Suomi
Gamereactor
arviot
Forza Motorsport 3

Forza Motorsport 3

Autopelien kuninkuusluokassa on viime vuosina pyörinyt kaksi nimeä: Playstation 3:n Gran Turismo ja Xbox 360:n Forza Motorsport. Hetken jo näytti siltä, että kaksikko lähtee viivalle tänä syksynä yhtä aikaa, mutta lopulta vain Forza ehti paikalle. Sarjan kolmas osa joutuu hetken aikaa ajamaan vain itseään vastaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ensisilmäyksellä tuntuu siltä, että Forza Motorsport 3 on liikahtanut kohti Gran Turismo 5: Prologuen tyyliä. Kauniin minimalistisissa valikoissa soi kevyen jazzahtava musiikki ja taustalla pyörii perheauton sporttimalli. Auton yksityiskohdat on piirretty kunnioitettavalla tarkkuudella, joka melkein saa käden ojentumaan kohti virtuaalista ovenkahvaa. Huolitellun oloinen ensivaikutelma antaa hyvän startin koko pelikokemukselle.

Yksinpelin keskeisintä antia on tutunlainen uratila, jossa kilpailusta ansaittavat palkintorahat siivittävät pelaajan autohankintoja muhkeasta 400 biilin katalogista. Kilpailut valikoituvat pelaajan kaluston mukaan ja koostuvat yleensä muutamasta osakilpailusta, joiden yhteispisteet ratkaisevat voittajan. Vaihtelun aikaansaamiseksi kilpailuissa esiintyy erilaisia teemoja, kuten esimerkiksi tietynmerkkiset tai -tehoiset autot. Näistä syntyvät osallistumisrajoitukset kannustavat pelaajaa hyppimään autosta toiseen ja käyttämään sopivan kilpailukykyistä kumijalkaa. Forza Motorsport 3 on kuitenkin varsin vapaamuotoinen peli: kaikki autot ovat alusta asti ostettavissa, eikä mikään estä loikkaamasta suoraan parempiin luokkiin heti, kun kukkaro antaa myöten.

Parasta hupia on silti oman auton kehittely. Ostamalla pykälää edullisemman auton jää varaa satsata juuri niihin osiin, joita tuntee tarvitsevansa. Erilaisia päivitysosia löytyy pilvin pimein aina etusiivekkeistä pakoputkistoon. Paremmat osat tarjoavat myös hienosäätömahdollisuuksia, joilla voi vaikuttaa muun muassa jousituksen jäykkyyteen ja ilmanvastuksen tuottamaan maaefektiin. Kun näkee tavallisen riisikupin kehittyvän silmien alla todelliseksi ralliraudaksi, autosta alkaa välittää aivan eri tavalla kuin valmiista pakettiratkaisusta.

Auton säätäminen optimaaliseen iskuun mestaruussarjan osakilpailuihin on selvästi oma taitolajinsa. Kisoissa on voimassa tiukat luokkarajoitukset, joten kaikki viivalle lähtevät autot ovat suhteellisen tasaväkisiä. Uran kohokohtana toimivassa mestaruussarjassa kilpailujen mitat ovat hieman normaalia pidempiä ja rallit tuntuvat painottuvan todellisille tapahtumapaikoille, kuten Formula 1 -sirkuksesta tutuille Katalonian ja Silverstonen radoille.

Tämä on mainos:

Lisää itseilmaisuvälineitä löytyy, jos on taiteellista silmää auton maalauksille. Sarjalle tunnusomaiset maalaustyökalut tekevät paluun Forza Motorsport 3:ssa ja jälki on vähintään edellisosien veroista. Helppokäyttöisyydessä on edelleen hieman toivomisen varaa, mutta osaavissa käsissä valmiista kuvioista ja tarroista kerrostuu fantastisia taideteoksia. Työkalun syvyydestä kertoo jotain jo se, että nopea ensivilkaisu venyi yli kaksituntiseksi maalailusessioksi, jonka aikana syntyi niin trendikästä vauhtiviivaa kuin miehekkäitä liekkejäkin. Työkalun tehoa nostaa mahdollisuus tallentaa kuvioita paketeiksi, joten se tarkoin sommiteltu Gamereactorin logokin löytyy ensi kerralla käyttövalmiina kokonaisuutena.

Forza Motorsport 3 viihdyttää myös radalla. Ajaminen tuntuu tarkalta ja eri autojen ajo-ominaisuudet nousevat konkreettisesti esiin. Ketterää Lotus Exigeä veivaa rannikkokylän romanttisilla mukulakivikaduilla aivan eri tahtiin kuin jatkuvasti sivuluisuun pyrkivää jenkkimuskelia. Edellisiin osiin verrattuna uudistettu ajofysiikka antaa paremman käsityksen auton painosta, joten renkaiden pidon äärirajoilla taiteilu vaikuttaa entistä realistisemmalta. Kun viimein onnistuu täydellisessä kierroksessa, peli tuntuu hemmetin palkitsevalta. Mistään poikkeuksellisen vaativasta pelistä ei kuitenkaan ole kyse, vaan ajamisen makuun pääsee vähäisemmälläkin kokemuksella. Halutessaan avuksi voi ottaa ABS-jarrut, luistoneston ja visuaalisen ajolinjan, tosin kisoista ansaittavien bonusten kustannuksella.

Merkittävimpänä lisänä tuttujen ajoapujen rinnalle on tullut Codemastersin peleistä apinoitu ajan taaksepäin kelaus. Piloille menneen mutkan voi siis oikaista kätevästi nappia painamalla, eikä koko kisaa tarvitse aloittaa alusta yhden virheen vuoksi. Ominaisuuden käyttöä ei ole ainakaan teoriassa rajoitettu, mutta muutaman kerran arvioversio kieltäytyi kelaamasta aivan kisan viime hetkillä. Se pistää epäilemään, voiko ominaisuuteen sokeasti luottaa. Vika saattaa kuitenkin olla korjattu myyntiversioon.

Kelailusta on hyötyä erityisesti ratojen opettelussa, jossa meneekin mukava tovi. Lupaukset yli sadasta radasta kannattaa silti jättää omaan arvoonsa. Lukuun nimittäin sisältyy kaikki isompien ratojen lyhyet pätkät, käänteiset versiot ja samoista rata-alueista erotetut pienemmät osat. Ratavalikoimassa on onneksi kivasti vaihtelua, eikä aina tarvitse tyytyä ajamaan ympyrää. Pitkät vuoristotiet ovat paitsi haastavia, myös upeita ajettavia. Ne ovat myös ratavalikoiman selkein ero kakkososaan. Uusia rata-alueita on kourallinen, mutta enemmänkin olisi kelvannut. Vanhat reitit eivät ole kokeneet merkittäviä muutoksia kolmanteen osaan, joten konkareille jää vähemmän yllätyksiä kuin odotin. Jo parilla tienpätkällä lisää kokonaisuus olisi tuntunut ratkaisevasti tuoreemmalta.

Tämä on mainos:

Forza Motorsport 3:n monipuolisuus on kantanut veronsa kilpa-autoilun nyansseista. Rankkoihin kilpailusimulaattoreihin tottuneille voi olla pettymys, ettei peli tarjoa kaikkein intensiivisimpiä kilpailuja. Varsinkin ovaaleilla tunnelma jää hävyttömän latteaksi, kun kymmenille autoille mitoitetut radat saavat enimmillään vain kahdeksan kilpailijaa. Lisäksi tekoäly ei tunnu löytävän kunnon kilpailuviettiä ja ajaa harmillisen konemaisesti. Ulosajoja ei juuri näy ilman pelaajan panosta. Vauriomallinnus on sen verran kevyt, että tekoälykuljettajia voi tarvittaessa hieman siirtää oman sijoituksen parantamiseksi. Muutaman kierroksen pyrähdyksissä ei pahemmin ehdi ohituspaikkaa kyttäillä, kun aika-ajojen puuttuessa pelaaja starttaa usein joukon häntäpäästä.

Peli puhkeaa kukkaan toden teolla vasta netissä. Oikeita ihmisiä vastaan ajaminen onnistuu käden käänteessä ja kilpailun jännitys terävöityy huippuunsa. Mikään ei ole hauskempaa kuin itse rakennetun auton kurvaaminen maaliin ennen kateellisia kilpailijoita. Ajamaan pääsee paitsi perinteisesti ratoja kiertäen, myös driftauksen, kiihdytyskilpailun ja kissa- ja hiirileikin merkeissä. Uusi Storefront-kanava puolestaan helpottaa pelaajien tekemän sisällön jakamista, arviointia ja hakemista. Forza Motorsport 3:ssa voi nousta legendojen joukkoon vaikkapa vain komeita maalauksia ja huippuvirityksiä kanssapelaajille kauppaamalla. On kutkuttavaa nähdä, miten yhteisö alkaa kanavaa käyttää. Siitä voi kehkeytyä eräs pelin kantavista voimista.

Vaikka Turn 10 on vääntänyt pelin käytännössä vain parissa vuodessa, on se ehditty hioa ja kiillottaa ihmeen hyvin. Aivan Gran Turismon pikkutarkkaan täydellisyyteen se ei yllä, mutta vivahteikasta pelikuvaa seuraa mielellään eikä grafiikassa esiinny hidastelua. Jos jokin jalkapohjaa pistää, niin se on lähinnä pelin yllätyksettömyys. Mainiosta ajotuntumastaan huolimatta Forza Motorsport 3 tuskin miellyttää niitä simulaatioharrastajia, jotka kaipaavat ajopeliltään vaihtelevia sääolosuhteita, harkittuja varikkotaktiikoita ja aggressiivista sijoituskamppailua. Tuhtia lifestyle-autoilua kaipaaville se sopii kuitenkin kuin nenä päähän.

HQ
Forza Motorsport 3Forza Motorsport 3Forza Motorsport 3Forza Motorsport 3
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Tarkka ajotuntuma, parannettu fysiikkamalli, laveat muokkausmahdollisuudet, kattavat nettiominaisuudet, runsaasti tekemistä, audiovisuaalisesti pätevä
-
Tylsä tekoäly, vaatimaton vauriomallinnus, sadekelin puute, konkareille vähän yllätyksiä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Forza Motorsport 3Score

Forza Motorsport 3

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Paranneltu fysiikkamoottori takaa tarkan ajotuntuman ja laveat muokkausmahdollisuudet pitävät virettä yllä.



Ladataan seuraavaa sisältöä