Suomi
Gamereactor
arviot
Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart

Takuuvarmaa tasoloikkaa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart

Muutaman yleisesti pidetyn, muttei aivan tähtitieteellisen erinomaisen, Ratchet & Clank -pelin jälkeen parivaljakko tekee laadukkaan paluun Sonyn uutuuskonsolille. Sen ylitsepursuavat yksityiskohtien määrät ja yleinen kaaos ei kenties ole kaikkien pala kakkua, mutta sarjan faneille sen on silkkaa ihanuutta.

Rift Apartin alussa Ratchet joutuu eroon tutusta Clank-robottiparivaljakostaan, ja tällä kertaa kaverusten yhdistäminen vaatii hyppelyä ulottuvuuksista toiseen. Multiversumeita ja potentiaalista tuhoa sisältävä tarina on kuitenkin kerrottu varsin kevyellä ja lauantaiaamun piirrettyjä muistuttavalla tyylillä (yleensä) lyhyissä välinäytöksissä. Ulottuvuuksien välillä pomppiminen mahdollistaa samalla tuttujen hahmojen mukaan tuomisen uusissa, hieman erikoisemmissa asuissa, yhteyksissä ja persoonallisuuksissa. Sarjan faneille tarjolla onkin poikkeuksellisen paljon viittauksia menneisiin osiin sekä erikoisia versioita jo tavatuista tuttavuuksista. Pelaaja itse pääsee ohjastamaan sekä Ratchetia että Rivet-nimistä seikkailijainsinööriä, mutta ehkä hieman harmillisesti näiden kyvyt ja aseistus säilyvät identtisinä.

Heti pelin alusta lähtien on selvää, että ruudulle halutaan puskea kaikki mahdollinen, mitä rauta sallii. Monituiset maailmat futuristisista suurkaupungeista viidakoihin ja avaruuspiraattitukikohtiin on tungettu täyteen yksityiskohtia. Erilaisia hahmoja ja vihollisia näkyy kerrallaan kymmeniä, kaikki huolellisesti mallinnettuina ja usein krominkiiltoisina. Efektitykitys puolestaan vain kasvaa arsenaalin kehittyessä simppeleistä tuikkupistooleista puoli ruutua täyttäviin räjähteisiin asti. Imsomniacin pelaajalle toimittama asevalikoima ei jätä kylmäksi viimeistään silloin, kun pitkin peliä ostetut torrakot on päivittänyt riittävän korkealle tasolle.

Tämä on mainos:
Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart

Spektaakkelimaisuudessa piilee myös muuten erinomaisesti pelittävän toiminnan kompastuskivi. Kaaos äityy nimittäin välillä niin suureksi, että sen perässä pysyminen alkaa hengästyttämään väärällä tavalla. Tätä ei auta arvioversiosta aivan viime metreille asti puuttunut niin sanottu Performance-tila, joka mahdollistaa ruudunpäivityksen nostamisen 60:een per sekunti asti. Ray tracing -kiiltoa sekä heijastuksia ja muuta karkkia sisältävä Finesse ei nimittäin pysty yli 30 ruudun, mikä on tällaiselle toimintapelille auttamattoman vähän. Kun aivan kaikki vastustajista aseisiin, puistonpenkkeihin ja pusikoihin asti räjähtelee, olisi mukava saada selvää, mitä oikein tapahtuu. Pelaajille ensimmäisestä päivästä asti tarjolla oleva päivitys saapui viime tinkaan ennen arviotekstin valmistumista, joten suurin osa pelistä on pelattu ja arvioitu ilman sitä.

Rift Apart on suurimmalta osin toimintaa, hiukkasen seikkailua, aavistuksen tasohyppelyä ja piirun verran pulmailua. Taistelussa asevalikoiman määrä ei ainakaan ole ongelma, sillä erilaisista kuolemansäteistä, vihollisia pusikoiksi muuttavista sprinklereistä, raketinheittimistä ja pikkuisista hyökkäysroboteista löytää varmasti ne omat suosikkinsa. Ja kun pelin on kerran läpäissyt, uuden voi aloittaa jo avaamillaan aseilla ja nostaa niiden tehoja entisestään.

Vastustajat vaihtelevat ainakin ulkoisesti paljon, joskin muutamia pomovihulaisia kierrätetään varsin ahkerasti pelin eri vaiheista toiseen. Robotit, liskot, lentävät öttiäiset ja isommat olmit käyttäytyvät hyvin ennustettavasti eivätkä esimerkiksi juuri pyri väijyttämään tai väistelemään ammuksia. Pomot laittavat hieman enemmän kapuloita rattaisiin lukuisilla erikoisliikkeillä, mutta perusvaikeustasolla Rift Apart sujahtaa läpi ilman kummoista määrää kuolemia. Niistä ei myöskään kummemmin rangaista, mitä nyt pari kertaa liian kaukana toisistaan olleet automaattitallennuspisteet laittoivat pelaamaan koko kohtauksen uudestaan. Tappiin asti ruuvattu vaikeustaso ei sutjakasti etenevään toimintaseikkailuun olisi sopinutkaan etenkin, kun yleisen kaaoksen takia joissain isommissa taisteluissa osumaa tulee otettua väkisinkin.

Tämä on mainos:
Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart

Perustoiminnan lisäksi seikkailua täplitetään erilaisilla minipeleillä Clankin hieman muinaista Lemmings-sarjaa muistuttavalla pulmailulla, pikkulohikäärmelentelyllä ja niin edelleen. Tuttujen kultaisten pulttien löytäminen puolestaan palkitaan erilaisilla hassutteluvaihtoehdoilla isopäätilasta pelin pelaamiseen "8-bittisellä" ulkoasulla. Aseiden ja varusteiden lisäksi pelin päähenkilöt voivat pistää päälleen erilaisia panssarinpaloja. Kivana yksityiskohtana yhden kappaleen löydettyään sitä ei tarvitse laittaa päälleen hyötyäkseen sen ominaisuudesta (kuten enemmän valuuttaa voitetuilta vihollisilta tai kestävyyttä tiettyä vastustajatyyppiä vastaan). Pelaaja voi siis rakentaa ulkoasunsa haluamallaan tavalla sen sijaan, että olisi pakotettu käyttämään vain niitä panssarinkappaleita, joista saa parhaat bonukset.

Ratchet & Clank: Rift Apart on spektaakkelimaisuudessaan hyvin hiottua ja testattua toimintaseikkailua alusta loppuun asti. Osa tasohyppelykohtauksista saa puristamaan ohjainta hieman tymäkämmin, mutta muuten sisältö pelittää hyvin. Salamannopeiden latausaikojen mahdollistamia hienoja ulottuvuushyppyjä lukuun ottamatta peli on hyvin perinteinen lukuisista vaihtelevista ympäristöstä toiseen pomppiva kokonaisuus, joka kärsi ruudunpäivityksen hitaudesta arvioversiossa. Performance-tiloja on nyt onneksi peräti kaksi, joista "Performance" vähentää kiillon ja kimalluksen määrää 4K-resoluution säilyttämiseksi "Performance RT:n" säilyttäessä osan ray tracing -tuesta pienemmän resoluution kustannuksella. Rift Apartin arvioversio kaatui muutaman kerran testin aikana, ja yksi kultainen pultti jäi ärsyttävästi keräämättä pelissä olleen bugin takia. Toivottavasti myös näistä päästiin ensimmäisen päivityksen myötä eroon.

Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart
Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Näyttävä ja räjähtävä, vaihtelevat maisemat, juuri sopivasti tekemistä ja löydettävää
-
Muutamia ärsyttäviä tasoloikkakohtauksia, ajoittain hengästyttävän kaoottinen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä