Suomi
Gamereactor
arviot
In Rays of the Light

In Rays of the Light

Valon raapaleita

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
In Rays of the LightIn Rays of the Light

Sergei Noskovin vuonna 2012 alun perin ilmestynyt Light-seikkailueepos on saanut uudelleensädetyksen In Rays of The Light -julkaisuksi, joka ilmestyi nykylaitteille maaliskuun puolivälissä. Hienovarainen ja näyttävä seikkailu on omalaatuinen ja kiinnostava lisä kuluneena keväänä ilmestyneiden kävelysimulaattorien seassa.

HQ

In Rays of the Light alkaa, kun nimetön ja mykkä päähahmo heräilee raunioituneessa neuvostoaikaisessa toimistokompleksissa. Lähiympäristö paljastuu auringonvalossa kylpeväksi asuinalueeksi, jonka rakennusten seinillä ja hyllyillä riittää vihjeitä sekä pytinkien historiasta että siitä, mitä alueella on mahdollisesti joskus tapahtunut. Pelimaailma on kuitenkin huomattavasti pelkistetympi kuin Paradise Lost -kävelyseikkailun komea bunkkerikompleksi, mutta miljöö ei jää kokonaisuutena yhtään hullummaksi.

Upean kesäinen auringonvalo leijailee hiljaisissa ulkomaisemissa, ja pimeät sisätilat ovat nekin komeita sisälle tihkuvan päivänvalon ansiosta. Parhaimmillaan melkein fotorealismin puolella käyvässä visuaalisessa ilmeessä törröttää kuitenkin muutama kompastuskivi. In Rays of the Lightin pieni pelimaailma on rajattu vähän kömpelösti pelaajan pysäyttäviin näkymättömiin seiniin tai sitten läpipääsemättömiin pensaisiin, jotka on aseteltu turhan alleviivaaviksi viherseiniksi.

Tämä on mainos:
In Rays of the LightIn Rays of the Light

Tutkimisen riemua on puolestaan vähän himmentämässä pelin tekstityksiin liittyvä omituinen ratkaisu; jostain syystä esineiden vaikuttamisen ja käyttämisen seurauksia avaavien tekstien välimerkit ovat varsin vaihtelevia. Joissain vähemmän toiminnallisten kohtien vaiheita avaavien tekstitysten perässä on hämmentävä huutomerkki, kun taas joissain kohdissa tekstiä on todella niukasti vailla loppupisteitä.

PS4-version tekninen suoriutuminen on kuitenkin tasaisen varmaa, eikä latausruutujakaan tarvitse kauaa tuijotella.

In Rays of the Light on varsin pelkistetty myös mekaniikkojensa avaamisen osalta, kun mitään pelin ominaisuuksia tai tarinan teemoja ei esitellä oikeastaan millään tavalla. Kokonaisuus luottaa itseensä siinä määrin, ettei aktiivisesti ohjaa pelaajaa seikkailemaan tai toimimaan pelimaailmassa. Harhailu ilman kuitenkin toimii hienosti, kun johtolangoitta haahuilu korostaa kiinnostavasti pelin aavemaista ja pelkistettyä tunnelmaa. Esimerkiksi seikkailun alkupuolen miljöönä nähtävän pytingin pohjapiirroskin pitää itse löytää tulevia tutkimusmatkoja varten.

Tämä on mainos:

In Rays of the Light osaa avoimuudestaan huolimatta painella pelaajan sisäisiä paniikkinappuloita varsin hienovaraisin keinoin. Tästä voisin nostaa esimerkkinä juuri pelin alun, kun pelaajalla menee huomattavan pitkään löytää tiensä ulos synkästä toimistokompleksista. Ikkunoiden ulkopuolella sädehtivä kaunis maailma houkuttelee pelaajaa jatkamaan eteenpäin klaustrofobisessa sokkelossa, joka toisaalta taas houkuttelee sisäisille sivupoluilleen kiinnostavine pulmineen ja sivutarinoineen.

In Rays of the LightIn Rays of the Light

Valitettavasti vapaan tallennuksen puuttumisen ja hieman omituisesti toimivien välitallennuspisteiden yhdistelmä tekevät seikkailemisesta ajoittain vähän turhauttavaa, kun pelaajalle ei ole selvää, milloin edistys tallentuu ja milloin ei. In Rays of the Light ei ole muutaman tunnin mitassaan kauhean pitkä peli, mutta olisin silti toivonut vapaan tallentamisen mahdollisuutta; se tukisi vapaan tonginnan houkuttelevuutta ja tutkiskelun mielekkyyttä entisestään.

In Rays of the Light on tunnelmallinen kävelyseikkailu hämmentävän valoisassa maailmassa, jossa varjot ovat kuitenkin pitkiä ja salaisuudetkin varsin kiinnostavia. Pienimuotoisesta ja persoonallisesta pelikävelylenkistä kiinnostuneiden kannattaa tarttua tähän kahdeksan euron budjettihintaan lähtevään patikkamatkaan.

In Rays of the Light
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Upea audiovisuaalinen ilme, kiinnostava tutkiminen, seikkailemisen vapaus
-
Keinotekoisen näkyviltä näyttävät pelimaailman rajat, vapaan tallennuksen puute yhdistettynä harvaan aseteltuihin välitallennuspisteisiin
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä