Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
artikkelit
Victor Vran

Haastattelussa Doug Cockle - Geraltin ja Victor Vranin ääni

Jututimme näyttelijää, joka on tullut tunnetuksi karkeiden antisankareiden ja hirviönmetsästäjien äänenä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä! - Katso lisätietoa joulukalenterista

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Jos olet pelannut yhtäkään peliä The Witcher -sarjassa, olet todennäköisesti oppinut tuntemaan Doug Cocklen äänen. Amerikkalaisnäyttelijä on se aito raspikurkku Geralt Rivialainen, siinä missä Michael Ironside on Sam Fisher ja David Hayter Solid Snake. Vaikka Doug Cocklen äänityö tunnetaan parhaiten CD Projekt Redin eeppisestä roolipelisarjasta, onpa hän antanut äänensä muihinkin peleihin - myös toiselle hirviönmetsästäjälle: Victor Vranille. Samanniminen toimintaroolipeli on tulossa Nintendo Switchille 28. elokuuta sen debytoitua PC:llä 2015 ja käännyttyä PS4:lle ja Xbox Onelle 2017. Lähestyvää Switch-julkaisua silmällä pitäen julkaisija Wired Productions järjesti ystävällisesti haastattelumahdollisuuden Cocklen kanssa.

Gamereactor: Victor Vran tulee siis Nintendo Switchille pian. Mitä pelaajat voivat tältä versiolta odottaa?

Doug Cockle: Ensinnäkin saat täyden Victor Vran -pelin, kaksi PC-laajennusta - Motorhead: Through The Agesin ja Fractured Worldsin - ja voit pelata peliä paikallisena kahden pelaajan co-opina tai neljän pelaajan co-opina verkossa. Hienoa Switch-versiossa on sen liikuteltavuus, eli voit ottaa Victor Vranin matkoille mukaasi.

Mitä itse toit Victor Vraniin? Pääsitkö vaikuttamaan hahmoon?

Vain siinä mielessä, miten hänen äänensä vaikuttaa hahmoon. En itse asiassa koskaan keskustellut tästä Wired Productionsin kanssa, mutta oletin - tiettyyn pisteeseen asti - että he hakivat Victorille samantyyppistä ääntä kuin olin antanut muille äänittämilleni hahmoille - etupäässä Geraltille. Vastentahtoista antisankarityyppiä. Kun ensimmäistä kertaa äänitimme Victor Vrania, halusin kuitenkin tehdä hänestä hieman erilaisen kuin muut esittämäni hahmot. Ja hän on. Jos kuuntelet niitä rinnakkain, Victor on vähän erilainen kuin Geralt. Mitä itse toin hahmoon - no, se kuulostaa kliseeltä - toin vähän itseäni.

Näyttelijänä uskon oman kokemuksen hyödyntämiseen: mitä tiedät, mitä olet kohdannut elämässä, mitä kirjoja luet, mitä muita hahmoja olet näytellyt, mitä olet nähnyt. Kaikki mitä olen kokenut vaikuttaa äänittämääni hahmoon. Ja sitten on tietysti käsikirjoitus ja tulkintani siitä, mitä hahmosta kirjoitetaan. Pitää pystyä kuvittelemaan itsensä hahmon kenkiin. Mitä tekisin, jos olisin Victor Vran - jos olisin osittain hirviö, osittain hirviönmetsästäjä.

Victor Vranilla ja Geraltilla on yhtäläisyytensä - joten kumpi voittaisi keskinäisen voimain mittelön?

Ainakin se olisi eeppinen taistelu, toisin kuin Englannin ja Panaman jalkapallopelin (6-1) katsominen televisiosta. Geraltin ja Victorin taistelussa olisi varmaankin voittoja molemmin puolin. Kumpi lopulta voittaisi, en tiedä. Luulen, että he tulisivat hyvin toimeen keskenään, istuisivat alas ja vertailisivat sotatarinoitaan.

Motorhead-laajennus on merkillinen tapaus. Sillä on yhteytensä itse bändiin. Voitteko kertoa, miten yhteistyöhön päädyttiin?

Wired Productionsin Tom Sargent: Pelin tuottaja Achim Heidelauf oli Lemmyn ystävä ja tunsi bändin vuosien takaa. Tuottajat hakivat musiikkia Victor Vraniin, ja Motorhead vaikutti sopivan teemaan. Achim otti Lemmyyn yhteyttä ja pyysi lupaa, mutta Lemmy kysyi, voisiko yhteistyötä tehdä syvemmin. Alkuperäisessä konseptissa Lemmyllä olisi ollut paljon suurempi rooli laajennuksessa, mutta tietysti menetimme hänet vuoden 2015 loppupuolella. Niinpä Through the Ages muotoutuikin eräänlaiseksi tribuutiksi.

Sekä Victor Vran että The Witcher kuvaavat todella synkkiä, likaisia paikkoja. Vetoavatko tällaiset maailmat sinuun vai onko se vain sattumaa?

Se on luullakseni enemmän sattumaa - etupäässä siksi, koska minulla on luontaista taipumusta käheän antisankarin esittämiseen ja he tapaavat asua samankaltaisissa maailmoissa tai ainakin samankaltaisissa olosuhteissa. Synkkää, post-punkia, post-goottilaista, keskiaikaista - miten vain haluat sitä kuvailla - he päätyvät elämään hyvin samankaltaisissa tilanteissa. Mitä tulee omiin suosikkeihini, olen aina rakastanut fantasiaa. Kasvoin käytännössä Hobbitin ja Sormusten herran matkassa, ja olen aina rakastanut sellaisia maailmoja. Varttuessani katselin myös Conan: Barbaaria ja Voittamatonta kostajaa... olen aina rakastanut miekkoja ja magiaa sisältäviä maailmoja.

HQ

The Witcher on laaja roolipeli, joka nojaa merkittävästi tarinaansa. Victor Vran on enemmän toimintaroolipeli, joka panostaa välittömään pelattavuuteen. Vaikuttiko se äänitysprosessiin ja suoritukseesi?

Prosessi itsessään on sama - seison mikrofonin edessä ja lausun vuorosanani - mutta käsikirjoitukset olivat hyvin erilaiset. The Witcherin tarinankerronta ja hahmon matka ovat erittäin vahvoja. The Witcherin pelimekaniikka palvelee tarinaa, Geraltin matkaa ja ihmisiä hänen ympärillään. Victor Vranin pointti taas on pelimekaniikka, ja tarinan tarkoitus - ainakin omasta mielestäni - on pitää pelaajan mielenkiintoa yllä. Jos siinä vain juostaisiin ympäriinsä asioita tuhoten, ihmisinä tylsistyisimme toistuvaan toimintaan. Victor Vranissa tarina estää peliä käymästä itseääntoistavaksi antamalla erilaisia tavoitteita, esittelemällä eri hahmoja ja tarjoamalla syyn olla siellä missä olet tekemässä sitä mitä teet. Jopa varhaisissa Mario-peleissä oli jonkinlainen tarina, vaikka vain prinsessan pelastaminen.

Aiotko toistaa Victorin roolin jossain vaiheessa?

Doug: Toivon niin! Toivon, että Haemimont Games ja Wired Productions päättävät jatkaa saagaa, joskaan en tiedä miten he parantaisivat Motorhead: Through the Agesista. Ja vaikka se on osa kaanonia, se menee riittävästi sen ulkopuolelle, jotta se ei vaikuta tarinaan eteenpäin mentäessä.

Tom: Through the Ages on kuin Victor, joka on soitettu eräänä päivänä jeesaamaan kaveria. Se on massiivinen laajennus, jossa kaikki kolme maailmaa ovat saaneet vaikutteita bändistä, mutta se on hänen oma tarinansa.

Annoit äänesi Geraltille myös Soul Calibur VI:ssa. Millainen prosessi se oli?

Siinä oli vinhaa se, että olin itse studiossa täällä Iso-Britanniassa, ohjaaja ja kääntäjä Los Angelesissa ja japanilaiset kehittäjät jossain päin Japania. Se oli aika hullua ja erilaista siihen nähden, miten yleensä työskentelen. Äänityssessioon osallistui ehkäpä kymmenisen henkeä, kaikki eri aikavyöhykkeillä. Lopulta se sujui kuitenkin todella hyvin. Se olisi voinut mennä pahasti puihin, mutta niin ei käynyt.

Harmi, ettei Victor ole Soul Calibur VI:ssa - olisimme voineet saada sen kaksintaistelun Geraltin ja Victorin välillä...

Victor olisi mainio Soul Calibur -hahmo! Rakastan kumpaakin hahmoa, mutta siinä missä Geralt asuu maailmassa jossa hänellä on käytössään vain keskiaikaisia aseita, Victor pääsee hyödyntämään paljon muutakin, kuten kranaatinheittimiä (he eivät oikeasti kutsu niitä tällä nimellä), salama-aseita, miekkoja, isoja moukareita... Pidän siitä, että hänellä laajempi arsenaali käytettävissään.

Uskotko, että annat vielä äänesi Geraltille?

Jos viittaat The Witcher 4:ään, voin vain todeta, ettei minulla ole aavistustakaan. Luulen, että jää. Tämä on vain minun näkemykseni, CD Projekt Red tietää mitä he tekevät, eikä minulla ole tietoa heidän suunnitelmistaan. Mutta jos olisin CD Projekt Red, tekisin The Witcher 4:n ja keskittyisin Ciriin. The Witcher 3:ssa hän vihjaa vierailevansa muissa maailmoissa (myös Cyberpunk 2077:ssä!), ja minusta peli jossa hänellä pääsisi vierailemaan näissä eri maailmoissa olisi siisti Witcher 4.

Olet pelannut Victor Vrania ja The Witcheriä - miltä oman äänen kuuleminen tuntuu peleissä?

Se on hiukan kummallista - minulla on tapana kritisoida omia suorituksiani. Pelaan nyt Victor Vrania, ja joskus kun puhumme ajattelen, että olisin voinut tehdä tuon paremmin. Näin ei käy joka kerta, mutta silloin tällöin. Olen todella kriittinen omia töitäni kohtaan. Onneksi olen yleensä tarinan tai pelattavuuden pauloissa.

Victor Vran: Overkill Edition julkaistaan Switchille 28. elokuuta. Peli sisältää myös kaksi lisäosaa: Victor Vran: Motorheard Through the Agesin ja Fractured Worldsin.

HQ
Victor Vran
Victor VranVictor Vran

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Victor VranScore

Victor Vran

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Toimintaroolipelit ovat lukumäärästään huolimatta varsin homogeenista porukkaa. Victor Vran ei keksi pyörää uudelleen, mutta muuttaa siitä ainakin pari pokaa.

0
Victor Vran tulossa Nintendo Switchille

Victor Vran tulossa Nintendo Switchille

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kovasti Diablosta innoittunut Haemimont Gamesin toimintaroolipeli Victor Vran saapuu Nintendo Switchille tulevana kesänä. Versio on oleva Overkill Edition, jossa on...

1
Victor Vran juhlistaa Motörheadia

Victor Vran juhlistaa Motörheadia

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Haemimont Gamesin Victor Vran julkaistiin joku vuosi sitten. Nyt kehittäjät osoittavat omaa kunnioitustaan Motörhead-yhtyeen edesmenneelle solistille Lemmy Kilmisterille....



Ladataan seuraavaa sisältöä