Suomi
Gamereactor
arviot
Zero Escape: Virtue's Last Reward

Zero Escape: Virtue's Last Reward

Lukeminen kannattaa aina, vaikkei kyseessä olisikaan perinteinen kirja. Japanilaisia visuaalisia novelleja ei länteen ole paljoa tuotu, mutta sentään Ace Attorney- ja Professor Layton -sarjat ovat varmasti tuttuja käsikonsoleiden omistajille. Samaa tyyliä seuraava Virtue's Last Reward on jälleen erinomainen esimerkki tyylitellyn tekstin voimakkuudesta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Juonellinen lähtöasema voi olla tuttu elokuvien puolelta, jos erinäiset sahoihin tai kuutioihin liittyvät kauhuteokset ovat tuttuja. Pelaaja herää lukittuna isoon varastohalliin kahdeksan muun ihmisen kanssa. Seinälle ilmestyvä animoitu jänis ohjeistaa ryhmän olevan mukana pelissä, jossa tarkoituksena on paeta ulos rakennuksesta pelissä ansaittavien pisteiden avulla. Jokaisen pelaajan käsivarteen on pultattu ranneke, joka palvelee kahdenlaisena poistumisvälineenä. Mieluisampi vaihtoehdoista on kerätä rannekkeeseen yhdeksän pistettä, joiden avulla uloskäynnin saa avattua. Huonompi valinta taasen on rannekkeesta käteen työntyvät piikit, jotka myrkyillään pistävät pelaajan ikuiseen paitsioon muutamassa minuutissa.

Kirjavalla hahmokaartilla on jokaisella osansa olla mukana vaarallisessa pelissä, mutta omia taustojaan ei kukaan mukisematta paljasta. Muutama tylsemmänkin oloinen pelaaja muuttuu käänteiden myötä mielenkiintoiseksi ja hahmojen erikoiset taustat täydentävät toisiaan sekä selventävät pelin tarkoitusta. Ratkaisevana tekijänä hahmojen puheliaisuuden välillä on luottamus, jota rakennetaan pisteitä kartuttavilla äänestyskierroksilla. Yhteistyötä tekevät hahmot luottavat toisiinsa enemmän, mutta pettämällä voi ansaita itselleen enemmän pisteitä ja nopeamman tien ulos. Pelaaja itse joutuu käymään lähes kaikki nämä vaihtoehdot läpi saadakseen pelin todelliseen loppuunsa, sillä monivalintaiset haarautumiskohdat jakavat tarinan eri alueisiin ja hahmoihin keskittyviin tilanteisiin. Tarinankulkua on helppo seurata kätevän Flow-kartan avulla, jolla voi hypätä takaisin jo pelattuihin vaiheisiin ja jatkaa tarinaa toiseen suuntaan.

Zero Escape: Virtue's Last Reward

Koukeroista juonta kuljetetaan massiivisella määrällä tekstiä, mutta mukana on varsinaista pelaamistakin. Juonen ymmärtämisen lisäksi pelaajan kontolle jää lukuisten puzzle-huoneiden ratkominen, joiden pulmat vaihtelevat loogisesta päättelystä luetun ymmärtämiseen ja matematiikkaan. Point & click -tyyliset pulmat ovat alusta alkaen suhteellisen visaisia enkä kiellä turvautuneeni ajoittain internetin tarjoamiin oikopolkuihin. Pelin loppupuolella pidin tähän osasyyllisenä myös tiivistyvää juonta, jonka pariin vain halusi pian palata rapsuttelemasta päätään pulmien kanssa.

Tämä on mainos:

Virtue's Last Reward on tarinallisesti jatkoa 999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors -pelille. Edeltäjän taustoja selvennetään tarvittaessa hyvin, mutta mikäli tämän hieman harvinaisemman pelin onnistuu vielä jostain itselleen haalimaan, on se suositeltavaa lukea läpi ennen Virtue's Last Rewardia. Jo mainittu Flow-kartta on erinomainen ja tarpeellinen lisäys edelliseen osaan nähden, mutta graafisesti on tultu ainakin omaan makuuni takapakkia. 999 oli kyllästetty 2D-mangalla, joka Virtue'sissa on kehittynyt rumemmiksi 3D-malleiksi ja tönköiksi animaatioiksi. Virtue's on kauttaaltaan melko ankean näköinen ja Nintendo 3DS:n tuoma 3D-tehoste pääsee pelissä turhemmaksi kuin koskaan ennen. Euroversiossa äänitetty puhe on silkkaa japania ja jenkkidubbi on tiputettu pois. Tämä lienee harvalle suuri tappio.

Zero Escape: Virtue's Last RewardZero Escape: Virtue's Last RewardZero Escape: Virtue's Last Reward

Ulkoasua isompi rasite pelissä on sen ajoittain tönkkö tarinankerronta. Vaikka scifiksi kääntyvä juoni tempaakin alusta alkaen mukaansa, olisi dialogia saatu leikata lähes puolella pois. Nyt mukana on liiaksikin typeriä sanaleikkejä, pikkutuhmuuksia ja ennen kaikkea hahmojen omaa tyhmyyttä. Todella usein hahmot jättävät perusteettomasti kertomatta olennaisia tietoja. Myös joitakin käänteitä arvaa tarkalleen jo ennalta, mutta pelaaja ei voi kuin turhailla hahmojen pohtiessa keskenään miten peukalo saadaan pois keskeltä kämmentä. Läpäisyn jälkeen kello näytti kolmeakymmentä pelituntia, josta arviolta kolmannes kului silkkaan puutaheinään.

Jahkailustaan huolimatta Zero Escape: Virtue's Last Reward on ehdottomasti kokemisen arvoinen tarina, joka pääsee useaan kertaan yllättämäänkin ja tarjoaa vielä mielikuvituksekkaita pulmia ihmeteltäväksi. Realismiin tai epäjapanilaisuuteen kiintyneet saavat kokonaisuudesta vain näppyjä, mutta vaihtoehtoisuutta niin peliltä kuin tarinaltaan hakevat pelaajat voivat löytää tästä yhden vuoden 2012 parhaimmista julkaisuista.

Tämä on mainos:
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Koukuttava juoni, vaihtelevat ja haastavat puzzlet, kasvavat hahmot
-
Tekstissä liikaa kirvesvartta, ruma ulkoasu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä