Suomi
Gamereactor
arviot
Devil's Third

Devil's Third

"Sota on helvettiä", sanoi yrmeäkatseinen merijalkaväen sotilas. "Aivan", sanoi Ivan ja säästi sotilaalta tappamisen vaivan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Joskus rakas projekti on vain päästettävä käsistä pois. Tämä pätee niin yritysmaailmassa, taidemaailmassa kuin pelimaailmassakin. Ninja Gaiden -peleistä tunnetuksi tulleen Tomonobu Itagakin Devil's Third on ollut tuotannossa jo liki kahdeksan vuoden ajan ja kokenut sinä aikana muun muassa vaihdoksia pelimoottorin ja julkaisualustan suhteen.

Itagakin suuri visio oli yhdistää länsimaisen ja itämaisen pelisuunnittelukulttuurin helmet yhteen, brutaaliin pakettiin. Osittain Devil's Third onnistuu tavoitteessaan, mutta jokaiseen maaliinsa korkealentoinen toivo ei osu. Tarina on hyvä esimerkki tästä: vankilassa kevyttä 850 vuoden kakkuaan rumpuja soittamalla suorittama entinen megasotilas Ivan joutuu keskeyttämään vauhdikkaan rumpusoolonsa, kun vankilassa alkaa tapahtua. Muut supersotilaskaverit ovat karkuteillä ja vain Ivan pystyy heidän aikeensa torppaamaan.

Yksinpeli on tarinan osalta ehtaa Metal Gearia alusta loppuun. Niin pöhköä juonenkäännettä ei olekaan, etteikö sitä voisi pelin aikana käyttää. Mukaan mahtuu supervoimat antavia mutageenejä, eläviä kuolleita, yrmyjä merijalkaväen sotilaita ja tietenkin ah, niin juustoista ihmissuhdedraamaa. Siinä missä Metal Gearien tarinat saattoivat kestää jopa parikin kymmentuntista, Devil's Third yksinpelikampanja kestää vain viitisen tuntia, joten tarinallinen vuoristorata-ajelu on älytön. Tavallaan reikäpäinen kirjoittaminen huvittaa, mutta kun lyhyen paukuttelun aikana yhtään missään ei ole yhtään mitään järkeä, ei tarinasta myöskään saa kunnollista otetta.

Devil's ThirdDevil's Third
Tämä on mainos:

Lännen ja Japanin kaunis liittouma jatkuu myös pelimekaniikan osalta. Devil's Third on Ivanin olan ylitse kuvattu mätkinnän ja räiskinnän yhdistelmä, eikä vertauksia Gears of Wariin tai vaikkapa sitten Vanquishiin voi välttää. Suojasta suojaan mennään tuttuun tyyliin ja omaperäisyyttä joutuu hakemaan tosissaan varsinkin parin ensimmäisen kentän ajan. Siitä eteenpäin Itagakin visio alkaa kuitenkin näkymään paremmin. Kentät ovat putkia, jotka päättyvät varsin japanilaistyyliseen pomotaisteluun. Jos yksinpeliä kuvaisi kolmiulotteisena Contrana, ei vertailu olisi varmasti epäreilu. Pomomatsit sinänsä ovat yksinpelin varsinainen herkku. Usein lähitaistelua ja mielettömiä refleksejä vaativat matsit ovat adrenaliinia pumppaavia kuolemanbaletteja, joita pelaa kädet ja otsa hiessä. Onnistumisen tunne kaatuneen pomon jälkeen on mieletön.

Pelimekaniikassa itsessään ei ole mitään vikaa. Ninja Gaideneista tutun mätkinnän ja räiskinnän yhdistelmä toimii todella hyvin ja molemmat osa-alueet on mietitty tarkkaan. Erilaisia aseita on varmasti riittävästi ja onpa mukana vielä ympäristön ja aseiden mukaan vaihtuvia lopetusliikkeitäkin. Peli on varsin sujuvaa pelattavaa, mitä nyt vaikeustaso on normiasetuksilla ehtaa Ninja Gaidenia, eli paikoitellen peli on turhauttavan ja melkeinpä epäreilunkin vaikea. Mukana on onneksi kuitenkin myös helpompi vaikeustaso, joka sekin tarjoaa aivan riittävästi haastetta normimätkijälle.

Devil's ThirdDevil's Third

Yksinpelin on tiivistettynä siis ristiriitainen, usein keskinkertainen mutta silti viihdyttäväkin lyhyt rymistely. Devil's Thirdin varsinainen pihvi on kuitenkin nettipeli, johon on panostettu ihan tosissaan. Modernien nettiräiskintöjen mukaisesti moninpelissä kehitetään omaa hahmoa ja ostetaan tasonnousujen myötä aukeavia aseita ja varusteita. Pelimuotoja löytyy hulppeat 11 kappaletta, joista julkaisussa käytössä on tosin vain neljä. Pelimuodoissa itsessään ei ole mitään uutta, tavalliset kuolontaistelut ja lipun kaappaamiset ovat mukana, mutta mainio pelimekaniikka tekee näistä uudenlaisia. Siinähän istut kiikarikivääri kourassa väijymässä, kun takaa hiippailee ninja katana kourassa. Paniikin tunne omaa leukua kaivaessa on yhtä aikaa karmaiseva ja huvittava.

Tämä on mainos:

Yksi omaperäinen pelimuoto kuitenkin löytyy ja se on Devil's Thirdin todellinen valttikortti. Peli sisältää sisäisen klaanijärjestelmän, joka mahdollistaa pelaajien liittymisen joko valmiisiin tai pelaajien itsensä luomiin klaaneihin napin painalluksella. Klaanien rooli nousee esiin Siege-pelimuodossa, jossa klaanien on tarkoitus rakennella omia tukikohtiaan joihin muut klaanit sitten hyökkäilevät. Klaanitaistelu on erinomainen idea, joka vieläpä toimii mainiosti. Testisessioiden aikana Siegeä oli mahdollista pelata harmillisen vähän, mutta asiaan palataan taatusti jatkossa, viimeistään kun moninpeli julkaistaan itsenäisenä free-to-play -julkaisuna PC:lle.

Sekä yksin- ja moninpelin suurimmat harmit löytyvät kuitenkin tekniseltä puolelta. Pelimoottori on ikivanha ja suurimman osan aikaa peli näyttää edellisen konsolisukupolven julkaisuajan teokselta. Siitä huolimatta pelimoottori on optimoitu aivan miten sattuu. Latausajat ovat kammottavan pitkät ja senkin jälkeen tekstuurit latautuvat pelin aikana todella hitaasti. Ensimmäisten pelihetkien ajan luvassa on siis ehtoja Nintendo 64 -tekstuureja, kunhan lataus on suoritettu onnistuneesti loppuun. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että peli sitten pyörisi sen sujuvammin. Pieniä hidasteluja tulee vastaan silloin tällöin, mutta ei onneksi mitenkään maata kaatavasti. Satunnaiset hidastukset ärsyttävät silti, varsinkin kun ottaa huomioon miten erinomaisesti esimerkiksi graafisesti paljon kauniimpi Splatoon saman homman hoitaa.

Devil's Third on kaukana siitä jumalpelistä mitä Itagaki tavoitteli, mutta ihan viihdyttävä toimintapaketti se on silti. Moninpeli pelastaa paljon, varsinkin jos pelaajia saadaan paljon julkaisusta lähtien ja klaanisodat nopeasti rullaamaan. Kuka tietää, ehkä tekniset ongelmat ratkeavat päivitysten myötä, jolloin loppuarvosanaan voisi helposti heittää yhden pinnan lisää. Jos nettisodat Nintendolla kiinnostavat, Devil's Third on ihan pätevä vaihtoehto nälkää täyttämään.

Devil's ThirdDevil's Third
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Erinomainen nettipeli, pelimekaniikka toimii hyvin, mainiot pomomatsit
-
Pelimoottori on ikivanha, tekniset ongelmat, lyhyt ja liiankin reikäpäinen yksinpeli
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Devil's ThirdScore

Devil's Third

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Tunti turpiin ja toinen ammuskellen. Teron arviossa Wii U:n uusi yksinoikeuspeli.

1
Nintendo lopettaa Devil's Thirdin nettipelit

Nintendo lopettaa Devil's Thirdin nettipelit

UUTINEN. Kirjoittaja Arttu Rajala

Nintendo on ilmoittanut tänään, että Wii U:n yksinoikeuspelin Devil's Thirdin moninpelit ovat pian historiaa. Yhtiö aikoo lopettaa moninpelipalvelimet vuoden lopussa ja...

0
Devil's Third

Devil's Third

ENNAKKO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Tomonobu Itagakin ikuisuusprojektin julkaisu on jo aivan ovella.



Ladataan seuraavaa sisältöä