LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      Gamereactor
      arviot
      The Walking Dead: Saints & Sinners

      The Walking Dead: Saints & Sinners

      Kestääkö vatsa inhottavia käveleviä ruumiita virtuaalitodellisuudessa?

      Tilaa uutiskirjeemme tästä!

      * Pakollinen tieto
      HQ
      HQ

      The Walking Dead: Saints & Sinners on täällä. Kyseessä on VR-peli, jonka on tehnyt Skydance Interactive. Toistaiseksi peli on saatavilla PC:lle. Playstation VR ja Oculus Quest -versiot seuraavat perässä. Teos on onnistunut keräämään kohtuullisesti huomiota jo siksikin, että yli 10 tuntia kestävät VR-pelit ovat hyvin harvinaisia. Lisäksi tunnettuun sarjaan perustuva teos on saatavilla ainoastaan VR-muodossa. Gamereactor laittoi päähänsä Rift-kypärän ja testasi menoa.

      Aluksi on tietysti edessä opastusosio. Heti on selvää, että Skydance on panostanut paljon ydinpelattavuuteen. Aseisiin ja päällä oleviin varusteisiin voi kiinnittää lisätavaroita, kuten asekoteloita, patruunalaukkuja, selkäreppuja ja niin edelleen. Kun tehtäväksi tuli sitoa oma käsi realistisilla liikkeillä, oli yllätys positiivinen. Sitominen tapahtuu juuri niin intuitiivisesti kuin voisi ajatellakin. Aseiden käsittelyyn on myös kiinnitetty runsaasti huomiota. Esimerkiksi automaattipistoolissa on ensin vedettävä luistin taakse, jotta se ensimmäinen patruuna menee pesään saakka. Revolveri puolestaan pitää ladata yksi panos kerrallaan. Tähtääminen vakautuu, kun käyttää molempia käsiä samaan aikaan. Teräaseita käsitellessä voi päättää, kuinka päin puukkoa kädessään pitää.

      HQ
      Tämä on mainos:

      Ulkoisesti peli tuo mieleen Telltale Gamesin The Walking Deadin. Kestoa kokonaisuudella on 12-15 tuntia siitä omasta pelityylistä riippuen. Alussa pitää hiiviskellä hautausmaalla New Orleansin soilla, jolloin taiteellisen ilmeen huomaa hyvin. Ulkonäkö tuo mieleen sarjakuvakirjat, josta koko sarja alun perin alkoi. Pelissä on myös hyvää massan tuntua, ja kohteet tuntuvat osuvan toisiinsa niin kuin pitääkin.

      The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners
      The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners

      Toteutus johtaa siihen, että taisteleminen on hyytävä kokemus. Pelaaja saattaa joutua iskemään veitsen tai ruuvimeisselin zombin kalloon. Ase saattaa jumittua, ja piikikkään pesäpallomailan saattaa joutua kiskomaan irti ruumiista ennen uutta iskua. Toiminnot suoritetaan kaikki hyvin toimivasti ja intuitiivisesti. Saints & Sinners tarjoilee ehkä kaikkein realistisimman tuntuista väkivaltaa koskaan. Siksi ikäraja on enemmän kuin perusteltu.

      Tämä on mainos:

      Tukikohtana toimii asumukseksi muutettu vanha koulubussi, jossa on työpöytä aseiden ja tarvikkeiden nikkaroimiseen. Moinen tuntuu olevan pakollista avoimen maailman peleissä nykyään. Pelaajaa paikalliset kutsuvat nimellä The Tourist. Ihmiset ovat jakautuneet keskenään riiteleviksi joukkioiksi, ja niille voi tehdään hommia kuten itse haluaa. Mukana on myös tilanteita, joissa joutuu pohtimaan omaa moraaliaan.

      HQ

      Omasta tukikohdasta aloittaen voi vierailla New Orleansin eri asuinalueilla, jotka ovat yleensä melko pieniä. Niihin pääsee vain muutamaa eri reittiä. Silti matkan varrella on lukuisia pelottavan näköisiä rakennuksia, joissa tulee vastaan silloin joskus menehtyneitä liikkuvia asukkeja. Taskulampulla näkee eteensä, ja aina on syytä kuunnella, mitä edessä ehkä on. Uhkana ovat paitsi zombit, myös ihmiset. Tilanteiden intensiivisyys tempaa mukaansa, ja pelattu kulkeutui useita kertoja uniin pelaamista seuraavana yönä.

      Mukana on joitakin niin sanottuja HC-tason pelimekaniikkoja. Esimerkiksi peliä ei voi tallentaa maastossa liikkuessaan, tavaroita ei koskaan ole tuhlattavaksi asti, ja aseet voivat hajota. Jos kuolee, saa yhden tilaisuuden palata samaan paikkaan noutamaan selkäreppunsa. Jokainen kulunut päivä vähentää käytössä olevia resursseja, ja samalla epäkuolleiden määrä kasvaa. Jos lataa edellisen tallennuspisteen niin silloinkin tarvikkeet jakautuvat eri tavalla kuin ehkä muisti.

      The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners
      The Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & SinnersThe Walking Dead: Saints & Sinners

      Kaikkiaan The Walking Dead: Saints & Sinners tavoittaa hienosti sen saman selviytymistunnelman, jonka ovat luoneet sellaiset pelit kuin Dying Light ja State of Decay. Mutta nyt meno tuntuu VR-pelaamisen ansiosta aiempaa intensiivisemmältä. Yksityiskohtainen hyvin tehty avoin pelimaailma mahdollistaa sen, että eteen tulevia pulmia voi lähestyä monella erilaisella tavalla. Lisäksi moraalisia valintoja joutuu tekemään, halusi sitä tai ei. Luvassa on samanlaisia valintoja kuin Telltalen seikkailuissa, mutta ne tuovat silti oman lisänsä immersioon.

      Näyttää siltä, että tekijöiltä loppui aika kesken, sillä esimerkiksi tekstitystä ei ole mukana. Moinen voidaan tietenkin lisätä mukaan myöhemminkin päivityksen muodossa. Nykyiselläänkin The Walking Dead: Saints & Sinners toimii hienosti, eikä teknisiä ongelmia tullut vastaan mitenkään mittavasti.

      HQ
      08 Gamereactor Suomi
      8 / 10
      +
      Mukaansa sieppaava tunnelma, hiottu pelimekaniikka, vastinetta rahalle
      -
      Jokseenkin pienikokoiset pelialueet, joitakin pieniä teknisiä ongelmia, erittäin väkivaltainen
      overall score
      is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

      Aiheeseen liittyviä tekstejä



      Ladataan seuraavaa sisältöä