Suomi
Gamereactor
artikkelit
PUBG: Battlegrounds

PUBG ja Battle Royalen nousu

Mikä määrittelee Battle Royale -pelin?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Koushun Takamin romaani Battle Royale julkaistiin vuonna 1999, ja seuraavana vuonna puolestaan samanniminen Kinji Fukasakun ohjaama elokuva. Näin tuotiin termi "battle royale" ihmisten tietoisuuteen ensimmäisen kerran 18 vuotta sitten. Viimeisenä hengissä kukkulan kuninkaana ei ajatuksena ole uusi, mutta elokuva loi säväyttäneen rakenteen pohja-ajatukselle. Pelin panoksena on oma henki, ja on pakko päästää kaikki muut päiviltä säilyäkseen itse elossa. Jos vaanimiseen käyttää liiaksi aikaa, joko ympäristö tai muut pelaajat pääsevät touhuista jyvälle. Yksinkertaista ja kutkuttavaa siis.

Sittemmin idea pulpahteli silloin tällöin esiin muodossa jos toisessa, kuten esimerkiksi valkokankaan Nälkäpelissä. Videopeleissä on ollut kauankin niin sanottuja Last Man Standing -pelimuotoja, joista mainittakoon esimerkkinä Counter-Strike. Kuitenkin vasta vuonna 2013 modeina muokattu Arma 2 / DayZ oli rakennettu selvästi juuri battle royalen ympärille. Tunnetuimman koodaili modaaja nimeltä Brendan Greene, joka puolestaan perustui Minecraftille vuonna 2012 tehtyyn modiin.

Vuonna 2015 Ark: Survival Evolved päätti julkaista oman battle royale -pelimuotonsa Survival of the Fittest. Siinä hyödynnettiin pelissä jo valmiiksi olevia henkiinjäämisen keinoja, mutta nyt tarkoituksena olikin ottaa kaikki muut hengiltä. H1Z1 julkaistiin myös vuonna 2015, joka sittemmin jakautui kahdeksi eri peliksi. Näistä toisessa keskiössä oli 150 hengen battle royale -kamppailu. Sitten saatiin myös 16 pelaajan The Culling, jonka hyvät ideat kärsivät pelaajien pienestä lukumäärästä. Rust puolestaan sai oman battle royale -modin, ja oman modinsa sai jopa Garry's Mod. Selkeästi uusi lajityyppi oli syntymässä.

Aiemmin mainittu Brendan Greene sovitti Arma 2 -modinsa jatko-osaan Arma 3, kun peli julkaistiin. Sittemmin hän liittyi kuitenkin Daybreakin leipiin toimien asiantuntijana H1Z1-pelin parissa, eli toisin sanoen huomattavasti ammattimaisemmassa ympäristössä kuin ennen. Bluehole Studio otti mieheen yhteyttä, ja kehitti hänen pseudonyymiään kantavan pelin PlayerUnknown's Battlegrounds. Tämä nimike oli lopulta se, joka niin sanotusti räjäytti pankin. Mutta miksi niin kävi?

Tämä on mainos:

Greenen itsensä mukaan hän loi battle royale -pelin alun perin siksi, että koki muut markkinoilla olleet verkkoräiskinnät liian tylsiksi. Ne keskittyivät pieniin karttoihin, joissa jokainen oppi tuntemaan jokaisen nurkan ja aukon. Moisessa pelissä ei ennen pitkää tullut vastaan mitään yllättävää. Greenen ideana oli luoda satunnaisuuteen nojaava peli, jossa ei koskaan tiennyt mitä löytää tai kenet kohtaa. Miehen itsensä mielestä juuri tämä saa pelaavan kansan palaamaan astialle yhä uudelleen ja uudelleen. PlayerUnknown's Battlegroundsissa on 18-19 asetta, 35 lisävarustetta ja 8 x 8 kilometrin pelialue, jolloin voi päätyä moniin eri tilanteisiin monissa eri paikoissa. Satunnaisuuden elementti lisää jälleenpeluuarvoa huomattavasti.

Greene pestautui Bluehole Studiolle vuonna 2016, ja maaliskuussa PUBG julkaistiin Steamin Early Access -palvelussa. Viime vuoden lopussa se oli jo saavuttanut PC:llä kolmen miljoonan yhtäaikaisen pelaajan rajan. Keskeneräisestä Early Access -tilasta peli poistui PC:llä joulukuussa 2017.

PUBGin savutettua suosiota alkoi tietenkin ilmaantua myös kilpailijoita, ja aiemmin julkaistut indie-pelit keräsivät oman osansa huomiosta. Hieman PUBGin jälkeen julkaistu Last Man Standing ei kohonnut samanlaiseen suosioon huonon teknisen toimivuuden ja verkkohuijareiden vuoksi. Unturned julkaistiin ennen PUBGia, ja se sisälsi niin ikään tavaroiden keräämisen maastosta alati pienenevän pelialueen kera. GTA Online liittyi mukaan menoon ajokkeja painottavalla Motor Warsilla.

PUBG: BattlegroundsPUBG: BattlegroundsPUBG: Battlegrounds
Tämä on mainos:

PUBGin lisäksi eniten huomiota kerännyt lajityypin edustaja on Epic Gamesin Fortniten Battle Royale -pelimuoto, ja asiaa auttoi julkaisua edeltänyt verkkoporina. Ilmestymisen aikoihin Bluehole Studio harkitsi oikeustoimia Epic Gamesia vastaan. Fortnitella kieltämättä on paljon yhtistä PUBGin kanssa: alueelle hyppääminen, kutistuva pelialue, suuri avoin kartta ja mahdollisuus pelata kavereiden kanssa yhteistyössä. Fortnite keräsikin pian oman kannattajakuntansa.

On kuitenkin tärkeää huomata, että Fortnite teki asioita, jotka erottivat sen kilpailijoistaan. Esimerkiksi Fortniten keskeinen elementti on rakentaminen, joka ei muuttunut Battle Royale -pelimuodossa. Pelaajat pääsevät rakentelemaan rakennuksia, joiden ympärillä voi liikkua, tai niissä voi puolustaa itseään. Tällä hetkellä suosituin keino on rakentaa korkea torni ja linnoittautua sen yläkerroksiin ottelun lopputuoksinassa. Fortniten ottelut kestävät lisäksi vain puolet PUBGin ajasta, josta pitää huolen kaksi kertaa nopeammin pienenevä pelialue.

Twitchin Jason Maestas on pohtinut NYMagin haastattelussa PUBGin ja battle royalen suosiota. Yllättäen hänen mukaansa kyse on useista tekijöistä. Lajityyppi kannattajakunnan kera oli jo valmiiksi olemassa modien avulla, ja pelien suoratoisto sai ilmiön leviämään räjähdysmäisesti. Juuri suoratoisto on varmasti eräs keskeinen syy menestykseen, sillä ihmiset haluavat seurata toiminnan tiivistymistä. Samasta syystä PUBGin e-urheilu kasvaa niin nopeasti. Battle Royale -lajityyppi ei ainakaan vielä osoita hidastumistaan, sillä viimeisimpänä Paladins: Champions of the Realm saa oman PUBGin innoittaman pelimuotonsa.

Tulevaisuudessa on hyvinkin mahdollista, että battle royale -pelaaminen nähdään osana sellaisia pelejä kuin Overwatch, Call of Duty, Battlefield tai vaikka Halo. Uuden pelimuodon lisäämisen helppous on sitä luokkaa, että moista lisäystä voisi veikata lähes varmaksi lähitulevaisuudessa.

Lopuksi on huomioitava myös mobiilipelaaminen. Jo nyt iOS- ja Android-laitteille on tarjolla omia kloonipelejä. PUBGin tekijät työstävät myös omaa virallista mobiiliversiota pelistä, koska miksikäs eivät? Kysyntää battle royale -pelaamiselle siis riittää niin PC:llä, konsoleilla, mobiililla kuin e-urheilussakin. Kaikki haluavat oman osuutensa tuotoista, joten tulevaisuus tuo varmasti muassaan lisää battle royale -pelaamista.

PUBG: Battlegrounds
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä