseen kykypuuhun ei kuitenkaan ole juuri lisäyksiä saatu, sillä mukana on kokonaista viisi uutta kykyä. Moinen on melkoinen pettymys.
Joka tapauksessa Ikin saari laajentaa Ghost of Tsushiman peliaikaa noin seitsemällä tunnilla olettaen, että suorittaa kaiken suoritettavissa olevan. Ja jos unohtuu paikkoja tutkimaan, voi aikaa kulua jopa 11 tuntia.
Playstation 5:llä pelaavat pääsevät toki käyttämään uuden konsolin uusia ominaisuuksia. Latausajat ovat erittäin lyhyet, grafiikkaa ja ruudunpäivitystä on parannettu, 3D Audion tuen hoitaa Tempest Engine, joten kokonaisuutena maailma näyttää elävämmältä kuin koskaan ennen. Kohokohtana ovat kuitenkin ne Playstation 5:n Dualsense-ohjaimen eri toiminnot.
Haptinen värinä on melkoisen vaikuttava, ja maailma ja siinä toimiminen tuntuu värinän ansiosta aidommalta. Samaan aikaan kehittäjä Sucker Punch ei ole onneksi mennyt liiallisuuksiin sopeutuvien liipaisinten kanssa. Jännitteen tuntee jousta jännittäessä, mutta ei kuitenkaan liiaksi. Ikin saarella on mukana uusi aktiviteetti nimeltä Monkey Sanctuaries, jossa täytyy liikuttaa ohjainta oikeassa rytmissä Jinin soittaessa huilua.
Ghost of Tsushima: Director's Cut käyttää pohjana olevaa hyvää peliä, ja tekee siitä entistäkin paremman. Playstation 4:llä pelanneet voivat siirtää vanhan tallennustiedostonsa Playstation 5:lle. Odotan innolla, mitä Sucker Punch seuraavaksi tekee.