Suomi
Gamereactor
arviot
Slain

Slain

Hakkasimme tiemme läpi pikselöityjen kauhujen tässä Wolfbrew'n uudessa toimintapelissä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Slain on synkällä ulkoasulla kuorrutettu kaksiulotteinen tasoloikka, joka pursuaa toimintaa. Se onnistuu tavoittamaan goottilaisen estetiikan hyvin. Tämä ei yllätä, sillä pelin tärkeimmät myyntivaltit ovat miellyttävän retroinen ulkoasu sekä hevillä kuorrutetut musiikit.

Peli on todella vaikea ja tietää sen itsekin, sillä yksi saavutus avautuu 500 kuoleman jälkeen. Kuolo voi korjata ja korjaakin sekä perusvastustajiin lukeutuvan luurangon että valtavan demonisen pomovihollisen kynsissä. Kuitenkin tämä haastetaso tuntuu osuvan omaan nilkkaan, eikä pelaaminen ole odotetun nautinnollista.

Pelin sankari on pitkään kuolleena ollut Bathoryn, jonka henget herättävät henkiin. Hänen täytyy pelastaa pikselinen maailma demoneilta. Tarina ei ole siis mitenkään omaperäinen, mutta ajaa kuitenkin asiansta. Ajoittain vastaan tulee kuitenkin aivan kauheita repliikkejä. Bathorynin täytyy taistella tiensä seitsemän maailman läpi, joiden jokaisen lopussa täytyy vielä kiivetä torniin ennen pomovastuksen kohtaamista. Vastaan asettuu erilaisia luurankoja, demoneja sekä sekalaisia muita hirveitä olentoja. Meno ei ole pelkkää toimitaa, sillä matkan varrella ratkotaan monia tasoloikkaamiseen pohjautuvia puzzleja. Näitä on etenkin torneissa, joten pomon kimppuun pääseminen pakottaa käyttämään hieman aivonystyröitä.

Slain
SlainSlainSlain
Tämä on mainos:

Pelin suurin positiivinen piirre on sen tunnelma. Kehittäjä Wolf Brew on tehnyt loistavaa työtä etenkin musiikin saralla, joka pienestä itseään toistavuudesta huolimatta istuu täydellisesti graafisen tyylin tunnelmaan. Grafiikka on miellyttävää, ja goottilaista tunnelmaa korostetaan runsailla sinisillä sävyillä. Ja kuten sanottua Çağlar Şahinin säveltämä ja heviä tihkuva soundtrack sopii peliin kuin bastardimiekka luurangon otsaan.

Äänet eivät ole kuitenkaan kauttaaltaan korkealla tasolla, sillä ääniefektit ovat todella ponnettomia. Parhaimmillaan kuulostaa siltä kuin vastustajia läpsittäisiin miekan lappeella, sen sijaan että heitä hakattaisiin kappaleiksi. Tämä vaikuttaa yllättävän paljon tunnelmaan. Hahmon liikkeet tuntuvat myös todella heppoisilta. Hypyt ovat liian liihottavia, hyökkäykset aneemisia ja vastustajat lennättävät sankaria ympäriinsä pelkästään hipaisemalla häntä. Bathoryn ei ole lähellekään niin kova kuin miltä näyttää.

Nurisen ja napisen myös ohjauksesta. Alussa ei ole minkäänlaista opetusosiota ja kaikki täytyy opetella kantapään kautta. Tarkkuudessa olisi hiomista, sillä jokainen hyökkäys lähtee pienellä viiveellä. Tämän asian kanssa on vain totuttava elämään. Suurimmaksi osaksi taistelut ovat pelkkää nappien aivotonta hakkaamista, koska liikkeitä ei voi ketjuttaa tarkasti toisiinsa. Kun sankari lopulta oppii väistämään, vaivaa kyseistä liikettä sama viive napin painalluksen ja väistön välillä. Niinpä pinteestä eivät pelasta edes hyvät refleksit, sillä hahmo ei reagoi tarpeeksi nopeasti. Tämä viive liikkeissä ei ole tietoinen suunnitteluratkaisu, ja Wolf Brew on luvannut korjata puutteen ensimmäisessä päivityksessään.

Vihollisia voi pistää matalaksi myös taikuudella, tosin erilaisia vaihtoehtoja ei ole kovinkaan montaa. Käytännössä tarjolla on vain kaksi taikaa, joista toinen pökerryttää kauempana olevat vastustajat ja toinen pamauttaa suurimman osan ruudulla näkyvistä örkeistä kuoliaaksi. Nämä hyökkäykset kuluttavat manaa, jota ei ole rajattomasti. Sitä saa takaisin katkomalla vastustajien päitä ja noukkimalla ajoittain tipahtelevia esineitä. Tätäkin osa-aluetta olisi pitänyt hioa monipuolisemmaksi.

Tämä on mainos:

Aikaisemmin mainitsemani korkea vaikeustaso johtuu pääasiassa siitä, että tasojen suunnittelussa olisi voitu käyttää enemmän mielikuvitusta. Nykyisellään ahtaisiin kenttiin on ahdettu niin paljon vastustajia, ettei niistä selviä kuin täydellisesti ajoitetuilla hyökkäyksillä ja liikkeillä. Mukana on myös ansoja, joita on hankala erottaa taustoista. Kehittäjät ovat varmasti hakeneet Souls-sarjan haastavuutta, mutta Slainin tapauksessa kuolema ei useinkaan johdu omista taidoista. Pelihahmon heittäessä veivinsä tuntuu vain siltä, että peli huijasi jollain tavalla.

Slain on peli, jonka synkkä teema on tavoitettu täydellisesti goottilaisen ulkoasun ja metallimusiikin avulla. Se näyttää todella hyvältä. Valitettavasti tähän positiiviset asiat sitten jäävätkin. Pelissä olisi paljon potentiaalia, mutta epätarkka ohjaus ja rasittava tasosuunnittelu syövät paljon peli-iloa. Jotain kertoo sekin, että tekijät ovat kirjoittaneet Steamiin blogin, jossa he kertovat kehityssuunnitelmistaan tulevien viikkojen suhteen. Kaiken pitäisi olla kunnossa 2-3 kuukauden sisällä, mutta täyden hinnan nyhtäminen nykyisellään tästä pelistä ei tunnu reilulta. Se heijastuu myös arvosanassa.

Slain
HQ
HQ
04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Mainiot grafiikat, hyvä tunnelma
-
Ohjaaminen on epätarkkaa, toistaa itseään, kenttäsuunnittelu on paikoitellen todella turhauttavaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
SlainScore

Slain

ARVIO. Kirjoittaja Chris Body ja Mike Holmes

Hakkasimme tiemme läpi pikselöityjen kauhujen tässä Wolfbrew'n uudessa toimintapelissä.



Ladataan seuraavaa sisältöä