Suomi
Gamereactor
arviot
Maquette

Maquette

Lauhkea myrsky pienoismallissa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
MaquetteMaquetteMaquette

Parisuhteita puivat pelit ovat olleet valokeilassa hiljan ilmestyneen It Takes Two -kimppaseikkailun myötä, eikä laadukkaita indie-hittejä julkaisseen Annapurna Interarctiven siipien alla kypsynyttä Maquette-pulmakävelysimulaattoriakaan sovi unohtaa. Graceful Decayn kehittämä hengentuotos tekee eittämättä vaikutuksen näyttävällä ja persoonallisella pelimaailmallaan, mutta sekä PS4-version tekninen takkuilu että tarinallinen onttous verottavat peli-iloa jonkin verran.

Tosielämässä aviossa keskenään olevat näyttelijät Bryce Dallas Howard ja Seth Gabel ovat antaneet äänensä Maquetten pääparille eli Kenzielle ja Michaelille, joiden parisuhdetta pelin hienoissa miniatyyrimaailmoissa sitten ruoditaan ja avataan. Maquetten alkupuolella kohdattavat peliympäristöt huvipuistoineen, newyorkilaisasuntoineen ja öisine puutarhoineen luovat oivasti tunnelmaa ja emotionaalista jännitystä suhteen alkuvaiheen kuvaukseen. Ihailin pelin persoonallista ilmettä ja pastellisävyistä värimaailmaa, joiden myötä Maquette erottautuu edukseen muista kävelysimulaattoreista, kuten hiljan julkaistun Paradise Lostin aavemaisesta realismista.

Toisaalta taas tarinankerronnan ja teknisesti epätasapainoisen meiningin ongelmallinen suhde eskaloituu heti Maquetten alkumetreillä, kun pelimaailman seinille ilmestyvät tekstit saavat Maquetten ruudunpäivityksen rykimään hieman kiusallisesti. On toki selvää, että peli on luotu ensisijaisesti Playstation 5:lle ja PC:lle, mutta tekninen kompurointi vaikuttaa tunnelmaltaan muuten niin mainiosti rullaavasta Maquettesta nauttimiseen. Nuo edellä mainitut tekstit vaikuttavat pelin etenemiseen hieman häiritsevällä tavalla, mutta sitten toisaalta tekstitysten täydellinen puute kauniisti animoitujen takaumatuokioiden aikana häiritsee, kun ääninäyttelijät replikoivat pelimusiikin taustalla. Juoneltaan Maquette on yllättävän pidättyväinen ja jopa ennalta-arvattava kokonaisuus, joka jää lopulta vähän sivuosaankin: Maquette ei hyödynnä tarinankerronnassa ollenkaan ihmishahmoja, mikä on kieltämättä rohkea mutta vähän omituinen ratkaisu. Kenzie ja Michael jäävät kiinnostavassa pelimaailmassa keskenään keskusteleviksi varjoiksi, joihin on pelkän äänen varassa todella vaikea kiintyä, saati oppia välittämään siitä, miten hahmojen väliselle suhteelle on lopulta käynyt.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Maquetten peliympäristöjen illuusionomainen perusidea, jonka kulloistakin miljöötä kuvaavaan pienoismalliin vaikuttamalla peliympäristössä aukeaa ihan uusia etenemisreittejä, on hauska ja todella kiinnostava suunnitteluratkaisu - tekijät kun näyttävät kiinnostavasti pelaajalle heti kentän alussa, minkälaisia ympäristöjä on tässä pelituokiossa luvassa. Pulmapelimäiset ratkaisut ovat nekin varsin surrealistissävytteisiä hieman viime kesänä ilmestyneen Superliminal-aivopähkinäannoksen hengessä. Pienoismalliin sijoitetut avaimet ilmestyvät luonnollisesti pienoiskoossa myös tosielämän puolelle, ja luonnollisen kokoista irtaimistoa voi puolestaan asetella pienoismalliin esimerkiksi silloiksi tai muiksi jalansijoiksi, jotka ilmestyvät valtavankokoisina kopioina tosimaailman puolelle.

Aikoinaan Superliminalin vauhdikkaasta esineiden suurentelusta ja asettelusta kovasti tykänneenä olin vähän pettynyt siihen, miten Maquette hoitaa oman tavaranliikuttelunsa. Ensinnäkin pelin komea mutta teknisesti vähän muotopuoli maailma on Superliminalin kenttiin verrattuna todella staattinen ja tuhoutumaton kulissikenttä, jossa ei ole kunnollista fysiikkamallinnusta - esineet kimpoilevat ja valuvat toistensa läpi todella kömpelösti. Toki riehakkaan kokeileva pelaaminen ei välttämättä istuisikaan Maquetten juonipainotteiseen tunnelmointiin, mutta Superliminalin surrealistiseen savottaan nähden esineiden pyörittely tuntuu tympeän asialliselta ja kömpelöltä. Sitä vastoin hienoihin miljöisiin perehtyminen niin pienoismallin kanssa säätämisen kuin jalkapatikankin muodossa tekevät kyllä vaikutuksen, mutta miniatyyrin hyödyntämisen ohella Maquette ei tuo kävelysimulaattorimaiseen perusmeininkiinsä kylliksi vaihtelua tai syvyyttä.

Viime vuosina ensimmäisestä persoonasta kuvatut varsin omaleimaiset seikkailupelit kuten Superliminal ja Manifold Garden ovat mekaniikoillaan tempaisseet pelaajan mukaan omituisiin maailmoihinsa, kun taas What Remains of Edith Finchin ja Firewatchin kaltaiset tarinavetoisemmat eepokset ovat vieneet pelaajan melkoiselle kävelymatkalle laadukkaan tarinankerronnan saloihin. Näistä kahdesta eri tyylisuunnasta ammentavan Maquetten anti jää taas kompromissinomaisuudessaan turhan laihaksi, kun ainakin minut kylmäksi jättänyt tarina hukkuu toimivan mutta latteimmillaan varsin yllätyksettömän seikkailun jalkoihin.

MaquetteMaquetteMaquette
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Upea pelimaailma, näyttävät pelimiljööt, omintakeinen tunnelma, mainio vaihtelu seikkailemisen ja pienoismallin muuttelun välillä
-
Tekniset ongelmat, tekstitysten puute välianimaatioissa, itseään toistava rakenne, ei kunnollista fysiikkamallinnusta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.